Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 687 ggr
[Zingo.s]
6/26/19, 12:55 PM

Omogen

Hej! Jag är 16 år (17 om 9 dagar) och tycker att jag skriver och pratar omoget. När jag skriver med killar som är äldre än mig så försöker jag verkligen att skriva moget, men jag känner mig som världens tönt när jag inte får svar tillbaka. Jag vet inte hur man för vidare en konversation med en person man inte känner. Jag skriver med många nya killar varje dag men det blir alltid stelt då jag inte vet hur man skriver vuxet/moget och för vidare konversationen. Jag känner mig som en jobbig person. Jag kan tillägga att jag inte träffar folk utanför familjen och har därför inte utvecklats på samma sätt som andra tjejer i min ålder. Jag har inte träffat en kompis på över två år och har ingen nu. Jag umgås bara med familjen och får därför ingen utveckling i talandet och skrivandet. Jag är mogen, men jag är inte mogen i sättet jag pratar och skriver. Jag har ganska svårt för att veta vart jag ska sätta kommatecken och punkt. Jag blir osäker när jag ska skriva de, dem och dom. Jag hatar det här. Jag kan inte ens skriva till mina storasystrar utan att behöva tänka igenom hur jag ska skriva innan jag skickar. Jag har börjat stamma när jag pratar med folk jag inte känner för jag vill inte säga fel. Jag har slutat prata med mina storasystrar när dem är på besök för jag vill inte säga fel ord och måste därför tänka hur jag ska säga innan jag säger det. Till och med när jag handlar och kassörskan säger ”ha en trevlig dag” så tänker jag hur jag ska svara för att låta vuxen och inte säga fel. Som ni hör är detta väldigt sjukt och jag är trött på det här. Hur ska jag våga prata och skriva med folk utan att tänka efter vad jag ska säga och skriva innan jag gör det? Jag har blivit en väldigt tråkig person att skriva med eftersom jag försöker skriva moget istället för att skriva som andra i min ålder. Jag förstår och använder inte ord som man ska göra i min ålder. När min pappa pratar måste jag oftast fråga vad ordet betyder han just sa. Om jag kollar på ett program och dem säger ett ord som andra i min ålder hade vetat vad det betyder så måste jag söka ordet på internet. Jag har väldigt dåligt självförtroende då jag gått upp i vikt och fått mycket akne, så det kan vara därför jag försöker vara mognare än jag är. Känner mig extremt ful nu för tiden. Vad ska jag göra?

Annons:
silverfiisk
6/26/19, 2:55 PM
#1

Jobba på ditt självförtroende och självkänsla! Försök inte vara någon du inte är, utan var dig själv. Du är bra precis som du är. Vill du lära dig nya ord så kan det vara bra att läsa olika böcker, då får du även ett hum om vart man sätter punkt och kommatecken.

Vikan
6/26/19, 5:16 PM
#2

Jag är 18 och kan själv säga att jag inte alltid talar eller skriver moget, har tröttnat på att försöka ändra på mig och försöka passa in. Jag kan säga helt tokiga eller fel saker i fel situationer, men det är bara att leva med det. Man hittar sin egna väg och grupp till slut. Vill också påpeka att många i den åldern faktiskt inte skriver eller talar särskilt moget alls heller, snarare motsattsen 

Serier är även ett bra tips om du vill lära dig nya ord, särskilt slang och andra uttryck som är populära nu

godisklubba
6/27/19, 11:42 PM
#3

Oj vad jag relaterar! Speciellt det där med att inte veta vad jag ska säga!! Jag vet knappt vad jag ska skriva nu… men om du vill lära dig att skilja på de, dem och dom så kan jag ge dig ett tips. Stryk "dom". Det är helt fel (användes bara om man inte kan skilja på "de" och "dem" istället för att skriva fel - är typ en mellan sak). Om du kan byta ut "de" så att jag, vi eller hon passar in i meningen är "de" rätt ord. Om du kan byta ut "dem" mot mig, oss henne passar in i meningen är "dem" rätt ord. För att ge dig några exempel: "De cyklade till badstranden igår kväll" Här kan "de" bytas ut mot jag, vi eller hon, så att det blir "jag/vi/hon cyklade till badstranden igår kväll". Däremot skulle "mig/oss/henne cyklade till badstranden igår kväll" vara fel, och då passar inte "dem". Ett till exempel: "Elefanten trampade dem på foten" Här kan "dem" bytas ut mot mig, oss eller henne, så att det blir "elefanten trampade mig/oss/henne på foten". Att däremot säga "elefanten trampade jag/vi/hon på foten" är fel - alltså passar inte "de" i denna meningen. Hoppas att du förstog! Annars får du fråga mer, svarar mer än gärna!! Att veta när punkt, eller kommatecken ska användas är svårt. Och helt ärligt, jag skulle faktiskt säga att det handlar om känsla, jag kan inte ge dig något konkret tips på när du ska lägga in ett kommatecken eller en punkt. Men, du kan ju försöka att tänka att du ska ha varierande långa och korta meningar. Dock spelar inte detta så stor roll på tex diskussionsforum eller sms, det är många som skriver hela texter på sms helt utan en enda punkt eller kommatecken. Men! Jag måste säga att du skriver ju inte konstigt! Jag tycker att du har ett bra flyt i dina meningar, och redan placerar kommatecken och punkter på "rätt" ställen. Att ha svårt att starta konversationer och liksom få dem att löpa på är nog svårt för alla. Men om du känner att du vill öva på att skriva med någon så får du gärna dra iväg ett PM till mig. Jag tycker att du verkar vara en fin person och tycker att det är tråkigt att du känner som du gör! Sedan, här på iFokus är du ju anonym (om du inte gett ut info om dig själv) så här kan du ju öva på att skriva jättemycket, utan att någon i verkligheten sen ska kunna döma dig efter ditt skrivande.

Så som man känner sig själv känner man aldrig andra.

[Zingo.s]
6/28/19, 12:31 PM
#4

#3 Tack! Jag tar verkligen åt mig av tipsen :)

Namiko
6/29/19, 9:04 PM
#5

Språk utvecklas naturligt med tiden bara man utsätter sig för det. Man plockar upp nya ord och uttryck från dom man pratar med, filmer, serier och böcker. Att läsa böcker är ett jättebra sätt att förbättra sin grammatik och lära sig nya ord.

Vad gäller de, dem och dom. Är du osäker så är det helt okej att använda dom, det ersätter både de och dem. Du kommer inte att verka omogen för att du användet det ordet och det tar bort osäkerheten över att skriva fel så du kan fokusera på konversationen istället. Du kan öva på de och dem när du skriver saker i skolan.

Du behöver verkligen inte fokusera på att låta mogen i din ålder och att undvika att prata med andra kommer bara att göra din situation värre. Social färdighet är en färskvara och ju mer du undviker det desto svårare blir det. Man känner sig väldigt vuxen och mogen när man är 17. Om du pratar med en 17-åring om 5-10 år så kommer du inse att man inte alls är så mogen som man tror i den åldern, vilket inte är något dåligt, det är helt normalt. Hjärnan utvecklas tills man är 25 och det är först däromkring man verkligen är vuxen. Jag nämner bara det här för att säga att det är helt okej att slappna av och inte fokusera på att vara mogen hela tiden. Fokus bör ligga på samtalet, inte dina ordval.

Det är helt okej att inte förstå alla ord du hör. Jag är över 30 och det dyker fortfarande upp ord jag inte förstår titt som tätt, både på svenska och engelska. Oftast kan jag lista ut ungefär vad dom betyder genom sammanhanget och det är en färdighet man får genom att utsätta sig för språk. När man hört ett ord tillräckligt många gånger så fastnar det och till slut kan man börja använda det själv.

Mina bästa tips är helt enkelt att slappna av, prata mer med andra och läsa böcker, helst böcker skrivna för vuxna om du vill lära dig nya ord. Det spelar ingen roll vad dom handlar om, välj något du är intresserad av.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Calcifer
6/29/19, 11:38 PM
#6

Det viktigaste är inte att man alltid uttrycker sig korrekt utan att man aldrig är elak. Sen om man stavar fel eller kanske använder enklare uttryck i tal spelar absolut ingen roll. Man lär så länge man lever, och ens ordförråd slutar aldrig att byggas upp.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
vallhund
6/30/19, 4:31 PM
#7

Av din andra tråd framgår det tydligt att du inte är speciellt mogen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: