Annons:
Etikettövrigt
Läst 620 ggr
Thedogmaja
2019-07-10 02:25

Tampong vid mens och sexfråga

Hejsan! Jag är en tjej på 15 år som har två frågor. Hoppas ni vill läsa. Jhar haft mens nu i 1 1/2 år. Jag har alltid använt binda både på dagen och när jag ska sova. Men på senaste tiden så har det har börja komma kraftigare blödningar de första 3 dagarna (har mens i 8 dagar) så jag brukar ha tampong och nattbinda på natte då när jag bara använt binda så läcker det över hela sängen. Men iaf, när jag ska sätta in tampongen kan det göra lite ont och lite trångt. Men jag tycker ändå att det går bra och jag känner knappt den när den är i. Men när jag vaknar nästa morgon och ska ta ut den är den som vanligt helt fylld då det kommit massor av blod på bindan också. Men när jag drar ut den gör det verkligen ont de första 2cm ut. Asså det verkligen svider så man nästan börjar gråta. Det gör helt enkelt asont. Men sen ploppar den ut. Jag har läst runt lite men de flesta säger att den inte är tillräckligt full. Men min är ju det då det har "läckt" på bindan. Hur ska jag göra så inte det gör ont när jag drar ut den? Jag kan ju inte köpa mindre då jag har mycket mens och inye en stor då jag inye kommer få in den. Och blöder jag för mycket? Min nästa fråga handlar om mitt underliv. Och jag undrar om det kanske är för litet.. Jag får knappt in en tampong när och absolut inte en menskopp eller t.ex 2 fingrar. Hur kommer det gå om jag någon gång ska ha samlag?? Tänk om det är gör trångt eller om det kommer att svida? Hjälp Hoppas du vill hjälpa mig och med mina två största problem…

Annons:
Lona
2019-07-10 07:53
#1

Sätter du in och drar ut tamponger i "rätt vinkel"? Inte rakt upp/rakt ner utan när du sätter in den så vinkla toppen lite bakåt mot ändtarmen och när du drar ut den så dra snöret snett framåt, mot en punkt nedanför urinröret, typ. Att sätta in den felvinklad kan göra j*kligt ont även om den inte är stor! Jag kan tycka att en full tampong gör ont att dra ut, den blir ju stor och "sitter fast" litegrann och det hjälper inte att den är full, snarare tvärtom. Förr satte jag nästan alltid en _liten_ dutt vaselin på toppen innan jag satte in den. Uppsugningsförmågan blir givetvis sämre, men det gör inte ont att sätta in och ta ut den. Du KAN ju även sätta in en mindre tampong, även om den kommer att läcka. Om du har såpass riklig mens att det blöder igenom även en rejäl nattbinda så kan det vara värt att besöka en Ungdomsmottagning, kanske det blir bättre med p-piller? (Om man nu vill ha hormonpreparat). Annars så borde de i alla fall kunna hjälpa dig så att du får skydd som håller. Samlag kan vara svårt de första gångerna och ja, det kan göra lite ont. (Det är bara idiotiskt att låtsas som något annat, folk tror att de gör fel om det känns.) Se till att vara rejält upphetsad vilket kan vara svårt vid det tillfället, men använd även rikligt med glidmedel. Jag fick inte heller in mer än ett par fingrar och knappt en tampong men det var inga direkta svårigheter se första gångerna jag låg med någon. Träna gärna genom att smeka dig själv eller använda VETTIGA sexleksaker, använd även då rikligt med glidmedel! Man kanske inte knallar in i en sexshop som 15-åring men det finns ju massor på nätet. Beställ i så fall från en etablerad firma och inget obskyrt litet företag. Du måste naturligtvis inte göra detta, gör som du själv tycker känns bäst!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Devya]
2019-07-10 15:36
#2

Jag rekommenderar vaselin. Det brukar underlätta en hel del.

Det låter inte som om något är fel på dig. :)

[Zingo.s]
2019-07-10 18:22
#3

Jag är en tjej på 17 år och är trång. Jag får in en tampong och fingrar, men jag får inte in nånting med storlek som en snopp (låter töntigt att säga snopp). Jag har ångest varje dag då jag är rädd att killen inte ska få in den, fett pinsamt… jag behöver också era tips!

Upp till toppen
Annons: