Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 891 ggr
[EmoGirl]
2019-04-07 21:36

Självskadebeteende

Jag har psykiskt mått väldigt dåligt på senaste pga familjeproblem och press. På senaste har jag börjat skära mig (hitills bara ytligt, asså inte så att det blöder, men det syns fortfarande en månad senare). Jag vill egentligen inte ha hjälp eftersom jag inte vill att min familj och mina vänner ska få reda på det. Vad ska jag göra och finns det en risk för att det blir värre om jag inte söker hjälp?

Annons:
Billy the parakeet
2019-04-07 21:54
#1

jag skar min också innan och gör de ibland fortfarande.. har dock vissa saker som håller mig ifrån det, tex att jag it vill att min familj ska få reda på det och att de syns om jag har korta tröjor och sånt.. men i mitt förra förhållande så tyckte inte han att det var okej att jag gjorde så så jag sltade i ca ett halvår

Carrosh
2019-04-07 22:01
#2

Varför vill du inte att dina föräldrar ska få reda på det? Ett självskadebeteende handlar ju om att du skadar dig själv - och det riskerar att fortsätta om du inte ber om hjälp. Du behöver inte skämmas, för du är inte ensam! ❤️

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[EmoGirl]
2019-04-07 22:30
#3

#2 Jag är rädd för hur mina föräldrar kommer att reagera och en på min skola som skar sig blev kalald för psykfall när hon kom tillbaka efter att ha varit borta i över en månad för behandling. Min ena vän skulle då också få reda på att jag ljög om varför jag har ärr.

RobinEH
2019-04-07 22:46
#4

Vill du ha hjälp om dina föräldrar och vänner inte får reda på det? Alltså, skulle du vilja ha hjälp om det inte vore för just de två faktorerna? Att skada sig kan vara en snabb lösning på ett djup problem, det dövar de negativa känslorna just när de är som starkast men tar inte bort problemet som skapade känslorna från början. Det är ett problem som kan eskalera relativt snabbt. Eftersom problemet som ligger till grund inte tas om hand sätter du plåster på ett sår som inte tillåts läka. Alltmedan att tiden går ökar behovet av att dämpa de negativa känslorna, de skador du orsakat dig själv tidigare blir alltmer otillräckliga och skadorna blir allvarligare. Många med självskadebeteende som inte tas om hand utför mer allvarliga handlingar med tiden, likt ett smärtstillande som vänjs vida av kroppen under ett längre bruk så vänjs skadorna vid och dosen eller intensiteten behöver ökas. Samtidigt som det försvåras så ligger grundproblemet till det negativa välmåendet orört. Det är väldigt viktigt att söka hjälp för att förhindra att skadorna eskalerar men särskilt för att du skall kunna få ett alternativ som fungerar för att hantera de känslor du upplever. Du skall inte behöva må dåligt. Det finns en stödjande väg att gå.

Kolla på SHEDO. De är en ideell verksamhet för personer med självskadebeteende och även ätstörningar. Du kan skicka mejl till dem och även chatta med dem under vissa tidpunkter. Det är kompetenta personer som finns där att besvara dina funderingar och försöka hjälpa dig framåt. Du är hos dem anonym, vad ni talar om sprids inte vidare. Deras Färdighetslista innehåller tips på saker du kan göra när du upplever att du vill skada dig. Listan ger dig alternativ, tankar att tänka innan du väljer skada. Det finns mycket hjälp att få därifrån

Shedo Färdighetslista: http://www.shedo.se/stod/fardighetslista/

Ta hand om dig och tänk över om det verkligen är ett så stort problem om dina vänner och föräldrar får reda på att du mår dåligt. Det kanske öppnar upp för stödjande samtal er emellan. Det är jättebra att du skriver om det du lever i, det är ett bra steg mot att kunna få fram en förbättring.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[EmoGirl]
2019-04-07 22:56
#5

#4 Tack för tipsen. Jag ska försöka att söka hjälp.

[EmoGirl]
2019-04-07 22:56
#6

#4 Tack för tipsen. Jag ska försöka att söka hjälp.

Annons:
RobinEH
2019-04-07 23:06
#7

#6
Vill du prata kring hur du mår mer ingående? Vi har alla mått dåligt vid olika skeden men också av olika anledningar. Det finns nog flera som kan sätta sig in i din situation och ge stödjande respons.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[EmoGirl]
2019-04-07 23:09
#8

#7 Skulle uppskatta att prata om det.

RobinEH
2019-04-07 23:26
#9

Det kan vara fördelaktigt att ta kontakt med SHEDO, om du vill testa att chatta, eller skicka ett meddelande till deras mejljour. Du skriver vad du vill, vad du vill ha hjälp med, var öppen. Och kontakten är mellan dig och personen som blir din kontakt, det berör ingen annan. Du talar öppet hur du mår och vad som är ett problem för dig. Så får ni igång en dialog som kan föras framåt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Denna kommentar har tagits bort.
Calcifer
2019-04-08 02:56
#11

#10 Är raderat, det är inte okej att minimera någons känslor eller uppmuntra någon till att låta bli att söka hjälp.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Lollo 97]
2019-04-17 21:49
#12

Jag skadar mig själv sedan 3,5 år tillbaka, men försöker nu sluta. Men jag önskar att jag sökt hjälp (inte gjort det än, men har nu 3 människor i min närhet som stöttar mig) så jag ber dig sök hjälp! Prata med kanske en kurator på skolan, på ungdomsmottagningen eller annan vuxen du litar på. Det kan bli värre med tiden (det gjorde det för mig) så sök hjälp i tid ❤️ Ta hand om dig vännen! ❤️

Upp till toppen
Annons: