Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1642 ggr
unicarl
2019-06-13 17:34

Era betyg! (Är ni nöjda/inte nöjda?)

Hej och glad sommar på er!

Nu har nog de allra flesta fått sommarlov och jag hoppas att ni kommer att få en bra sommar. De flesta här har nog också fått sina betyg! Är ni nöjda med era betyg? Varför/varför inte? Vad har ni i merit? Vilken klass gick ni ut?

Dessutom tycker jag att det är roligt att få igång en konversation angående betyg och betygshets.

Jag gick ut 9an idag med 315 i merit. Jag blev väldigt nöjd då jag inte behöver ha högre för att ta mig in på mitt gymnasium samt att 315 trots allt är bra merit (oavsett vad min prestations prinsessa till hjärna tycker)!

Hoppas ni får en underbar sommar!

  • Redigerat 2022-09-14 23:16 av vendelay
Annons:
BokDuvan
2019-06-14 00:10
#1

Får sommarlova imorgon (eller idag kan man väl säga), vet redan mina betyg och om jag räknat rätt så blir det en merit av 332,5 vilket är den merit jag skulle ha fått av de betygsmålen jag satte. Vissa mål nådde jag inte riktigt upp till men fick högre än jag hade som mål på vissa betyg vilket vägde upp det hahah. Går ut nian och är rätt så säker på att jag kommer in på min linje och är överlag nöjd med mina betyg, hade velat få tilbaka mitt A i svenska men det blev ett B samt att jag ville få B idrott men det blev ett C vilket ändå va väntat

Ellen_
2019-06-14 11:53
#2

Jag har haft väldigt mycket problem utanför skolan som gjort att jag inte presterat som jag ville. Men trots det gick jag ut med 317,5 i merit och 11 A så är väldigt nöjd över betygen och att jag lyckades ta mig igenom allt. Vet att jag kommer in vart jag vill så nu kan jag äntligen luta mig tillbaka och vila ut i sommar!

[EM_L]
2019-06-14 13:09
#3

ÄR ÖVERLYCKLIG!

Har B i sex ämnen och om man räknar ut min merit så är det 260 poäng.

Går i åttan=) Eller nej, jag har sommarlov=-D

Men efter sommaren så är det nian som gäller.

Loka03
2019-06-14 13:32
#4

Jag gick ut 9an! Jag är väldigt stolt. Hela högstadiet har varit en kamp mot mobbare, panikångest, social ångest, betyg. Men idag kom betygen och jag är så lättad! Mitt meritvärde låg på 215,0 och har höjts sig till 252,5. Jag söker in till en musiklinje och deras system är att de gångrar med det talet som man fick på antagningsprovet. Så i det preliminära valet låg jag då på 4e plats av fyra platser med 384 poäng och nu ligger jag över 400 poäng.. Så det känns bra! :)

Are humans real?👽👽👽

[EM_L]
2019-06-14 13:55
#5

#4 Va bra! Då hade jag legat ganska mycket över 400😂

Men lycka till och ha en skön sommar. Det vet jag att du och alla andra förtjänar.

Själv i nian så lär jag söka in på Estik Bild och Formgivning.

Xseros
2019-06-14 13:57
#6

Gick ut 9:.an idag. Mycket nöjd.. 292.5 merit från 275. Söker till Naturlinjen (142.5 lägstamerit cheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeck) så nu har jag 150 merit till godo


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Annons:
[Erica. Lundstrom]
2019-06-14 23:02
#7

Inte så supernöjd men med tanke på denna vårtermin helt okej. Höjde tre ämnen, biologi, hk från B till A samt svenska till B från c.. (om jag kollat rätt) Så har 2 C, 3 B och Resten A. C i idrott-ganska obviously jag ej kunde höja det, pga ej fått vara med sen veckan efter sportlovet, så typ v 9 hade jag sista idrottslektionen. Betyget frystes därefter.. Samt C i engelska, hade A i åttan men sänkte till nian(vi har bytt lärare typ hela tiden) Presterat väldigt ojämt, Från D till solklart A. Vart 1 p från B på eng nationella(B på läs och hör och D på skriv) samtidigt som jag fått A på annan för å sen få D igen å så b så ja, ett c där Av höjde jag från C till B, (presterat ojämt där med) Franska-kvar miyt b som jag sänkte till i höstas, ej kunnat höja pga ej gjort prov å ja. Samt syslöjd kvar mitt B, var typ med på knappt hälften av alla lektioner. Var förvisso ej på skolan på typ 8 v(bara ngn enstaka förmiddag för Nat prov ibland osv,) Gsk nöjd dock jag går ut nian, då alla dessa år vart Kaos. Med självmordsförsök ätstörningar prestationsångest självskadebeteende depressioner panikattacker. Utbrott på lärare, samtal med lärare, bråk m kompisar, bråk kring luncherna, samtal med skolkuratorer, BUP, vårdcentral, (räknade ut jag gått till 10-12 olika kuratorer/psykologer senaste 2 åren) Borde iaf ha typ 325-327.5 i meritpoäng, sökt estet bild och formgivning, hade först tänkt natur men med tanke på allting… Känns Gsk stor risk jag kmr krascha. Så har estet bild och formgivning med liu.

Loka03
2019-06-15 02:05
#8

#5 Tack! Och desamma! :) Kul med bild och formgivning, bra mål! Lycka till i 9an :)

Are humans real?👽👽👽

unicarl
2019-06-15 08:55
#9

Oj vad duktiga alla är! Själv ska jag gå natur på en helt nyöppnad skola i staden jag bor i. Lägsta intaget låg på 220 när den preliminära antagningsstatistiken kom ut. Dock var det 14 lediga platser så det numret säger egentligen inte så mycket. Jag gick ut med 8 An, 8 Bn och 2 Cn (i idrott och HK)! Är överlag supernöjd då jag höjde mig från 295 till 315 till denna termin! Kom ihåg att ni äger och att era betyg inte säger ett skit om er eller er smarthet/värdighet!

Carpathia
2019-06-15 16:58
#10

Höjde mig från 45 i merit till 237,5 på en termin, så jag gissar att jag borde vara nöjd. Det ska också tilläggas att jag gjorde detta utan att plugga, för det får jag inte göra.

Jag har varit borta mer eller mindre hela högstadiet pga mobbning samt legat i månader på sjukhus för en ätstörning + epilepsi-utredningar som visade sig vara extrem panikångest. De kom även fram till att jag är särbegåvad vilket gjort att jag också kunnat glida mycket på min allmänbildning, Blev dock friskförklarad runt jul och kunde börja dra mig till skolan igen, och denna gång ignorerade jag eleverna och umgicks med lärarna. Det gick MYCKET bättre.

Min mamma är en gammal gymnasielärare själv och hon lugnar mig. Ingen kommer förmodligen att titta på mina högstadie-betyg senare, eftersom det är gymnasiebetygen/högskoleprovet jag ändå kommer att söka med senare.

Till hösten börjar jag på ett jättetrevligt internat där jag ska plugga djursjukvård med natur-profil.

[EM_L]
2019-06-15 22:54
#11

#10 Wow! Väl kämpat tycker jag!🙂

Carpathia
2019-06-16 02:41
#12

#11 Tack så mycket! 🙂

ipopuma
2019-06-16 21:16
#13

Tänk inte så mycket på betyg i grundskolan. Fokusera på att lära o att förstå. Ingen någonsin kommer kolla på era betyg sen, det är i gymnasiet det gäller o har ni bränt ut er redan i grundskolan är det inte bra. Ta det lugnt, nu är inte gamla så lev också. Passa på att umgås med kompisar, träna, utöva era intressen för betyg och sånt är inte viktigt. Skola är viktigt och kunskap men inte att få över 300 i poäng ☺️

Annons:
Lona
2019-06-17 22:37
#14

Ni ska såklart ha cred allihop, men i synnerhet ni som kämpat mot psykisk ohälsa, mobbning med mera - att överhuvudtaget greja skolan är en jätteprestation! ❤️ Bra gjort!!! Sen undrar jag en grej om det nya betygssystemet som jag inte begriper så mycket av. Vad räknas egentligen som ett medelvärde när det gäller meritpoäng? Vad är maxpoäng när man går ut nian? Ger olika ämnen olika merit, att en del ämnen som förväntas vara svårare/viktigare ger högre poäng för ett A än ett ämne som anses som lättare/mindre viktigt? (Tex att främmande språk ger högt värde medan vissa praktiska ämnen inte viktas lika högt?)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Xseros
2019-06-17 23:21
#15

#14 Maxmerit är 340, A i alla 17 ämnen. Medelvärde förstår jag inte om du menar vid gymnasieansökan eller på enskild individ. Godkänt ämnena Matematik, Svenska och Engelska är obligatoriskt för att komma in på en gymnasielinje. Om man har Engelska förstärkning i språkval får man ingen merit för detta. Alla ämnen är jämnbördiga i betyg men om man har E i samtliga NO ämnen men A i Idrott, slöjd, HKK etc. Bör du inte söka naturvetenskaplig linje på gymnasiet. Det är alltså typ självbalanserande


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Lona
2019-06-18 00:17
#16

#15, Nu klarnade det lite, tack!👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

godisklubba
2019-06-18 00:17
#17

Jag får ändå anses mig vara nöjd - även om jag kanske inte helt är det. Gick ut 9an i fredags med 267,5 i merit. Mitt mål var 280, då de speglat genomsnitt B i alla ämnen (jag läser bara 16 ämnen, moderna språk blev för mycket för mig). Jag hade velat satsa på A i allt, då jag egentligen är högpresterande. Men pga min extrema ångestnivå, panikångest, depression, sociala fobi (vågar inte prata, säger inget, läraren kan inte bedöma min muntliga förmåga… osv) plus alla utredningar jag gjort så har jag haft ca 50% frånvaro under vårterminen. Ja, plus mormors bortgång mitt i allt också. Kort sagt kan man säga att mitt psyke satte stop för mig, och jag har helt enkelt varit tvungen att inse mina begränsningar (bland annat ts bort moderna språk å förlora en hel del meritpoäng där), men efter mina förutsättningar och med ca 50% (giltig - skolka finns inte i min världsbild) frånvaro så måste jag faktiskt påstå mig rätt nöjd med 267,5 av 320 i merit :D När jag läser om alla er som fått över 300 i merit dock… så känner jag mig urusel som "inte ens" klarade 300-gränsen.

Så som man känner sig själv känner man aldrig andra.

unicarl
2019-06-18 08:00
#18

#17 Shit vilken kämpade du är!! Sedan tycker jag inte att du ska beat yourself up. I sjuan hade jag ~ 240 i merit. Det har krävts väldigt, vödligt mycket jobb från min sids för att komma upp i 315. Såhär i efterhand tycker jag inte att det har varit värt det. Många (men såklart inte alla) i min närhet som gick ut med över 300 i merit har otroligt stora krav på sig, något som endast gör det jobbigt. Det enda vi nior behöver våra betyg till är att komma in på gymnasiet, sedan spelar det ingen roll vad vi hade! Kom ihåg att ni äger!

Sasmal
2019-06-18 12:29
#19

Jag höjde mig från 297.5 till 320 vilket jag är mycket nöjd över. Ska gå natur natur så jag hoppas jag kommer in. Förra året var antagningspoängen på den skolan 312.5 men det var första året så det kan höjas.

godisklubba
2019-06-18 16:57
#20

Tack! Ja, det har inte bara varit lätt kan jag ju säga… Jag förstår att det krävts väldigt mycket jobb av dig för att komma upp i 315! Det är ju ashögt! Jag förstår också det där med att känna att det var onödigt att kämpa på mycket. Jag känner faktiskt lite likadant, även om mina betyg inte är sådär jättebra egentligen. Eftersom de bara ska användas till en enda sak - komma in på gymnasiet. Men jag vill ju gå natur natur på en rätt så populär skola, så eventuellt kan ju det förhindra lite för mig med ifall jag hade haft lägre betyg. Nu har jag dock 20 poäng högre än preliminär antagningen, så ja, jag hoppas att det räcker :)) Jag hade typ 215 i merit i 7an, och kände mig inte alls nöjd med det. Så jag har inte höjt mig sådär jättemycket sedan dess men däremot har jag kämpat med så mycket mer än bara skolan i hela högstadiet. Så ja, slutligt sagt får jag ändå säga att jag är rätt lugn med mina betyg och gav verkligen ALLT jag kunde, mer kunde jag inte göra så what to do liksom.

Så som man känner sig själv känner man aldrig andra.

Annons:
unicarl
2019-06-18 18:21
#21

#20 Hoppas verkligen inte att det verkade på mig som att endast folk med väldigt hög merit får jobba med skolan. Finns såklart folk med 340 som inte alls behöver plugga samt de med 340 som pluggar alldeles för mycket. Likaväl som det finns personer med 170 i merit som måste kämpa! Du kommer helt säkert komma in på ditt första val! Jag ska gå också gå natur natur och är väldigt taggad inför skolstarten trots att sommarlovet precis börjat :o

BokDuvan
2019-06-18 20:45
#22

Nu när jag ser tilbaka till åren ångrar jag att jag fick sådan ångest över betygen i 7:an och 6:an, asså det behövdes inte. Det jag gjorde då spelade ingen roll utan det var i åttan och nian jobbet skulle göras. Hade jag tagit det lugnare innan hade jag kanske inte varit lika skoltrött och högpresterande, så många negativa känslor som man i efterhand känner att man kunnat slippa. Satt och grät hos min handledare när jag fick ett B i matte, något jag idag suckar över. Sänkte mig lixom till ett B i svenska från A i nian men grät inte över det. All den här betygshetsen försvann lixom runt där, om jag bara hade haft den känslan lite tidigare

godisklubba
2019-06-19 10:23
#23
godisklubba
2019-06-19 10:38
#24

#21, nejdå. Som du säger finns det de som kämpar jättemycket för att "bara" få E i alla ämnen. Och de som knappt gör något alls men får A i allt. Du kommer säkert också in på ditt första val! Du har ju jättehöga betyg, så något annat vore konstigt! Jag önskar att jag också var taggad inför skolstarten. Delvis är jag ju det, då jag äntligen ska få börja studera på engelska, som jag länge velat göra - vill utveckla min engelska och arbeta med något internationellt i framtiden (förutsatt att jag kommer in på mitt första val då). Men samtidigt har jag ångest över skolstarten, jag klarar knappt av att se skolor utan att få panik (har ptsd också). Speciellt inte om det är en skola jag inte känner till och vet att det är "snälla" elever. Som typ inte mobbar folk, hänger ut, fryser ut, kastar ut elaka kommentarer osv. Så det är väl egentligen det med att det är en ny skola som ger mig ångest, ja och alla nya lärare. Jag kommer ju inte kunna gå från att vara i skolan 50% till 100% liksom, och har haft mycket tur sen jag bytte skola i högstadiet då jag fick fina lärare som förstog och såg mina begränsningar utan att se ner på mig. Men det kan ju bli helt annorlunda i gymnasiet… :/ men men, har ju inte ens fått antagningsresultatet ännu, så jag ska försöka att inte oroa mig för mycket än. (Ja, mina föräldrar har pratat med rektorerna på skolorna jag sökt till och jag kommer högst troligast få komma och besöka skolan jag kommer in på innan skolstarten - utan att det är några elever där) Förlåt för ot, var inte ens detta tråden egentligen handlar om 😳

Så som man känner sig själv känner man aldrig andra.

unicarl
2019-06-19 10:51
#25

#24 Det kommer gå alldeles utmärkt till hösten! Dessutom diskuterar jag gärna allt som har med skola, betyg osv. på denna tråd så jag anser inte att du hamnade of topic direkt!

godisklubba
2019-06-19 11:12
#26

#25 Jag hoppas att det kommer gå bra, men får nog ändå räkna med att det blir tufft. Dels med en ny skola och att försöka att inte få panik över det, men också alla nya personer och att behöva vara social hela tiden för att lära känna folk och liksom "visa min bästa sida" plus att behöva ställa om hjärnan till engelska, haha Äh, vet inte hur jag ska förklara men jag tror nog du förstår hur jag menar. Liksom, att komma in och typ bete sig som en treåring ger ju inte direkt ett bra intryck till folk första dagen. No offence till treåringar 😊

Så som man känner sig själv känner man aldrig andra.

[Erica. Lundstrom]
2019-06-19 12:11
#27

Börjar faktiskt känna att det ksk kan bli bra på gymnasiet ändå. Ångrar dock stort jag ställde så höga krav på mig själv 6-9, framförallt i 6 an. Jag önskar så väl att jag lyssnat när lärarna var oroliga för jag pressade mig själv för hårt. För de var dem å vete tusan hur många samtal m lärare osv jag haft för de vart oroliga. Spec ett tillfälle, ht i sjuan, min dåvarande mentor pratade med mig i 40 min, jag talade inte sanning för fem öre. Hon försökte verkligen, alla lärare försökte. Det jag sökte efter var bekräftelse att jag gjorde ngt bra. Men var aldrig tillräcklig för mina föräldrar kändes det som. (i själva verket vet jag nu är för att de var rädda jag pressade mig själv för hårt å de ej ville jag skulle ha ännu högre krav osv, vilket vart motsatt effekt). Om jag inte lagt så mkt energi till att plugga och stressa mig och bli missnöjd(om än jag fick A, men hade ngt poäng mindre än max kunde jag bli riktigt besviken) om jag ej pluggat hade jag ändå kunnat gå ut med C i allt å kommit in på det jag velat, utan problem. Istället tog jag nästan död på migsjälv två ggr till följd av allt å en jävla massa kaos och bråk och smärta för att ha 12 A, 3 B och 2 C. Vad tusan, tittade på betygen en gång och sen in i ngn pärm å glöm bort dem. I gymnasiet ska jag göra mitt bästa-mitt bästa=det jag klarar av. Men nöja mig med det. Allt kaos har lett till jag drog mig undan i klassen, vart skyggare å prata med folk osv, var därför rädd jag t hösten ej kom våga ta plats eller så. Dock känns det bättre nu, vart tredje dagen på sommarföretaget-utbildning. Kom in i måndags, tot 40 Pers, helt okända. Bara å bita ihop. Satte mig vid ett bord där en satt å kom sen en till. Vi har blivit bra kompisar ändå och även börjat lära känna flera andra. Tar lagom plats och pratar osv. Tänk att klarar jag detta borde skolstarten gå bra den också? Är bara rädd att jag ska falla tbx, för i min gamla klass tog de emot mig när jag föll, men tog ett tag innan de märkte det var såpass som det var. Mitt mål är att överleva gymnasiet, lyckades tillslut överleva grundskolan så😂 känns som rimligt mål.

Annons:
akvarium123
2019-06-19 12:18
#28

Jag fick 230 i meritpoäng. Och jag höjde mig inte och jag sänkte mig inte.  Och jag är väl inte direkt nöjd om jag ser till era meritpoäng😉 Men det finns hopp om att bli jurist trots allt😂 Kommer aldrig komma in men ändå! Det finns ju en liten plan B här i livet också även fast att den inte är så lockande och att lönen är ganska så stor i skillnad. Men samtidigt så tänker jag att jag inte har språkval utan har extra engelska så det är min ursäkt😃 Jag ska inte klaga för ifall jag inte kommer in i min hemkommun så finns det en skola i Gbg som tar in elever från 120 meritpoäng och där medelpoängen var 210. Så då kommer jag ju lätt in tänker jag🙂 Även fast att det blir ett helvete med tåg och spårvagn🙂

akvarium123
2019-06-19 14:38
#29

Jag är så trött på skolmaten så jag har det lilla kravet på skolan. Att få matkort snälla snälla🙂 Jag klarar inte av all denna skitmat som serveras varje j*vla dag i skolan och som är av den sämsta kvalitet av mat som jag någonsin smakat på. Nej börja med matkort snälla! Alla vore så himla mycket mer nöjda och glada då och även få i sig näringsrik mat istället för att inte äta maten!

Så det är viktigt också för mig och i Gbg finns sådana skolor. Göteborg Here I come!😃

Ojdå vad jag blev arg på skolmaten ser jag nu men jag har verkligen fått nog av skiten. Sorry och jag är inte så kräsen som ni kanske tror men efter 9 år av samma mat och där det bara blivit värre och värre sedan Förskoleklass då vi kunde få bra och god mat till bra kvalitet. Medans idag så har dom anställt personer som vare sig har utbildning samtidigt som de dragit ned på matpengen.

BokDuvan
2019-06-19 15:32
#30

#29 håller VERKLIGEN med dig, skolmaten är extremt viktig! Fram till att jag gick i sexan hade jag fantastiskt god skolmat, allt lagades på plats, det var gott och man blev mätt. Sedan bytte jag skola och maten sög, ingen näring var det och kryddat dåligt, smakade hemskt och var vara en sörja typ. Dessutom fraktades maten färdiglagad från en annan stad. Efter fyra år av klaganden från vår sida bytte skolan äntligen matleverantör och det var sådan skillnad direkt! Maten var sjuuukt god och näringsrik, tog grönsaker för första gångek på länge t lunchen och dem va goda! Sedan gick jag på prao till min gamla skola och maten var lika god som jag mindes den, men åt inte så mycket eftersom det tänket att äta lite till lunch i skola fortfarande är kvar sedan den hemska maten. Kom tillbaka till skolan och maten var god, inte riktigt lika fantastisk som första veckan men helt klart bättre än den förra. Att det tog fyra år bara..

Lona
2019-06-19 17:17
#31

#28 med flera, visst är det bra att ha mål och sikta på något yrke/någon inriktning men jag tror att rätt få hamnar inom det område de trodde när de valde gymnasium (eller ens högskola/universitet). Ta det alltså inte för hårt om ni inte skulle komma in eller om ni ändrar er så småningom. Läs nåt ni tycker är kul, är det en bred utbildning med många möjligheter till vidare studier så är det förstås ett plus, men välj inte bara efter det. (Oj, vad arg min pappa skulle blivit om han hört mig säga detta! För honom fanns det bara en linje som dög, snullet att jag valde en annan😃.)

Rätt så OT men jag hittade en gammal bok från femte klass där alla klasskamrater har fyllt i diverse saker som älsklingsfärg, favoritmat, vad man vill bli när man blir "stor" och så vidare. EN av 30 ungar har blivit det hon ville i femman, vi övriga jobbar med/ägnar oss åt något annat. (Jag har iofs fortfarande samma drömyrke, men livet blir inte alltid som man tänkt sig!)😊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Xseros
2019-06-19 23:09
#32

#27 jag brukar ha otaligt svårt att förstå psykisk ohälsa då jag nästan aldrig upplevt det sedan mellanstadiet men jag måste säga att det du har gått igenom skulle jag nog aldrig klara av. Så himla starkt att du klarat dig helskinnad igenom allt det där. Var nöjd med dig själv och slå inte ut dig samtidigt. Något jag lärt mig genom åren är att alltid lyssna på lärare. De må vara tråkiga och ibland elaka men de har den livserfarenhet som ofta behövs i de situationer vi tonåringar behöver hjälp med.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

godisklubba
2019-06-20 10:45
#33

#28 jag har inte heller något språkval, men i gymnasiet lär en bli tvingad att läsa språk. Så var noga med att du verkligen får tex Spanska steg 1, och inte steg 4. För om du får steg 4 räknar de med att du redan läst språket i 3 år och ska ha de kunskaperna :) Men jag håller verkligen med dig om att skolmaten är dålig! Och börjar seriöst undra om vi gått på samma grundskola, för jag har EXAKT samma upplevelser om skolmaten och har också sökt gymnasiet i Gbg men gått grundskolan i annan kommun. Enda skillnaden är nog att det knappt går tåg mellan "min" stag och Gbg så jag kommer åka buss och spårvagn istället för tåg och spårvagn 😊 Men, jag vill bara säga att spårvagn är inga problem att lära sig åka - det är precis likadant som buss. Bara att alla vagnar inte har någon förare. //Bor varannan vecka i Gbg och annan stad.

Så som man känner sig själv känner man aldrig andra.

[EM_L]
2019-06-20 22:55
#34

I nian så kanske jag ska välja Estik, bild och formgivning.

Men jag vet inte och behöver inte veta förens på vårterminen i nian.

För jag vet att det kommer att gå bra tillslut. Jag är positiv till det. För jag skulle tänka mig så många linjer som estik, humanitiska, naturvetenskap, naturbruk, VS och fastighets nånting(Som jag inte ens kunde tänka mig före min praktik en vecka på MKB), samhälle, hantverksprogrammet . Jag är öppen för det.

Så när det väl kommer så ska jag välja tre olika om jag inte vet. Men som jag vet att jag skulle kunna älska. Bara numrera.

Annons:
Xseros
2019-06-21 01:03
#35

#34 Du vet säkert detta men om du ska söka estet (beror på hur lång tid det tar innan du bestämmer dig) då bränn inte på så hårt i nian. Eftersom att estetiska linjer går på auditions kommer du in om du gör en bra audition. Jag vet inte hur det är med er men jag blir ledsen när jag hör någon med 320+ merit som söker till estet eller något sådant. Inte pga valet, utan att den kan ha kastat bort flera dagar fritid på att plugga, plugg som inte behövdes. Välj vad ni vill till gymnasiet men sikta inte på en högre merit än nödvändigt. Enligt mig är 30-40 merit över fjolårets lägsta gott och väl tillräckligt. Inte säkert såklart men nästan alltid (på stabila program med många sökande) så är allt annat slit omotiverat.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

BokDuvan
2019-06-21 08:33
#36

Jaa, #34, liksom där jag bor kan man få 40 extra poäng så man BEHÖVER inte ha så bra betyg, men det beror på linje, estet dans va ganska tufft i år tror jag medan resten låg någonstans på 210 elr ngt, iaf i musik. 300 i merit behövs inte ens, så om du e bra på den inriktning du vill söka t o tror du kmr få mkt poäng så kan du ta det lite lugnt

[EM_L]
2019-06-21 18:26
#37

#35 Den estetiska linjen jag ska gå på den skolan har inte auditions. Då är det meritpoäng och där ligger den ganska lågt.

[Erica. Lundstrom]
2019-06-21 22:57
#38

Estet bild jag ska gå här i stan har ingen auditions, heller endast betygen. Haha kollade nu. 20 antagna av 24 på prelliminära i våras, (som sökt i försrahand) lägsta p 185, medel 220 typ😂 Såå… Med 325-327.5 så kom jag in gsk säkert…

Xseros
2019-06-21 23:49
#39

#38 snälla. Om du går i 8:an. Ta det kollungt i nian. Du har nästan 150 merit över lägsta. Du behöver inte 320 merit för att komma in. 260 max. Efter att du kommit in är betygen värdelösa. Så pass att man kan bränna pappret på nyårsafton om man vill. Den energi du slösar på att plugga i 9:an behövs på gymnasiet senare. Snälla. För ditt eget bästa. Försök inte få A eller B i allt och bli inte besviken för ett D.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

[Erica. Lundstrom]
2019-06-22 13:19
#40

#39 gått ut nian precis, dock vart nog nian det "lugnaste året" då jag gav upp på skolan när jag vart hemma 6-8 veckor på heltid. Mina betyg vart frysta så jag ej kunde sänka dem så först då kunde jag sluta bry mig.

[Zingo.s]
2019-06-26 13:12
#41

Hur kan ni alla ha B-A i alla ämnen?? Jag har inga betyg för jag har inte varit i skolan, men ska börja i höst och då vill jag ha C-A i alla ämnen. Jag fattar inte ens vad merit betyder

Annons:
[Zingo.s]
2019-06-26 13:15
#42

Jag gick ut nian med - i alla ämnen eftersom jag inte var i skolan på hela nian. Jag har knappt gått första året på gymnasiet heller, så jag fick inga betyg, men i höst börjar jag tvåan på gymnasiet och då måste jag gå även fast jag inte vill.

BokDuvan
2019-06-26 13:27
#43

Zingo.s varje bokstavsbetyg har ett visst värde, F=0 E=10 D=12,5 C=15 B=17,5 A=20 Om du läser 17 ämnen är högsta meriten 340, det vill säga A i alla ämnen, men läser man inte moderna språk t.ex eller bara 16 ämnen är det högsta 320. Meriten använda i princip bara för att komma in på gymnasiet, vet inte om man har användning för det efteråt?

Lona
2019-06-26 14:27
#44

#43, Nej, jag tror inte att jag någonsin använt mina högstadiebetyg efter att jag sökt in på gymnasiet. Det skulle väl vara om man ska söka jobb, men jag tror knappast att arbetsgivarna tittar på de betygen?? Möjligen för att kolla att man faktiskt HAR gått i skolan och fått någon form av grundbetyg. På en del jobb är det ju ett krav att man behärskar svenska i tal och skrift men det behöver man knappast visa betyg på.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2019-06-26 14:37
#45

#42, Att bara stanna hemma (om det är det du gjort?) är ingen lösning, dessutom är det skolplikt i grundskolan. Din skola är egentligen skyldig att se till att du går ut med någon form av betyg i åtminstone några ämnen - eller att du får läsa in det efteråt. Nu är det visserligen länge sedan jag gick i grundskolan men pga depression och annan skit i högstadiet så orkade jag inte vara där särskilt mycket. I samråd med skolan, BUP och mina föräldrar så fick jag vad som då kallades anpassad studiegång, jag gjorde någon form av praktik på ett äldreboende och läste några kärnämnen vid sidan av. Det mesta går att ordna men kan måste få korrekt hjälp - och det är inte alltid så lätt. Jag förmodar att det inte bara är skolan som strular, har du någon kontakt på tex BUP? Får du något vettigt stöd och hjälp? Du behöver givetvis inte svara men hur har du det hemma? Med tanke på andra inlägg så tror jag att du behöver stöd både med skolan och "dig själv". Att hamna rätt här i livet och kunna göra sånt som de flesta tonåringar gör (med det menar jag vara med kompisar, gå och handla, gå på bio och så vidare, inte ränna på stan och vara packad! 😁).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2019-06-30 20:56
#46

Jag är besviken men fick det jag väntade mig- hoppade av spanskan sista veckorna (o-officiellt)  så fick F i spanska, skippade svenskan typ hela terminen (gick på typ 5% av lektionerna) så fick F där oxå, F i matte då jag inte klarar stressen under prov, F i kemi då jag inte lyckades lära mig periodiska systemet eller vad det nu heter annars mest B och några C.

Ska höja mig i 8:an då jag vill ligga runt 220+ när jag går ut.

Alice san
2019-06-30 21:20
#47

Jag gick ut med 275 i merit i 7:an är nöjd eftersom att jag inte la ner så värst mycket tid på att få bra betyg och siktade på C

ostmackamedkorv05
2019-06-30 21:52
#48

mina betyg är botten…. så avis på alla er andra, ni är så duktiga

Annons:
Lona
2019-06-30 23:22
#49

#48, Jag tror inte att "alla andra" är så duktiga, däremot kanske det inte är så många av dem som fått kassa betyg som skriver det. Med andra ord så märks oftast de med bra resultat (oavsett vad det gäller, inte bara betyg) mest.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

BokDuvan
2019-06-30 23:32
#50

#48 handlar inte så mycket om talang hahah, är säker på att dina betyg inte alls är så dåliga, de är även flera som gick ut nian i år så det är klart att man satsar lite extra på betygen då! Du behöver absolut inte vara avis, du kör ditt egna race

[EM_L]
2019-07-09 18:40
#51

#41 Lite sent svar, men men…

De som har A och B är antigen riktigt duktiga i skolan eller så har du pluggat stenhårt.

Läste på den skolan jag funderar på. Alltså på hemsidan och det kanske blir auditions och betyg. Men jag är duktig på att teckna och måla. Inte människor direkt..

245 verkar antagningspoängen vara. Så ska försöka höja mig till 265 eller 270 från 260 som  jag har nu.

Är ypperligt stolt över mig själv att jag höjde mig från 240 till 260 eftersom jag liksom mått så dåligt. Det var verkligen bra att byta klass i Mars=)

Upp till toppen
Annons: