Annons:
Etikettövrigt
Läst 746 ggr
[Svea&Sabina]2
6/9/19, 1:10 PM

Solbränd

Igår solade jag och jag är inte van vid solen eftersom det var första dagen det var riktigt varmt. Jag solade i tre timmar och efter en timme var jag röd i hela ansiktet, ben, bröstkorg och armar. Jag är så röd att jag inte kan visa mig utomhus, skäms. Jag har smörjt in med aftersun lotion. Jag har skola imorgon och på tisdag men tror inte jag kan gå eftersom jag är så röd i hela ansiktet och på bröstkorg. Hur ska jag få bort det röda över en dag? Går det ens? Jag vet inte vart jag ska skriva inlägget, men eftersom jag är ungdom så skriver jag här ;)

Annons:
Calcifer
6/9/19, 1:15 PM
#1

Nä det går över när det går över. Täck över när du är i solen så det inte blir värre, smörj in, och vistas i skuggan. Det är vad du kan göra. Och skämmas tycker jag du ska glömma bort att göra totalt. Det är extremt vanligt att man blir röd speciellt i början av sommaren du är definitivt inte ensam. Jag har själv en stor röd fläck på näsan som gör att jag ser ut som om jag är permanent på lyset, men det kan jag inte göra nåt åt. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sindri
6/9/19, 1:28 PM
#2

Så tråkigt, men hoppas du lärde dig av sitt misstag.  Är det verkligen ingen vuxen som lärt dig hur man solar? I Sverige brukar man säga att vi klarar max. en halvtimme utan solskydd. D.v.s. en halvtimme baksida, en halvtimme framsida, sedan skugga, inomhus eller kläder.
Har man bra hud kan man göra om samma sak efter någon timme, men helst inte mitt på dagen.

Det finns de som tål mindre, de som tål mer. Personligen gillar jag inte solkrämer av något slag, de innehåller ofta  en massa skadliga ämnen och nya undersökningar har visat att de tränger genom huden. Och inte skyddar de heller mot all farlig strålning, bara den man blir röd av. After sunlotion vet jag inte heller om det är så nyttigt. Det bästa om man bränt sig är apotekets kylbalsam eller aloe vera-gelé.

Värmen hjälper till att göra din hud röd, så klarar du en sval dusch är det skönt för huden. Kan du få tag på aloe-gelé så kan det hjälpa till att få bort lite av det röda. Men din hud är skadad, kom ihåg det och ta det väldigt försiktigt med solandet framöver.

tlover
6/9/19, 2:16 PM
#3

Har du badkar så kan du hälla upp ett bad med te (riktigt te tex svart te, rött te är inte riktigt te) det innehåller ett ämne som hjälper när man bränt sig. Jag vet inte hur snabbt det funkar men det är ju bättre än att göra inget

l'm back

[Svea&Sabina]2
6/10/19, 8:31 AM
#4

Jag ska åka till skolan om 25 minuter, men det gör så sjukt ont att jag inte kan röra mig. Och jag har en timme och en kvart med buss till skolan, så jag kommer lida. Jag kan inte heller ha en t-shirt eftersom jag är helt röd på bröstkorg och axlar, så jag kommer svettas ihjäl… jag HATAR att ha långt till skolan. Om det det 20 minuter som det var till min förra skola hade det inte varit några problem, men nu måste jag byta bussar ://

Sindri
6/10/19, 10:25 AM
#5

Om du har ont är det väl skäl att vara hemma. Du bör ringa 1177 för att få mer råd om hur du skall hantera detta. Du har fått en ordentlig brännskada.

[Svea&Sabina]2
6/10/19, 10:29 AM
#6

#5 Jag är i skolan nu, men tänker inte på det onda så mycket. Men när jag är hemma tänker jag på det och då kan jag inte röra mig när jag har en tröja eller bh på.

Annons:
[Svea&Sabina]2
6/10/19, 10:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Såhär såg det ut första dagen. Jag är inte lika röd i ansiktet nu, men när bilden togs på bröstkorgen var jag så röd i ansiktet att jag inte ville gå ut på trädgården för att folk kunde se mig.

Sindri
6/10/19, 10:42 AM
#8

Men oj - det är en ordentlig brännskada. Du bör absolut inte sola på flera veckor och måste ta det extra försiktigt hela sommaren eftersom din hud är skadad och mycket lättare kommer att bli det igen.

silverfiisk
6/10/19, 10:50 AM
#9

#7 Men snälla du, jag hoppas att du inte har legat i solen länge utan solkräm?! Förhoppningsvis har du lärt dig en läxa nu.

Smörj in med kylbalsam eller aloe vera och se till att hålla huden återfuktad hela tiden. Utsätt inte huden för mer sol innan det har läkt ordentligt. Det är inte bra att bränna sig sådär. Dels gör det väldigt ont, som du märkt, och dels kan man få hudcancer.. Om det svider/bränner så kan det vara skönt att duscha svalt eller badda huden med en fuktig handduk. Försök att dricka mycket vatten också, så återfuktar du kroppen från insidan. Om/när huden börjar lossna så dra inte bort den, och försök att inte klia på den skadade huden.

I framtiden, tänk på att inte sola mycket eller länge om huden inte är van. Brännskador är inget att leka med.

[Svea&Sabina]2
6/10/19, 10:50 AM
#10

#8 Jag har aldrig blivit bränd tidigare, utan jag blir brun direkt och inte ett dugg röd. Men jag var inte van vid sol eftersom jag inte solat det här året och så gick jag ut och solade i 30 grader direkt. Så det är nog därför.

[Svea&Sabina]2
6/10/19, 11:03 AM
#11

#9 Jag tänkte inte på att ta solkräm.. jag har lite akne och min pappa sa till mig att ligga i solen länge för att den ska försvinna lättare, men tyvärr blev jag bränd i stället. Mina föräldrar solar alltid utan solkräm när dom är i Sverige och därför tänkte inte jag på det.

[Svea&Sabina]2
6/10/19, 11:06 AM
#12

#9 jag solade framsidan i 40 minuter och då blev jag bränd, men baksidan tog jag i 1,5 timme ungefär. Jag lyssnade på podd och glömde tiden. Jag tänkte att det inte var någon skada att sola länge. I hela mitt liv har jag vetat att man inte ska sola länge och inte utan solkräm, men min pappa säger till mig hela tiden att sitta i solen för att få bort finnar, så därför ville jag sitta länge.

silverfiisk
6/10/19, 11:23 AM
#13

#11 #12 Jag skulle hellre ha finnar än sönderbränd hud.. Även om man inte brukar bränna sig så är det viktigt att skydda huden med solkräm, men om du tar solkräm i ansiktet så kan du få finnar av det eftersom det kan täppa till huden.

När man solar så ökar kroppens talgproduktion, vilket leder till att man får nya finnar. Har man akne så är det inte bra att vara i solen eftersom inflammationer och ärr kan bli värre. Utsätter man akne för mycket sol så kan man även få pigmentförändringar som inte går bort. Finnar och akne kan bli bättre för stunden av sol, men i längden blir det oftast ingen skillnad eller till och med värre än tidigare.

Jag skulle rekommendera dig att alltid använda solskyddsfaktor när du är i solen, och angående din akne så tycker jag att du ska prova receptfria krämer om du inte redan gjort det, annars kan du kontakta en läkare. Tänk på att det inte är bra att vara i solen när man använder vissa krämer och mediciner bara.

Hoppas att brännan lägger sig snart så att du slipper ha ont! Kom ihåg att vara extra försiktig med att vistas i solen nu när din hud har blivit så skadad.

Annons:
[Svea&Sabina]2
6/10/19, 12:10 PM
#14

#13 Jag använder ACO spotless serien morgon och kväll och har gjort det i ett år, men inga förbättringar, snare värre. Som tur är ska det vara 14 grader och regn hela veckan :)

oh-la
6/10/19, 12:46 PM
#15

Något som ör lite viktigt att tänka på är att varje gång man bränner sig i solen ökar risken för hudcancer. Även om man inte bränner sig, utan ligger och solar mycket ökar man risken. Man ska alltså alltid undvika att bränna sig, och man ska alltid skydda sig mot solen, även om man normalt sett inte bränner sig. Hudcancer är den cancerform som ökar mest i Sverige. Enligt svenska Cancerfonden är kopplingen mellan sol och cancer jämförbar med den mellan rökning och lungcancer, så sola lugnt och ta hand om er!

[Svea&Sabina]2
6/10/19, 1:04 PM
#16

#15 Säg inte så..! Men det är bra att du varnar mig

Sindri
6/10/19, 2:24 PM
#17

Jag vill än en gång påpeka de nya rönen om solskyddskrämer.
Hudläkare och miljövänner tycker inte alls om dem. De skyddar bara huden mot de strålar som gör oss röda, och det är inte de strålarna man får hudcancer av.
De innehåller också nanopartiklar som kommer ut i avlopp  och i våra vatten och ställer till det för fiskarna. De innehåller också en massa andra saker som inte är bra för huden, speciellt om man redan har hudproblem.

Sedan jag började vistas mer på sydligare breddgrader har jag helt slutat med solkrämer och har inte bränt mig en enda gång. Hatt med brätten, parasoll, tunna täckande kläder och skugga är ett mycket bättre solskydd än krämer.

Sunshine00
6/10/19, 8:34 PM
#18

#17 håller med.

[EM_L]
6/10/19, 9:44 PM
#19

Jag vet inte om det hjälper men jag tänker olivolja eller aloe vera.

Finns växter som har köttfrukt som är aloe vera. Har hört att det ska hjälpa huden vid solbrännskador🤔

Men har ingen aning då jag aldrig bränt mig så rejält. Bara lite så att det skadade skinnet ömsades bort.

Jag antar att din hud Svea&Sabina kommer att flagna bort och klia kanske en eller två veckor för att ersättas med nytt skinn.

[Zingo.s]
6/15/19, 9:56 AM
#20

Huden på axlarna har börjat flagna lite. Det gör inte ont där jag bränt mig längre ;)

Annons:
Granja Del Toro
6/15/19, 7:38 PM
#21

Borja sakta, 15 min sa att huden vanjer sig, glom inte sol olja med uv 30 skydd. Nar din hud vant sig och du har fatt en byggande skydd i huden kan du vara lite langre i solen. Att bli rod i huden av sol ar inte halsosamt. Jag kor med ekologisk solkram som skydd…🙂

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Upp till toppen
Annons: