Övrigt

Lär sig norskar engelska

2019-05-06 17:47 #0 av: akvarium123

Hej!
Jag kanske är lite osmart men måste iallafall fråga för jag är inte alls säker. Och får inte fram nåt på Google. Lär sig de norska skolbarnen engelska i skolan?
Sorry för denna totalt onödiga fråga men skulle så gärna vilja ha reda på svaret😊

Anmäl
2019-05-06 18:05 #1 av: MelliOO

Jag är inte säker men det borde de göra i alla fall.. Är själv halvnorsk men bor i sverige, kanske kan fråga min mamma..

Anmäl
2019-05-06 18:07 #2 av: LBB

Norrmän lär sig naturligtvis engelska i skolan, sedan har de väl tyska, franska som andra främmande språk.

Anmäl
2019-05-06 18:40 #3 av: Cireea

Min sambo som är norsk svarar ja på den frågan Glad
Han berättar också att i ungdomsskolan (högstadiet) får dom välja mellan djupare engelska, tyska, franska och spanska. Vilket liknar det vi har här i Sverige.
I vissa skolor kan man istället för ytterligare språkkurser välja en grundkurs i trafik, men då hade man fortfarande kvar engelska på schemat.

Dom läser även engelska i vidaregående (gymnasiet), precis som vi. Och precis som oss kan dom även läsa ett tillvalsspråk, men bara i vissa linjer. 

FilmGuldhamster, HamsterLitteratur,  Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning

Anmäl
2019-05-06 19:31 #4 av: akvarium123

#3 Tack för hjälpen! Roligt att veta hur det är i andra länderGlad

Anmäl
2019-05-06 19:35 #5 av: MelliOO

#0 Skulle inte säga att det var någon onödig fråga, det är bara bra att fråga ifall man undrar.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.