Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 501 ggr
[EM_L]
4/29/19, 11:15 AM

Betyg...

Hej! Går just nu i åttan, men snart är denna termin slut och nian är nästa. Det går fram och tillbaka om att antigen välja Naturvetenskap eller Naturbruk som linje på gymnasiet. Älskar verkligen Biologi, Fysik och Kemi och har B i Kemi och Fysik. Tor att jag kommer att få B i Biologi också denna terminen. Då Biologi är ett av mina starkaste ämnen. Men nu kommer vi till matten. Har hört att matten på Naturvetenskap är svår och jag har D just nu. Tycker själv att matte är svårt som Sannolikhet, Algebra, Bråk och Procent. Speciellt det som ligger över E. Vad ska jag göra?

Annons:
[EM_L]
4/29/19, 11:36 AM
#1

För det här årets nior så får man har som lägst 252,5 i meritpoäng. Har innan haft 257,5 i merit från när jag gick ut sjuan. Men ett antal salar gjorda att jag sänkte mig i höstas.

Leucanthemum
4/29/19, 3:57 PM
#2

Om jag hade varit du hade jag absolut testat naturvetenskap. Matten blir lite annan redan i andra kursen (hette B på min tid) och framför allt till tredje (C förr) så kanske det blir enklare för dig att greppa den då. Har du turen att få en bra lärare så kan det göra mycket för hur du tar dig an det :) Känner du sen att det absolut inte går så är det ju bara att byta linje eller göra om i programmet om det går. Minns jag rätt ger naturvetenskap en bredare grund och därmed behörighet till mer än vad en ren naturbrukslinje gör, så beroende på vad du vill efter gymnasiet så kan det ju vara fördelaktigt.

[EM_L]
4/29/19, 5:01 PM
#3

Ok. Men vad är skillnaderna mellan första, andra och tredje kursen? Är det som man väljer själv eller?

[EM_L]
4/29/19, 5:07 PM
#4

Ja. Naturvetenskap ger en större behörighet till tex högskola och universitet. Älskar verkligen Biologi, Kemi och Fysik. Räknar faktiskt matte nu, har prov imorn. Är det inte riktigt dåligt av en lärare och berätta om en prov dagen innan man ska ha det?

Leucanthemum
4/29/19, 5:30 PM
#5

På gymnasiet läser du olika kurser inom samma ämne, förr hette de i matte: A, B, C, D och E. Ska man läsa E måste man läsa alla andra innan, jag läste A och B i ettan, C i tvåan och de andra två i trean. Nu heter de annat men principen är nästan densamma, men matte 1a riktar sig till vissa linjer, 1b till andra och 1c till en tredje, vilket beror på vad man behöver för just de linjerna. Sen kommer matte 2 och 3 med olika bokstavskombinationer, men eftersom jag själv läst i ett annat system har jag inte hundra koll på det här. Kurserna bygger vidare på varandra och blir såklart mer avancerat ju längre man kommer, men personligen intresserade den högre matten mig mer än den man läser på högstadiet, så även om den rent så blir svårare kan man också uppfatta den som mer logisk. När jag gick skulle alla som läste naturvetenskap läsa tom matte D och sen var E-kursen var valbar. Vet inte hur det funkar nu men tror det kan vara svårt att få kemi och fysik om du inte väljer naturvetenskap, för naturbruk har annat de fokuserar på. Men jag kan ha fel för det är en hel del år sedan jag tog studenten.

silverfiisk
4/29/19, 5:55 PM
#6

#4 Vill bara inflika att det går att få högskolebehörighet genom de flesta linjer på gymnasiet. När jag gick vård och omsorg så valde jag till två eller tre kurser vilket gav mig högskolebehörighet. Vill du gå natur så testa! Du kan alltid byta om det är för svårt eller inte passar dig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: