Annons:
Etikettövrigt
Läst 914 ggr
10820
6/22/19, 7:06 PM

Vad är en ok åldersskillnad?

Jag var lite osäker på var jag skulle publicera det här, men beslutade mig för Tonåringar eftersom jag tror många andra tonåringar funderar kring det här.

Som titeln lyder, vad är en ok åldersskillnad? Både i ett förhållande och som vänner.

Som exempel, jag brukar spela tillsammans med en grupp personer som alla är mellan 17-21. Jag är 14, fyller 15. Jag tycker jag har en ganska god kompisrelation till många av dem, är det ok att adda dem på sociala medier som Snapchat trots åldersskillnaden?

Och har kön någon betydelse, för den delen?

Annons:
Lillyrod
6/22/19, 7:23 PM
#1

I en "normal" vänskapsrelation har åldern ingen som helst betydelse. 

Om man får minsta misstanke om att den som är äldre har andra avsikter ska man avstå från att bli alltför privat. 

Kön har ingen betydelse i min värld : )

sp0ngeb0b
6/22/19, 8:00 PM
#2

Jag tycker inte att kön eller ålder har betydelse, men man får förstås vara försiktig som #1 sa om något verkar skumt. Sen märks också åldersskillnader mindre och mindre ju äldre man blir, upplever jag. :)

[Zingo.s]
6/26/19, 1:09 PM
#3

Jag är en tjej på snart 17 år och skriver med killar som är 18-22 år. Självklart är de äldre mycket mognare, men jag tycker bara det är kul med äldre killar. Dom har redan gjort allt som jag ska börja göra och det känns skönt på något sätt. Träffa en partner som är äldre än dig, för oftast har personen gjort så mycket mer än vad du har gjort och då är det en trygghet, för personen vet hur man gör osv. Tex mitt första hångel var med en äldre kille som redan gjort det flera gånger och då blev mitt första hångel bra eftersom han visste hur man gjorde haha.

ostmackamedkorv05
6/30/19, 9:47 PM
#4

jag är 13 och skriver bara med killar över 19, yngre är väldigt omogna så jag trivs inte att prata med dom i min egen ålder kompisar vet jag inte fr jag har inga irl men dom på nätet e typ tjejer och killar från 15 till 25 år som kompisar då

s8x2n6
7/24/19, 2:36 AM
#5

vad gäller vänskapsrelationer så spelar inte ålder någon roll tycker jag. Så länge det funkar så funkar det, liksom.

Vad gäller romantiska och/eller sexuella relationer så skulle jag säga att några års ålderskillnad är ok i tonåren. Max 3 år, typ. Sen ju äldre man blir ju mindre spelar det roll också där. Det viktiga är att båda parterna är på samma plan, vet vad som gäller, att den ena inte utnyttjar den andra osv.

Kön spelar ingen roll alls, du kan umgås med vilken/a person/er som du vill. 🙂

[Zingo.s]
7/25/19, 12:08 AM
#6

Jag är en tjej på 17 år och skriver och pratar med killar som är 19-25 år. Jag tycker det är nice med lite äldre killar då dom är mer seriösa i förhållande och i vardagen. Jag vill inte ha ett oseriöst tonårsförhållande utan jag vill ha ett ganska vuxet och seriöst förhållande/kk.

Annons:
[EM_L]
7/28/19, 2:07 PM
#7

Jag tycker att tre år äldre är lagom och personligen så tycker jag att killar som är i min ålder kan vara mogna medans det finns killar 19-25 års ålder som kan vara omogna.

Det beror bara på personligheten. Vissa mognar inte förens vid 30 års ålderXD Och vissa gör det redan vid 14 års ålder.

Kön spelar absolut ingen roll! Jag är själv bisexuell och skulle aldrig tycka något om att killar bara får dejta tjejer och tjejer killar.

Upp till toppen
Annons: