Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 733 ggr
[Erica. Lundstrom]
4/11/19, 12:11 PM

Ej rubrik på eng nationella

Okej… Gjorde nationella idag I eng skrivdelen(går nian) Och det stod man skulle skriva text om ngn man typ såg upp till, idol å ja. Läste igenom å stod ej man skulle skriva egen rubrik Eller ta en färdig(som det stod på sv nationella, där stod det typ skriv passande rubrik eller en bestämd) Kom dock på nu i efterhand att man kanske skulle gjort det, då det var en text man skulle skicka in till tidning som ville veta om ens idoler osv. So, får jag f för detta nu? Känns surt om jag skulle få det då jag ligg på B-A nivå på iprincip alla inlämningsuppgifter på eng. (dock med mitt mående har resultatet sista halvåret vart allt från solklart A till ett D på ngn så ja.

Annons:
Äppelsnäckan
4/11/19, 12:35 PM
#1

Kan inte svara egentligen men tror att även om du får nerdraget betyg på själva nationella så kommer ju din lärare inte dra ner hela ditt betyg i ämnet på grund av att du glömde rubriken. Isåfall är läraren otroligt dryg.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

ThatPie
4/11/19, 12:50 PM
#2

Som #1 säger så ska ens betyg på nationella inte bidra till att ens slutgiltiga betyg sänks, alla kan ju ha en dålig dag. Om det skulle vara så att läraren säger att de sänker dit betyg pga detta så ska du kontakta rektorn. Men troligen kommer du inte få ett F, men inte några av de högre betygen heller.

[Erica. Lundstrom]
4/11/19, 1:47 PM
#3

Well, sen är ju nationella bara en del av det hela. Samt som mina betyg typ är frysta nu, var dock på skolan i ti å idag för att göra nationella, så tänk är ju bättre jag gjorde dem om än jag får nedraget betyg pga det. Än om jag inte gjort dem så. Fick iaf veta vad jag fick på sv nationella, A på muntliga å B på skriftliga, ej gjort å kmr mest troligt inte göra läsförståelsen.(dock liiite synd med tanke på läsa är min starka sida, men som jag är just nu så är det bättre å fokusera på att bli frisk om man säg så.

-Aida-
4/11/19, 1:59 PM
#4

Det är orimligt att sänka betyget bara för du glömde en rubrik, det ska inte spela nån roll. Fanns det inte instruktioner på det så kan man inte kräva det heller, du är nog definitivt inte ensam i detta. Det är själva arbetet som ska bedömas.

ThatPie
4/11/19, 2:05 PM
#5

#4 de nämner alltid vad för rubrik man behöver (vilket TS även nämt) och det är något som kan dra ner just för att det är en sådan ”basic” sak som alltid ska vara med i en text. Men som du säger är hon troligen inte ensam om det, hade själv en del kompisar när jag hade nationella som glömde rubriken.

Vikan
4/11/19, 2:09 PM
#6

Det är ett så normalt fel i NP, händer mig själv och folk jag känner för ofta. Men ja, du lär få ett nerdraget betyg på provet. Provet är dock inget som ska påverka det egentliga betyget, i alla fall inte negativt, så du behöver inte oroa dig för mycket om det

Annons:
Xseros
4/11/19, 4:44 PM
#7

Jag tror inte jag skrev rubrik (hade det också idag), fast uppgiften var kass enligt mig


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

BokDuvan
4/11/19, 10:34 PM
#8

Asså grejen är att NP kan dra ner betyget då lärarna nu måste ta de i åtanke i större utsträckning nu. Dock är det inte hela betyget så om det skulle gå skit, prata med läraren och fråga vad du kan göra för att komplettera och höja ditt betyg. Dessutom så tar de dina betyg från tidigare år när de sätter slutbetyget, om du har haft A sedan sexan och nu kanske visar B så lär du få ett A i slutbetyg. Prata med läraren om att du glömde rubrik, fråga hur det påverkar ditt prov och vad du kan göra åt det

[Maria0303]
4/13/19, 12:36 PM
#9

I mitt klassrum så pratade vi lite under det där provet, och det var inte självklart för alla att man skulle ha en rubrik, jag tror verkligen inte att man behövde det, det stod ju ingenstans. Man kan ju tolka uppgiften som att man skulle skriva ett meddelande till den där tidsskriften eller vad det var, och man brukar ju inte ha en rubrik på ett meddelande.

[Maria0303]
4/13/19, 8:16 PM
#10

Måste tillägga att du inte är ensam om att fundera hur det där provet gick, hehe.

Rosisa00
4/13/19, 9:11 PM
#11

ja hela min klass hade sett det läckta provet och vi skrev det i alla fall så för mig gick det bra :)

Upp till toppen
Annons: