Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 485 ggr
whoppydough
6/16/19, 7:55 PM

kompisresa i Gbg och köpenhamn.

Hej! 
Jag och min kompisgrupp (4 tjejor på 17/18år) vill åka på en tågresa till Göteborg och Köpenhamn nu i sommar och undrar lite hur man bör tänka ang. pengar och vad man bör besöka osv. 

Vi tänker att vi vill spendera så lite pengar som möjligt på resa och boende för att kunna spendera mest pengar på "nöjen".  Vi tänker därför typ ta billigaste resorna och bo på vandrarhem eller Airbnb. Vi vill helt enkelt spendera minsta möjliga i princip, på resor och boende då vi inte har så mycket pengar att spendera (/fattiga studenter).  Har någon tips på var man kan bo? I Göteborg tänkte vi spendera 2 heldagar d.v.s. 1 natt. Sen tänkte vi spendera 3 nätter i Köpenhamn. Var är bra att bo där det är billigt? Det behöver inte vara precis i centrum men gärna på rimligt avstånd med kollektivtrafik eller till fots. 

Vilka måsten finns? Främst i Köpenhamn? Vad bör man besöka som är relativt lättsmält om man tänker i kulturväg? Vilka barer är mysiga och trevliga? Vilka barer går kanske att smita in på i Gbg (dåligt med vakter osv.)? Vilka promenadstråk, fik, restauranger och platser bör man besöka i Köpenhamn?

Sen också; vad är rimligt att sätta för budget? Om vi tänker att vi försöker äta frukost och middag hemma oftast, hur mycket kommer man spendera på mat? Vart bör man gå om man vill äta bra men inte för dyrt? Vad kan man komma undan med boendemässigt? Hur mycket ska man räkna med att spendera på dricka och restauranger? Vad är bra att veta ang. resor osv? 

Helt enkelt;  vad har ni för generella tips ang. tågresor till Göteborg och Köpenhamn för fyra ungdomar, vad är bra att veta och hur ska man tänka samt vad är mysigt/bra att göra ? Tänker de som har lite inside info haha. 

Tack på förhand. :)

Annons:
akvarium123
6/16/19, 11:31 PM
#1

Till Göteborg är det vad jag vet billigast att åka tåg med MTR Express. Ett tips är då att åka på morgonen så är ni framme vid kanske 10? I Göteborg så går det att övernatta för 700kr på Landvetter flygplats och åka in med buss till stan. Det tar ca 30 min med buss. Och det man kan göra i Göteborg som jag skulle gilla att göra är ju Liseberg. 

Sedan när ni ska till Köpenhamn så bör ni åka med SJ. Och sedan så var det tyvärr dyrare att åka tåg än att flyga så jag skulle tagit flyget hem till Stockholm för det var några hundralappar billigare och även mycket enklare utan något som helst byte. Till Arlanda flyger ni då med Norwegian. 

Nu tog jag för givet att ni är ifrån Stockholm sedan hitta jag ju även boende till er vilket du inte efterfrågade hehe. Men det var det billigaste jag hittade🙂

Jag hjälper er gärna mer om ni vill🙂

Trevlig resa!

Upp till toppen
Annons: