Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 857 ggr
Wilma.frågor
5/16/19, 5:42 PM

Klimatångesten tar över

Hej! Jag är en tjej på 13 år som är väldigt oroad. Jag har blivit så rädd att jag inte har lust att gå till skolan längre (men går såklart ändå till skolan). Min oro för klimatförändringar började när min vän sa till min att jag kommer att dö av klimatförändringar om ca 11 år. Nu är jag livrädd och gråter. Har mått så här i ungefär 2 veckor. Snälla hjälp mig! Tror du att jag dö av klimatförändringar?

Annons:
Evisen
5/16/19, 6:10 PM
#1

#0 Jag undrar om inte din kompis har läst aftonbladet, och en artikel om just klimatförändringar. 

Ville hon skrämma dig, eller bara ge fakta på hur klimatet/världen mår i dagens läge?

Kan du prata med dina föräldrar om din oro om det här? Eller om det känns jobbigt, någon i skolan t ex kurator eller någon lärare du har förtroende för.

Ja, klimatet har förändrats en hel del. Men det är inte för sent att se till att klimatet kommer att må bättre med småsaker man kan göra dagligen.

Wilma.frågor
5/16/19, 6:46 PM
#2

Okej tack!

akvarium123
5/16/19, 7:08 PM
#3

Jag tror inte vi kommer dö av klimatförändringarna iallafall inte på en gång. Om du dör så kommer ju vi andra också dö. Visst man bör tänka på klimatet men tänk på att du fortfarande är 13 år. För mig är det iallafall så att jag tänker att det är de vuxnas problem. 

Vi barn/tonåringar/ungdomar har inte skapat detta problem det har faktiskt en av de äldre generationerna gjort. Den första bilen kom 1874 så vi har ju omöjligtvis släppt ut dessa utsläpp utan det är andra personer. 

Jag hoppas du förstår men du behöver inte känna att du har det stora ansvaret på din rygg för det har politikerna i riksdagen men även FN, EU med flera.

Xseros
5/16/19, 10:09 PM
#4

Du kan ju göra småsaker som att välja ekologiskt, cyckla istället för att be om skjuts (om du gör det) etc. Utan att blanda in för mycket politik så tycker jag det mesta klimatprat är väldigt överdrivet och ogenomtänkt


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Herveaux
5/17/19, 7:33 AM
#5

Jag är en sån där som kallas för klimatförnekare eller klimatskeptiker, jag tror med andra ord inte att vi människor och våra utsläpp är vad som förändrar jordens klimat. Att vi förstör miljön med våra utsläpp - absolut, men inte det är vi som ligger bakom temperaturförändringar m.m.

Jordens klimat har alltid förändrats, efter en snabb googling så hittade jag den här lättlästa lilla artikeln från Historiska Museet:
https://historiska.se/upptack-historien/artikel/hur-var-klimatet-under-forhistorien/

Jorden har haft mycket högre och mycket lägre temperaturer än vad vi har idag.
..och här är vi! 👋

Jag vill inte säga till dig, eller någon av er, vad ni ska tro eller inte tro, men jag håller helt klart med Xseros här ovanför att dagens klimatprat har gått aningens bananas…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Wilma.frågor
5/17/19, 8:13 AM
#6

Tack!

Annons:
Wilma.frågor
5/17/19, 8:13 AM
#7

Tack!

OreoHamie
5/18/19, 4:37 PM
#8

Det är såklart tråkigt att fattiga länder drabbas, men Sverige kan bygga skyddsvallar och sånt där ifall det skulle bli översvämningar, vilket det inte ens håller på att bli. 

Med andra ord kan du vara helt lugn, och jag tror att man måste förstå att de som pratar om klimatet mycket oftast överdriver för att få sina viljor igenom. 

Skulle säga att det är 100% säkert att du inte dör av det.

Honestyisdead
5/18/19, 5:01 PM
#9

Vi som lever idag kommer inte dö av klimatförändringar. Så du behöver inte oroa dig för det. Men gör vad du kan med sopsortering och gör miljömedvetna val.

Wilma.frågor
5/18/19, 6:17 PM
#10

Tack så mycket! Ni har lugnat mig super mycket! Gör så mycket jag kan för klimatet som t.ex källsorterar, tänker på matsvinnet osv.

Upp till toppen
Annons: