Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 647 ggr
Anynomousfish
4/9/19, 8:39 PM

Rant - fylla 18

Detta inlägg har egentligen inget riktigt syfte, vill mest skriva av mig för att inte behöva bära allt själv.. Idag är då dagen med stort D, jag fyller 18 år. En utav milstolparna i livet och det drar med sig flertal möjligheter i livet. Men jag känner bara en sån jäkla stress. Jag är inte redo för allt det ansvar som nu läggs på mig, jag är inte redo för jobb, jag är inte redo för körkort etc etc. Önskar att jag kunde skruva tillbaka tiden flera år så att jag hann mogna mer, för i dagsläget så vet jag inte hur jag någonsin ska klara av att bli vuxen.

Annons:
[rumelle]
4/9/19, 8:58 PM
#1

Även om man fyller 18 över en dag så blir man inte vuxen över en dag. Alla saker kommer inte över dig på en gång. Låt allt ta sin tid. Du måste in söka jobb med en gång. Du måste kanske inte ta körkort med en gång. Du måste inte veta vad du ska bli när du blir stor. Mognaden kommer med tiden. Jag började inte känna mig vuxen förrän jag var 25. Nu är jag 31 och när jag tittar tillbaka så var jag verkligen inte vuxen vid 18 års ålder. 
Bara för att man är myndig och får möjligheten att ta mer ansvar över sitt liv och sina handlingar så behöver det inte betyda att man måste ut och göra allt nytt man får med en gång. Om du har en ok relation till dina föräldrar så prata med dem om hur du känner. De kommer förstå, de har ju själva varit unga. Och de kommer ha massor av erfarenheter om vuxenlivet att dela med sig av. Och det blir som sagt lite vad man gör det till. Vissa tar körkort, reser jorden runt, pluggar, söker jobb, flyttar hemifrån, bildar egen familj med en gång. Andra gör det inte. Det är väldigt vanligt att känna sig vilsen när man ska in i vuxenlivet. Och det är inget fel i att inte känna sig redo för allt ansvar ännu.

Xseros
4/10/19, 2:54 PM
#2

Grattis på Födelsedagen!

håller med #1


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Anynomousfish
4/10/19, 11:44 PM
#3

#1 Förstår va du menar o du har såklart helt rätt i det du skriver, men känner mig ändå så jäkla stressad.. Nej jag måste såklart inte ex ta körkort och skaffa ett jobb direkt. Men tyvärr så är körkortet bestämt och bokat sedan länge och jag kommer numera få betala min hyra själv (bor på internat) och även fast jag kommer att klara mig så kommer jag inte kunna spendera någonting på varken mig själv eller mina djur.. Så nej jag behöver inte ett jobb i den mening att jag inte klarar mig utan, men utan ett jobb kommer jag inte kunna lägga ner en endaste krona på något mer än hyra, buss och eventuellt mina marsvin.. Att vara omyndig är lite som att stå bakom en glasvägg, man ser allting men man är skyddad från det tack vare väggen/sin ålder. När man blir myndig så försvinner den där glasväggen och helt plötsligt har man tillgång till allt på andra sidan. Och det är just det som skrämmer mig. Jag vill fortsätta ha den där tryggheten av glasväggen, jag vill veta att det på andra sidan kommer inte kunna nå mig och att andra kommer att hantera det åt mig. Låter jättekonstigt jag vet.. Men jag är uppvuxen med väldigt strikta rutiner. Gå till skolan och sköt om djuren, det har liksom alltid varit mitt liv och jag har aldrig behövt ta ansvar för något annat. Självklart kommer jag att få hjälp och jag kommer inte att bli vuxen direkt. Men nu helt plötsligt känns det som det finns flera alternativ att välja på och det skrämmer mig för har aldrig fått göra det tidigare.. Tack så mycket #2 ! :)

akvarium123
4/11/19, 10:45 AM
#4

Grattis på i efterskott🎂

Finns det ingen du litar på tror du? Någon i din familj, släkt eller någon kompis mamma eller pappa som du kan prata med. Typ att betala räkningar?? Det är inte en självklarhet att kunna sådant. Så att den personen kan vara din mentor i livet typ och visar hur du ska göra.

Låt den vuxna få ta ansvaret över allt du inte klarar av att göra så kan du gå in i en "invänjningsfas" först där du vänjer dig sakta men säkert hur DITT nya liv ska se ut.

Lycka till! Och ha ett bra år som 18 åring nu.

Nu kan du gå ut på barerna😉😃 Nej jag skämta bara om detta vet inte när man kan gå in på nattklubbarna och barerna🙂

Upp till toppen
Annons: