Annons:
Etikettövrigt
Läst 756 ggr
[Svea&Sabina]2
2019-04-24 08:53

Rättnings-app

Hej! Jag är ganska osäker när jag ska skriva de, dem och dom i en mening, så jag undrar om det finns en app eller inställning där ordet ändras till det rätta ordet om man skriver fel. Om jag skriver ”dom är väldigt fina” och det är fel ord så kan mobilen ändra till ”dem är väldigt fina”, alltså det rätta ordet. Vet ni om det finns eller om man kanske ska komma med idén ? Jag är ganska säker på att det inte finns en sådan inställning, men det hade ju underlättat en hel del.

Annons:
Xseros
2019-04-24 09:57
#1

Jag skriver alltid dem. Dom är mer talspråk


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Calcifer
2019-04-24 10:58
#2

De/dem är vad som används i skriftspråk generellt, och dom är mer talspråk. Däremot så beror det lite på vart du skriver i vilket sammanhang alltså. Det spelar ju ingen större roll t:ex i text som på iFokus eller dylikt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

filopa
2019-04-24 12:59
#3

Jag brukar tänka att om du kan använda jag i meningen ska det stå de. Exempel: Jag älskar godis, De älskar godis. Ge mig det, Ge dem det. Dom skriver man aldrig som de eller dem.

londonlover02
2019-04-24 17:20
#4

Tänk de=vi och dem=oss.

Ge det till dem/de (ge det till oss eller ge det till vi, dem är rätt i det här fallet)

Leucanthemum
2019-04-24 17:26
#5

Personligen tycker jag det stör ögat mindre om någon skriver dom hela tiden än om man använder de eller dem på fel ställe, även om dom inte alls är korrekt. Att läsa texter där det står dem där det ska vara de och tvärtom gör att jag ofta får läsa om för jag tappar bort mig när det är fel :P Tipset som #3 gav är bra! När du kan byta ut till jag ska det vara de, och när du kan byta ut till mig ska det vara dem. Att skriva ”dem slår mig” är lika fel som att skriva ”henne slår mig” och det blir svårläst även om man förstår vad som menas.

[Svea&Sabina]2
2019-04-25 18:14
#6

Tack för tipsen!

Annons:
s8x2n6
2019-05-01 20:41
#7

om du har koll på engelskans they/them så kan det också hjälpa!

"dem" motsvarar "them" (det både syns och hörs när man tänker efter 😉)
och "de" är "they"! 🙂

[MelliOO]
2019-05-01 21:21
#8

Dom ska man ju inte skriva egentligen, eller ska och ska men det rätta är ju ”de” och jag tror att man kan skriva ”de” nästan hela tiden. Men vet ej, jag är inte så bra på sånt😉

BokDuvan
2019-05-01 22:07
#9

Istället för att använda en app, lär dig använda de och dem korrekt, du har ju fått tips så träna träna träna så sitter det snart i ryggmärgen. Om du skriver i google dokument på datorn så tror jag att den markerar om du skrivit de när de ska va dem o tvärtom

[Svea&Sabina]2
2019-05-03 22:21
#10

Tack!

Alessie
2019-05-06 19:35
#11

Vet att det redan har skrivits tips men:

Han/Hon = De, Honom/Henne = Dem
Vi = De, Oss = Dem
Jag = De, Mig = Dem

Dom är ju egentligen inte det rätta att skriva, så jag tipsar att lära dig detta istället för att skriva så eller chansa :)

Upp till toppen
Annons: