Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 590 ggr
Melden
5/23/19, 2:47 PM

Plugg hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej vet inte riktigt vart jag ska ställa denna frågan men gör de här. Kan ni svaren på dessa frågor, jag har mitt prov imån och har mått ganska dåligt så har inte haft tiden till att plugga. Skulle betyda jätte mycket om ni kunde hjälpa.

Annons:
BokDuvan
5/23/19, 5:19 PM
#1

Tja, radioaktiva ämnen har ju bland annat lett till kärnvapen som atombomben. Tänker man på samhället så har vi bara släppt atombomber vid två tillfällen: i nagasaki och hiroshima i slutet av andra världskriget. Bomberna dödade miljontals, både av själva bomben, men också av den strålning som kvarblev som påverkade befolkningen även till kommande generationer med t.ex cancer. Under kalla kriget som var en kamp mellan USA o Sovjet rustade de upp sig med kärnvapen och hotade med att avfyra så kärnvapen har haft en negativ påverkan på samhället som stort. Men såklart var detta inte meningen med radioaktiva ämnen, du får själv läsa vidare på allt, det är trots allt ditt prov men hoppas du fick lite hjälp på traven

akvarium123
5/23/19, 7:36 PM
#2

#1 Måste bara fråga. Detta med cancer. Skulle de flesta överlevt idag ifall det skulle släppt en atombomb idag? Jag tänker då med strålningen bomben förstår jag trots allt vad som sker men just strålningen. Är det mer troligt att man överlever idag då man vet mer om cancer eller är den cancern som finns i atombomber någon annan slags cancer som man inte kan överleva på samma sätt med?

BokDuvan
5/23/19, 7:59 PM
#3

Radioaktiv strålning är joniserande strålning, det innebär att den kan slå ut joner från cellerna och det kan bildas tumörer, cancertumörer. Vi har kommit längre fram i utvecklingen vad gäller att bota sjukdomar och dylikt så min gissning är att fler skulle ha haft chansen att överleva om dem hade fått behandling för det. Idag behandlar vi cancer med strålning koncentrerad mot tumören i hopp om att den inte ska kunna reparera sig själv.

silverfiisk
5/23/19, 8:33 PM
#4

#2 Även om man vet mer om cancer idag så är det väldigt många som dör på grund av det. Cancer är den vanligaste dödsorsaken för personer under 80 år. Vissa typer av cancer, till exempel bröstcancer, går ofta att bli frisk ifrån. Får man cancer i till exempel bukspottskörteln eller lungorna så är det tyvärr inte så många som överlever. Strålbehandling påverkar inte bara tumören, utan även en del av den friska vävnaden. Detta ger ofta väldigt jobbiga biverkningar som kan sitta i flera månader efter att behandlingen har avslutats. Ts, ber om ursäkt för OT.

akvarium123
5/24/19, 2:02 PM
#5

#3 o #4 Tack så mycket! 

Och sorry TS för trådskapningen eller vad man säger🙂

Upp till toppen
Annons: