Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 460 ggr
akvarium123
2019-04-16 23:58

Ingen bra hjälp av läraren

Hej!

Jag skriver nu på ett påsklov för att jag vill ta tag i det direkt efter påsklovet nu.

Jag har en lärare i matte som jag var jättenöjd med i början men som nu mer och mer inte kan hjälpa mig längre. Vi gör så att vi räcker upp handen när vi vill ha hjälp så kommer läraren. Men det är det att han är sån kort tid vid mig så jag hinner inte förstå hur man ska göra innan han måste gå vidare. Därmed vill jag inte be om hjälp mer under lektionen än en gång per lektion för han har fullt upp med alla andra också. 

Ja jag fattar han har många elever och så. Men jag hinner liksom inte få den "egentiden" med honom som jag behöver för att lära mig. 

Så istället så har jag nu börjat få hjälp av en kompis i klassen så får jag fråga honom frågorna. Men det känns så fel att kompisen då ska behöva assistera lärare bara för att läraren inte har mer tid som han kan ge ut "egentid" på. 

Snälla hur ska jag göra? Och grejen är det att läraren tycker inte om att jag går till min kompis för att jag då "dissar" min klasskompis. Men personen bredvid mig tycker det är okej. Så jag får ibland värsta utskällningen av att vi hjälper varandra och att "räck upp din hand så kommer jag". Ja visst han kommer och hjälper mig för stunden men han hjälper mig inte i längden så tillsist så förstår jag ändå inte.

Vill verkligen inte få en utskällning för det tycker jag inte jag är värd. Jag vill bara lära mig bara det att han inte lär ut bra. Så hur ska jag få detta att bli bra utan att låta som att jag vill såra honom. För jag behöver mer hjälp men jag får inte den, tyvärr! 

För övrigt lär läraren ut bra bara att det är för kort tid för att få hjälp.

Annons:
[Devya]
2019-04-17 08:54
#1

Finns det möjlighet att få extra lektioner? Kanske det är inte bara du som har svårt och isåfall kanske det kan bildas en liten grupp som får någon extra lektion i veckan?

Xseros
2019-04-17 08:57
#2

Ta upp det med läraren, om det eller säg att du fortfarande inte förstår när han väl hjälper dig och är på väg att gå. Se vad han svarar på det.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

silverfiisk
2019-04-17 09:23
#3

Du måste berätta för läraren att du inte förstår och att du behöver mer tid och hjälp. Det kanske finns möjlighet att stanna kvar en stund efter lektionen? Eller så kanske det är flera som inte förstår och då kan läraren gå igenom det inför alla, tills ni förstår.

Vikan
2019-04-17 11:49
#4

Har ni någon form av studieverkstad/extra hjälp-tid? Eller hade det varit något ni hade kunnat föreslå för elevrådet? Det var guldvärt när jag hade problem i ett ämne, och även läraren märkte skillnd. 

Hade du annars kunnat frågat han igen när lektionen slutat om det passar? Förklara att du inte riktigt förstått och undrar om han kunde förklara det igen.

Upp till toppen
Annons: