Annons:
Etikettövrigt
Läst 919 ggr
Bluegirl1
2019-07-06 20:25

Rädd för att börja gymnasiet..

Hej! Är en 16 år tjej som ska börja gymnasiet efter sommaren. Är asblyg och har social ångest samt ingen social kompetens. Har inte haft så många vänner dom senaste 3 åren och det har verkligen tagit kol på mig. Är ensam 24/7 och min mamma undrar vad det är för fel på mig. Dessutom är jag omänskligt ful så det gör inte livet lättare om man säger så. Är så rädd att gymnasiet kommer bli 3 långa år av lidande. Vill verkligen vara som en normal tonåring. Har ni några tips till när jag börjar gymnasiet? Hur var eran gymnasiet tid? Hur får man vänner? Vad ska man prata om första dagarna?

Annons:
MonicaLagerquist
2019-07-06 20:34
#1

Fördelen med gymnasiet är ju att alla är nya och man på så sett lättare få nya vänner.

Lycka till!

Stolt ägare till fem La permer

Vikan
2019-07-06 21:13
#2

Visserligen började jag i samma klass med någon från min klass från högstadiet, så vi hängde ihop rätt mycket i början. Man hittar dock rätt snabbt vänner, av mina erfarenheter. Alla är nya, nervösa och lika förvirrade så det var rätt lätt att börja prata med någon om allt det. Sedan var min skola väldigt bra på att första veckan ordna många aktiviteter så att vi kom varandra närmare, både i klassrummet och så fick vi vandra t.ex. 

Kurserna, hitta runt och lärarna är saker som öppnar upp för konversation, så hade inte oroat mig alltför mycket! Är också blyg, har problem med det sociala och är verkligen inte bra med folk, men jag överlevde de tre åren med några bra vänner. Tror du kommer klara det bra!

[Zingo.s]
2019-07-06 21:54
#3

Jag har inte umgåtts med en kompis på tre år, för jag har inga vänner. Jag har för dålig självkänsla och självförtroende för att träffa folk, tycker till och med att det är jobbigt att träffa släkten. Är sjukt blyg vid nytt folk och vågar inte träffa folk som frågar om jag vill träffas för att lära känna varandra. Jag ska börja andra året på gymnasiet, men kommer nog byta gymnasium nästa år.

Calcifer
2019-07-06 22:03
#4

Det är väldigt vanligt att man är nervös över att börja på gymnasiet. Jag lovar att även de som alltid varit populära och "snygga" (inom citattecken då det där med snygghet inte är fakta) känner sig nervösa. Kanske över andra saker, men ändå.

Mitt tips är att vara dig själv. Det har jag alltid gjort, och vet du, det tog många många år innan jag lyckades få riktigt bra vänner. MEN. För mig var det värt det. Ja jag var ensam mycket och hade ingen som kunde ställa upp om det krisade och naturligtvis hatade jag det. Men jag inser nu att de som är mina vänner i dagsläget är just såna som ställer upp när som helst, plus att de tycker om mig precis som jag är och jag behöver aldrig låtsas inför dem.

Med det sagt menar jag inte att du inte ska försöka skaffa vänner på gymnasiet, jag menar bara att en nära vänskap med en person du kan lita på i alla väder är mer värt än att ha 100 "vänner" som bara hör av sig när det passar dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Xseros
2019-07-06 23:17
#5

Håller med Calcifer till fullo. Det är verkligen viktigt att vara sig själv inför nya personer (gamla ock). Du vill ju att de ska lära känna dig, inte någon annan, eller hur? Att vara sig själv stärker också självförtroendet när man ser att man lyckas.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

[EM_L]
2019-07-06 23:28
#6

Ska börja nian=) Men skriver ändå!

Om du har valt gymnasielinje EFTER DITT intresse och vad du gillar så är det självklart att du kommer att finna vänner!

Var dig själv alltid. Och jag tror verkligen inte att du är omänskligt ful… alla är vackra på sitt sätt.

Och de snygga? Är egentligen inget att ha.

Kanske lite OT

Men jag har alltid varit en av dem som följer efter den med rutig skjorta, rufsigt eller inte överdrivet vårdat hår. Men de jag känner liksom. "Detta är en trevligt människa, vars ögon där själen speglas"

Om jag ser den snygga och populära killen tex. Så viker jag bara undan och fnyser åt det.

Tro mig, du vill egentligen inte ha med populära att göra. Jag har orsakats av detta i princip ett helt skolår nu.

Jag håller också med Calcifer. Har jag några vänner? Nepp! 100 vänner som man inte kan lita på eller en vän man verkligen kan lita på? Jag väljer det sista alternativet.

Just be yourself! Sålänge du inte gör dumma saker.  För om du visar vem du är, klä dig som du vill, utan att se på andra vad de har på sig.

För den personen som ser insidan, kommer till största procent komma till dig än den som bara ser skalet.

De som bara ser skalet av en människa, är de som jag kallar för kalla. Känslolösa för andra.

Medans de som ser insidan, är de som jag kallar för varma. Känslofulla för andra.

Annons:
Travis D
2019-07-10 20:32
#7

Jag känner igen mig i allt föruomt att ja inte är 16 och inte tycker jag är ful..  Jag har inte börjat gymnasiet än men när jag gör det kommer jag gå häst linje då jag kommer umgås med Kakan jag förlorade alla mina vänner när jag började 7:an och nu har jag ännu inte hittat nån. Jag löser det genom att fokusera på Kakan och hitta vänner med samma intresse. Men Kakan är den stora anledningen till att jag nog kommer klara gymnasiet.

Travis D
2019-07-10 20:33
#8

jag kan ju bara tipsa om häst gymnasie men fråga mycket om hjälp om saker du inte förstår fråga om deras djur (hästar i mitt fall) fråga om ni kan rida ut (eller hänga i ditt fall) och typ ställ mycke frågor så det inte blir en lång konstig tystnad heheh

[Erica. Lundstrom]
2019-07-10 22:40
#9

Förstår verkligen din rädsla, är själv livrädd för att börja gymnasiet av flera anledningar… 1. På skolan kommer finnas mina gamla mobbare, folk jag gick i klass med låg-mellanstadiet som antingen skrattade åt mig eller tryckte ned mig. I min klass kommer en som var min kompis dagis-femman gå, ochja… 2. Iochmed allt som hänt mig senaste åren är jag försiktig av mig å rädd för att ta plats. Förlorade mkt socialt när jag var hemma i 6-8 veckor från skolan. Samt massa mer. Fördel är att igen känn en, så man kan va den man vill försöka vara. Nackdel är att såsmåningom återgår man t att vara den man eg är, om det finns en sån. Något som däremot stärkt mitt självförtroende inför gymnasiet är utbildningen på två v för sommarföretagare jag var på.var 40 pers jag inte kände å ngn kände ngn men ja, tänk dig en helt ny klass. Dock hade alla här olika intressen å allt, men tro det eller ej, sista dagarna pratade jag med de flesta å blivit bra vän med flera. Framförallt är jag livrädd att jag ska börja prata om hästar med nytt folk för, under hela min uppväxt i skolan osv(tom femman) var jag mobbad just för det, hästarna. Och retad för jag bara pratade häst osv. Så försöker att inte prata häst med ohäst människor. Men var flera som frågade om jag hade hästar osv, å om jag hade ngn egen osv. Så tips är att försök hitta ngn grupp eller aktivitet att fara på, något läger av det du är intresserad av osv. Sen, iochmed mitt café så har jag bara i helgen mött över 100 för det mesta helt okända människor. Å pratat med. För menar, mest troligt ser jag bara en del av dem en gång, å tyck de jag är tråkig så spelar det inte mgg roll för lär knappast möta dem igen. =kan öva på prata med dem.

Xseros
2019-07-10 23:46
#10

Något som jag tror (vet inte då jag inte går i gymnasiet) är att nu i gymnasiet börjar folk bli smarta och tänka, därmed skala ned mobbning rejält. Det är ju kanske inte lika mycket "skolgård" beroende på vilket gymnasie du går på. Intressen löser sig nog då alla har sin egen grej. Jag ritar satir och det lär jag få en hel del frågor om. Jag tror inte du kommer bli mobbad för hästen, om du blir mobbad lär de komma på något annat än intressen.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Upp till toppen
Annons: