Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 745 ggr
[EmoGirl]
2019-07-01 00:01

X Börjat skära mig (igen)

Jag hade en period där jag mådde sämst och då började jag skära mig. Jag lyckades efter ett bra tag sluta. Då var det pågrund av stress och ångest. Nu när skolan nästan är klar (bor i Schweiz) så har jag börjat igen. En kille i min klass vet om det och han stöttar mig. Jag har även kontakt med Bris och Shedo men det hjälper inte denna gång. Undrar om det finns några tips. Eftersom jag snart ska på en avslutningsfest och det blir första gången jag dricker alkohol (är från 16 här och jag är nästan det). Jag har hört alkohol gör vissa glada och andra deprimerade och undrar ifall jag bör avstå eftersom jag dels inte vill tappa kontrollen (eftersom bara en kille i min klass vet om mina problem) och jag vill inte heller bli deprimerad eftersom jag brukar skära mig då.

Annons:
Vikan
2019-07-01 19:32
#1

Det som hjälper mig bäst är att distrahera mig och distansera mig från objekt jag hade kunnat skada mig med, t.ex. att gå ut/springa, dra till stallet osv. Ta en ordentlig iskall dusch funkar också, det ger en ungefär samma kroppsliga reaktion som att självskada. 

Och drick absolut inte alkohol om du inte känner för det, och gör du det ändå så drick måttligt. Alkohol brukar förstärka den känslan man har för tillfället, så är du glad blir du gladare men är du ledsen eller har ångest kan du må sämre än vanligt. Personligen har jag dock relativt lätt att ta mig ut de dippar jag kan få med hjälp av kompisar, men det är hur individuellt som helst

Upp till toppen
Annons: