Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1111 ggr
Alessie
2019-05-06 19:31

Tips på gymnasielinjer m.m.?

Hej!

Jag har ett par år kvar till gymnasiet så detta är ganska tidigt, men men…
Undrar vad ni går för inriktning på gymnasiet? Är de bra? Jag är en hästmänniska och är lite sugen på ridgymnasium, men jag är väldigt osäker. Skulle nog också funka ganska bra i humanistiska (eller vad det nu heter).

Någon som har tips?

Annons:
[134643]
2019-05-10 14:56
#1

Jag gick samhäll-media på gymnasiet och trivdes väldigt bra. Jag hade inte motivationen eller riktigt tiden att läsa natur, men ville ändå ha en schysst högskolebehörighet utan att behöva lägga till några kurser. 

Att välja linje till gymnasiet tycker inte jag är världens viktigaste grej - det mesta går att rätta till i efterhand om man skulle inse att man hamnat fel. Jag funderar t.ex just nu på att läsa upp matte, kemi, fysik och biologi för att komma in på en annan utbildning på universitetet. Jag ångrar ändå inte alls att jag inte läste natur på gymnasiet. Nu har jag motivationen och viljan att läsa de ämnena - det hade jag inte då!

Så om du känner att ridgymnasium är din grej, kör! Se till att du får en grundläggande behörighet i alla fall, och som sagt, skulle du sakna några andra ämnen lite längre fram i livet så är inte det hela världen. Gymnasietiden ska vara rolig och helst ska man hålla på med något man tycker är kul, då följer oftast betygen med också 🙂

Vikan
2019-05-10 15:33
#2

Går samhäll-beteende och älskar det. Gillar beteendevetar kurserna och vi får många chanser att applicera det vi lär oss utan för skolan, samt även lära oss saker utanför skolan vilket är superkul. Är även en hästmänniska och funderade själv på ridgymnasium, men är inte bekväm i stora sociala sammanhang och behöver mina pauser, så ridgymnasium kändes inte som min grej eftersom man för det mesta måste bo på skolan. Funderade även kort på humanistiska linjen, men valde samhälle framför det ändå. 

Som #1 poängtera ut så går i princip allt att läsa upp eller läsa till efter gymnasietiden, så det bästa är att välja det man tycker är roligast och mest intressant!

Linn Is The New
2019-05-10 16:18
#3

Tycker du ska välja det du har störst intresse för. Jag tycker att samhällslinjerna är för "populärt" och valde hästlinjen istället. Passade mig bättre. Folk med samma intresse, det låg ute på landet, härligt bondefolk och väldigt naturnära. Ingen hade smink, alla strosade runt i mjukisar etc… Och man läser inte bara om hästar, för oss första året var det endast 2 gånger i veckan. Visst att svenskan och så var hästrelaterad men vi hade mycket biologi och sånt också. MEN, det finns en negativ sak. Hästtjejer kan vara riktigt taskiga, och det kan bli rätt tävlingsinriktat i stallet.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

s8x2n6
2019-05-10 20:33
#4

Jag är hästmänniska men gick humanistiska med inriktning språk - och det var superroligt! Har du språk- eller kulturintresse är humanistiska ett riktigt bra val.  Du kan ju tänka lite över vad du skulle vilja göra i framtiden som yrke, och se vad som kan passa efter det.
Och en SUPER-viktig sak: du kan alltid ändra dig! Väljer du något och det inte känns rätt, så går det alltid, alltid att byta. Man glömmer lätt bort det när man väljer! 😉

Alessie
2019-05-11 17:06
#5

Tack för alla era svar!😃

Upp till toppen
Annons: