Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 627 ggr
grae
7/6/19, 4:59 PM

(X) Varför du INTE ska lyssna på din ätstörning

Vet inte om jag la in inlägget på rätt grupp. 

Jag har haft problem med maten sedan 2013. Jag har inte anorexia eller bulimia, men jag har EDNOS (eating disorder not otherwise specified). Det betyder att jag inte ser mig själv som tjock eller tycker jag äter för mycket/för lite, och jag försöker inte spy upp maten. Utan mitt ätstörningsfel sitter i min depression. När jag går igenom något traumatiskt så triggas min depression, och jag slutar långsamt äta. Det börjas med att jag inte äter kött, sedan inte kyckling osv. Långsamt så att jag själv knappt märker att det börjar bli värre.

Jag blev bättre 2015 och inte haft problem sedan dess, tills 2018…Då började det igen. Och nu, i Maj detta år, så gick allting åt helvete. Jag började känna mig uppblåst, illamående, halsbränna. Efter 7 dagar, så började jag spy. Jag spydde upp en kaffe-liknande substans, vilket betyder att det fanns blod i min spya. Så vi åkte in till akuten, och läkaren sa att jag hade magkatarr. Fick medicin för detta, men åkte in till akuten dagen efter igen. Spydde igen, fyllde en hel spypåse på akuten direkt. 

Läkaren då sa att dem skulle kolla på min CT röntgen bilder igen, och att jag skulle få en v-sond satt. Fick den satt och tömde 4 liter galla på 10 minuter. Läkaren kom och berättade att dem antagligen visste vilken diagnos jag hade, men avdelningen jag skulle bli inlagd på skulle kunna konstatera den bättre. 

Jag blev inlagd, och dagen efter fick göra en såkallad gastroskopi. Det är en röntgen undersökning där dem sätter ner en kamera igenom halsen. Det visade sig att jag har en jätte ovanlig magsjukdom som heter SMA syndrome.

Va denna sjukdom är och gör, är att när någon som i min sits med en sjukdom så som en ätstörning slutar äta, tappar fettlagret i magen. Den sitter på en speciell plats i magen och skyddar din tolvfingertarm. Din tolvfingertarm sitter mellan din pulskroppsåder och din superior mesenteric artery. När fettlagret som skyddar din tolvfingertarm försvinner, så trycker dem två ådrorna ner på tolvfingertarmen, och då blir det "platt" och mat kan inte gå igenom ner till tunntarmen. I andra ord, du svälter till döds.

Det finns en operation för detta, men dem börjar med sondmat. Vilket jag har nu. Jag har en så kallad G/J tube. G-tube funkar på samma sätt som min v-sond gjorde, den tömmar magen så jag inte spyr. Min J-tube ger mig min sond mat.

Jag vill varna er tonåringar om detta! Jag är bara 19 och kommer ha operationen så småning om, väldigt snart faktiskt för jag har fått mer komplikationer av sond-maten. Detta är inte roligt och det tog nästan en månad för att dem skulle sätta in min sond. Fick testa en sond genom näsan, men det var för trångt. Jag fick ha en central ven-kateter för att få näring igenom den, för alla mina vener i armarna sprack. Ni VILL INTE gå igenom detta. Snälla, ta hand om er, för när det har gått så här långt, så går det inte att gå tillbaka.

Annons:
Xseros
7/6/19, 11:23 PM
#1

Starkt av dig att berätta allt detta och jag hoppas så mycket att detta hjälpte dem på forumet som har ätstörningar.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Upp till toppen
Annons: