Annons:
Etikettövrigt
Läst 1312 ggr
kaninalskaren06
7/15/19, 12:28 AM

Normalviktig?

Hej! Jag är en tjej på 13 år. Jag är ca 156 cm lång och väger 30 kilo. Är det normalviktigt? Är rädd att jag är överviktig.. Dock väger alla i min klass minst 60 kilo eller mer, men känner mig ändå typ tjock..

Annons:
Sugar Mist
7/15/19, 1:43 AM
#1

Allt under BMI på 18,5 räknas som undervikt, och ditt BMI ligger på 12,3 och du klassas som svår undervikt.

-

Dödsrelikerna
7/15/19, 2:03 AM
#2

Jag skulls säga att du låter väldigt smal och om du tycker att du känner dig tjock trots det så kan det nog vara bra att prata med någon om det ex en förälder eller kurator.

[Devya]
7/15/19, 5:37 AM
#3

Du är farligt underviktig, väldigt långt ifrån att vara överviktig. Det låter som om du borde gå upp ca 20kg för att ens bli normalviktig.

Om du inte kan se att du är absolut inte överviktig så bör du nog prata med någon  vuxen om det här så det inte går överstyr. I värsta fall utvecklar du en allvarlig ätstörning och det är nog inget man vill ha för man blir oftast aldrig helt och hållet frisk från något sådant.

Cragan
7/15/19, 5:46 AM
#4

Du som ligger under BMI 18 bör kontakta en vårdcentral för att få hjälp.

klippt o klistrat från vårdguiden 
o som sugar mist redan räknat ut ligger du på 12,3 du är minst 15kg under vart du skall vara i vikt (är så pass mycket att du behöver hjälp att komma upp i en mer hälsosam vikt)

rekommenderar å det starkaste att du kontaktar din lokala vårdcentral omgående med din målsman då kraftig undervikt kan ställa till det kraftigt för dig i framtiden 
vänta inte tills skolan börjar utan tag kontakt med vc så snart du kan gärna redan i dag

Maria
7/15/19, 6:33 AM
#5

Du jämför dig med dina klasskompisar i denna tråden och ändå ringer det ingen klocka angående din skeva uppfattning om din kropp? Du måste söka hjälp för att överleva. Dina föräldrar måste väl reagera?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

silverfiisk
7/15/19, 11:07 AM
#6

Sök hjälp på en gång! Du måste gå upp i vikt. Om du tycker att du är tjock så har du en väldigt skev kroppsbild och behöver hjälp med det också. Låt det inte gå för långt.. Dina föräldrar måste väl se att du är underviktig? Gör dom inget? Äter du ordentligt?

Annons:
[EM_L]
7/16/19, 4:25 PM
#7

Du måste upp i vikt! Du låter väldigt underviktig. Sök hjälp för din kropps skull och säger som #6 att dina föräldrar borde märka att du är underviktig.

[TheSquirrel]
7/18/19, 1:14 PM
#8

IsoBMI gäller väl när man är 13? Isåfall går gränsen på undervikt vid 15,3. I vilket fall är TS underviktig. Det behöver inte vara något fel när man är barn så länge man mår bra och äter normalt. Under perioder kan man växa mycket på längden samtidigt som man inte lägger på sig så mycket vikt. Däremot är det väldigt oroande om man är såpass underviktig och ändå tycker att man är tjock. 
Vet dina föräldrar om dina tankar? Om du inte vill prata med dem så kanske skolsköterskan eller ungdomsmottagningen. Det är viktigt att ta tag i problemet innan det utveckas till en ätstörning om det inte redan har gjort det. Ätstörningar kan förstöra så mycket i kroppen, framförallt när man är såpass ung och fortfarande växer och utvecklas. 
Jag har själv haft problem med anorexi under flera år. Har nu varit frisk i tio år men har som följd fått IBS. Det är periodvis väldigt jobbigt men jag tycker ändå att jag kom lindrigt undan jämfört med att man kan drabbas av benskörket och infertilitet. Är man ung så kan även puberteten avbrytas. 

Jag hoppas du får den hjälp du behöver innan det blir ett allvarligare problem.

Virans<3
8/10/19, 9:46 PM
#9

Hej💕 Oj, du har fått många kommentarer där det står ”Gå upp i vikt!” Kanske är det så. Det låter ju lite lite och de värkar ju ha bra koll. Känner du dig tjock? Tittar du på din mage, dina lår, dina armar och mår dåligt🥺Hoppas verkligen inte du har anorexia! Men tänk, alla säger att du är underviktig. Det är ju inte bra, men det betyder att du inte är överviktig😃 Det kanske känns som att ”hur kan de tycka jag är underviktig” och att dem inte förstår men det ligger ju nått i det. Jag kan inte din relation med dina föräldrar. Man lär sig ju typ hur man ska lägga fram det när man känner sina föräldrar. Men du kan ju typ bara ta i förbifarten. ”Jag skrev på en sida och fråga om min vikt till min längd och min ålder var rätt” du behöver kanske inte just då säga att du känner dig lite överviktig om ni inte pratat om det tidigare. ”Och då skrev alla att jag var underviktig😕” sen tar ni det där ifrån. Men om du känner dig överviktig får du inte glömma att säga det om ni åker till vårdcentralen! Visst kommer du kanske känna att du inte vill för att det blir bara en massa jobbigt tjat. Men försök iallafall! Vi finns här för dig! Det blir inte pinsamt eller stelt🙂 Hoppas att du förövrigt haft en fantastisk dag och kommer att ha en fortsatt bra dag☺️💗

Travis D
8/13/19, 3:53 AM
#10

Min kompis var 143 när hon vägde 33kg.. Du är ju knappast överviktig 🙄 Sen beror det mycket på hur man är byggd. Jag är lång å smal, 180xm lång 50kg, min kompis är ca 170cm 55-60kg, men skulle absolut inte kalla henne tjock eller något sånt. Men du är absolut inte överviktig.

Virans<3
8/13/19, 6:03 PM
#11

#10 precis!

Virans<3
8/13/19, 6:05 PM
#12

Jag är 13, 164 cm och väger 43 kilo😊

Xseros
8/13/19, 6:35 PM
#13

#12 Du är också ganska rejält underviktig. om man bara går på BMI så skulle det vara bra om du försökte gå upp till 50


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Annons:
[Zingo.s]
8/13/19, 9:28 PM
#14

Jag är 17 år, 170cm och väger 57kg

[EM_L]
8/13/19, 9:47 PM
#15

Är ca 165 och väger 63 kg. Men är byggd så att jag väger lite extra. Kan tilläga att jag blir 16 i Oktober.

[EmoGirl]
8/13/19, 9:49 PM
#16

Jag är 176 och väger 50kg. Jag har alltid varit lätt. Dock så gick jag inte upp så mycket i vikt som vissa gör när de slutat växa. TS om du äter utan att tänka på hur mycket eller vad du får i dig så är det antagligen mer genetiskt och då kan man inte ro för att man är underviktig.

Virans<3
8/14/19, 1:24 AM
#17

#13 Nä, det kan jag absolut inte tänka mig. Jag är byggd så😊 Jag äter som jag ska och jag rör på mig🥰

Virans<3
8/14/19, 1:28 AM
#18

#13 Om man nu ska gå upp i vikt, vad ska man äta då?

Virans<3
8/14/19, 1:29 AM
#19

Annars går man upp i vikt sakta men säkert😀

Travis D
8/14/19, 7:55 AM
#20

#17 du är kortare än mig så du behöver nog inte oroa dig för att du ska väga lika mycket som någon som är 180.. Min längd sprang ifrån min vikt, växte 15cm på ett år, och  vikten är fortfarande inte ikapp. Vissa är ju naturligt smala.. jag har alltid ätit mycket, stor middag mycket frukt och grönt däri mellan ofta frukost och brukade alltid äta lunch. Gick upp 2kg det året hhehehe. Jag är också aktiv och är i stallet dagligen. Om du vill gå upp fort ät mycket Protein (förutom kött kan jag bara tipsa om lucern men det är hästmat 😉 ;-) ) Om du väger för lite men äter och rör dig normalt kommer vikten komma ikapp så du behöver inte oroa dig för det ^^

Annons:
Xseros
8/14/19, 10:42 AM
#21

#17 menade inget illa, det var därför jag skrev "om man bara går på BMI", Jag kan ju inte veta någons kroppsbyggnad hur som helst


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Virans<3
8/14/19, 5:16 PM
#22

# 21 det förstod jag😊💖 #20 så bra😄💕

Shia1
8/15/19, 12:03 AM
#23

Ät 6 ggr dag… Å "normala" måltider enl ngn dietist. Så går du upp om du behöv det å stannar sen på normal vikt. Gick upp 7 kg på 2 mån, men har nue j gått upp ngt på 3 mån. Äter lika. Är å andra sidan ej sängliggande menmen.

Upp till toppen
Annons: