Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1393 ggr
[Zingo.s]
7/16/19, 1:33 PM

Dålig hy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har problem med akne och oljig hy. Jag har testat många olika produkter men inget funkar, även bästsäljarna. Ingenting gör min hy bättre. Jag äter nyttigt och tränar vilket jag inte gjort tidigare, men min hy är lika dålig. Jag lägger in en bild på mitt ansikte så ni får se hur äcklig den är. Detta begränsar mig i vardagen och jag vill inte gå på dejter för jag skäms över min hy. Jag anväder smink för att täcka finnarna, men det syns ju igenom ändå. Jag skulle aldrig vara osminkad inför en kille när jag ser ut såhär. Vilka produkter kommer göra att jag får glow och snabba resultat? jag byter produkter var fjärde månad men inget ger resultat. Jag har använt ACO spotless serien i två år utan resultat. Finns det smink som andas? Jag använder smink jag köpte för 3 år sedan, men vet inte vilket smink som är helt okej för hyn. Jag köper oftast det billigaste sminket jag hittar på tex h&m, men vill ha bra produkter men vet inte vart jag ska köpa. Jag ska boka tid hos läkare.

Annons:
Mooniq
7/16/19, 2:07 PM
#1

Jag förstår att du vill täcka huden, men huden kanske behöver vara sminkfri några veckor för att läka ut? Skitjobbigt men kan vara värt ett försök. 

jag använder endast olivolja - extra virgin för att ta bort smink, rengöra och smörja huden. Man kan även använda andra kallpressade oljor, tex mandelolja som är tunn och går in i huden snabbt. Jag använder sällan tvål utan rengör ansiktet med olja och sen torkar av med lite papper och sen tvättar jag mig i ljummet vatten och smörjer efter med lite kallpressad mandelolja eller olivolja - behöver pyttesmå mängder.  

Ibland köper jag kallpressad sheasmör eller kokosfett,  som jag jag smörjer huden med - oftast under den kalla årstiden. 

Använd alltid kallpressade produkter för då finns det nyttigheter kvar i fettet/oljan som hjälper huden. 

kolla länken- de har massa bra saker för hud och hårvård och man kan beställa mindre förpackningar/flaskor. Finns mycket läsvärt. 

https://naturkosmos.se/category.html/vegetabiliska-oljor

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Zingo.s]
7/16/19, 3:19 PM
#2

#1 jag använde inte smink på två år men hyn blev inte bättre, så nu har jag börjat använda smink för att täcka. Jag vill använda produkter som är till för att få bort finnar.

[EM_L]
7/16/19, 4:23 PM
#3

Låt ändå bli att sminka dig. För din hud behöver andas. Och de finnarna går troligen bort när tonåren och puberteten börjar gå mot sitt slut. Och jag tycker inte att du ser äcklig ut med de finnarna. Du är fin ändå :-)

[Zingo.s]
7/16/19, 5:03 PM
#4

#3 Jag sminkar mig för att finnarna inte ska synas, och tydligen blir min hy inte bättre även när jag inte sminkar mig.

Vikan
7/16/19, 5:41 PM
#5

har du provat att gå till någon hudteraput? De brukar kunna rekomendera produkter som produkter som passar ens hudtyp. Dyrt, dock. Har hört mycket gott om witch hazel och tea tree mot akne, men inga egna erfarenheter av det.

Måste även påpek att din ögonbryn är exremt snygg!

[Zingo.s]
7/16/19, 6:40 PM
#6

#5 jag ska boka tid hos läkare, vet dock inte hur man går till väga..får fråga mina föräldrar. Tack! Har dock inte noppat mina ögonbryn på tre år haha

Annons:
silverfiisk
7/16/19, 9:18 PM
#7

#6 Jag har förklarat hur du kan göra i en annan av dina trådar :) Ring till din hälsocentral och säg att du vill ha en läkartid pga dina finnar. Svårare än så är det inte. Antingen får du tips och medicin av läkaren, eller så får du en remiss till en hudläkare istället. Jag tycker inte att du ser äcklig ut, du är jättefin! Självklart är det du som ska vara nöjd, men det kanske kan kännas lite bättre att veta att andra inte lägger så stor vikt vid dina finnar.

[Zingo.s]
7/16/19, 9:36 PM
#8

#7 Tack. Tycker du verkligen inte att jag ser ofräsch/äcklig ut med mina finnar? Känns som att folk skriver det bara för att vara sjysta. Jag ska höra av mig till en hälsocentral så fort mina föräldrar kommer hem från Grekland och Turkiet :)

silverfiisk
7/16/19, 10:03 PM
#9

#8 Nej det tycker jag inte. Skulle inte skriva något bara för att vara snäll. Hade jag tyckt att det var äckligt så hade jag inte skrivit något alls. Det är jättemånga som får finnar under puberteten, inget konstigt eller äckligt med det. Ofta försvinner dom när man blir lite äldre. Ärligt talat så tror jag inte att många tänker på att du har finnar. Det är lätt att haka upp sig på något man ogillar hos sig själv, men ofta tänker inte omgivningen på det. Det kommer att bli bra tids nog!

[Zingo.s]
7/16/19, 10:05 PM
#10

#9 jag var på apoteket för ett par veckor sedan och då sa apotekaren att hon inte hade lagt märke till att jag har dålig hy om jag inte hade sagt det till henne. Det kändes ganska skönt att höra :)

Calcifer
7/17/19, 9:52 PM
#11

En del har akne och finnar under tonåren och efter det. Andra får det knappt alls. Det är liksom bara så det är.

Skulle jag se dig IRL skulle jag inte ens slänga en enda tanke på din hy. Om vi skulle stanna och prata av någon anledning - samma sak. Skulle inte se eller tänka på det alls för det har ingenting med dig som person att göra. Skulle du fråga om det skulle jag nog rycka på axlarna, mest för att jag inte skulle ha nåt att säga. En del får mer akne än andra, så är det. Men gör det någon skillnad kring vem de är som person? NEJ!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Zingo.s]
7/17/19, 10:15 PM
#12

#11 jag känner mig äcklig utan smink, även med. Jag önskar bara att jag hade klar hy. livet hade varit enklare då.

[EM_L]
7/18/19, 11:23 AM
#13

#12 Livet blir inte enklare bara för att du har en klar hy. Det spelar ingen roll. Jag säger samma sak som Calcifer. Jag hade inte ens slängt en tanke IRL ifall du hade finnar eller ej.

Annons:
Calcifer
7/18/19, 12:09 PM
#14

#12 Då hade det varit andra saker du oroade dig över. Jag hade knappt några finnar alls, utan hade väldigt fin hy genom hela tonåren. Mitt liv var inte lättare för det…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[EM_L]
7/18/19, 12:45 PM
#15

Vet inte om det hjälper. Men vad du äter kan nog hjälpa hur mycket finnar du har. För ett och ett halvt år sedan när jag åt kött så hade jag mer finnar i pannan och på hakan. Men när jag slutade äta all kött förutom fisk för ett och ett halvt år sedan så blev min hy betydligt bättre. Har inte alls lika mycket finnar. Bara några få och små. Så mejeriprodukter som tex mjölk, smör kan göra att man kan få lite fetare hy.

[Zingo.s]
7/18/19, 9:39 PM
#16

#15 jag äter väldigt nyttigt nu för tiden och gått ner tre kilo av det på mindre än två veckor. Jag äter fortfarande kött och mjölkprodukter för vegan eller vegetarian är inget jag ”vill” bli nu.

[EmoGirl]
7/24/19, 2:36 AM
#17

#16 Ska egentligen inte säga något när det gäller att gå ner i vikt eller så… men tre kilo på mindre en två veckor låter inte så bra. På bilden (#0) så ser du inte direkt ut att vara tjock eller så. Du ser ärligt talat jättefin ut. Att äta nyttigt betyder inte heller att man måste gå ner i vikt. Faran med att gå ner i vikt efter att man börjat äta nyttigare och så (framförallt eftersom du inte verkar vara nöjd med hur du ser ut) är att man börjar äta mindre och mindre eller skippar vissa måltider. Hade/Har faser då jag inte ens kunde/kan se mig i spegel utan smink för att jag tyckte jag var ful. Jag ställde om min kost för att slippa finnar och så och insåg att jag också kunde banta så (har alltid varit underviktig för min längt och ålder: är just nu 176cm, 50kg eftersom jag gör mitt bästa med att strunta i vad jag äter). Bara för att det slutade så för mig (eftersom jag precis som du var blyg och inte är helt nöjd med mitt utseende) med att jag en kort period fick en ätstörning så betyder det ju inte att du kommer att få det, men jag vill varna dig eftersom det jag har gått/går igenom just nu är ett helvete som startade pågrund av att jag var osäker och missnöjd med mig själv (när jag började få finnar och så). Självförtroendet har jag delvis lyckas få men annars så har jag inte gjort några framsteg. Tänk på att du är perfekt som du är och att de flesta som sminkar sig inte heller ser perfekta ut utan. Och var försiktig med dina kostomställningar… vore synd ifall du hamnar i samma situation som jag. (Sorry för världens längsta uppsats… jag hoppas den hjälper dig)

[Zingo.s]
7/25/19, 12:04 AM
#18

#17 tack för varningen.

Calcifer
7/25/19, 2:08 PM
#19

Det är nog väldigt få tonåringar av något kön att man inte har en period där man verkligen tycker man är fulast i världen, i princip. Eller korkad, dum, fånig, barnslig, etc, etc.

Det är nästan en del av livet att gå igenom en sådan fas. Även de som är populära och har snyggaste kläderna alltid och alla vill vara deras vän, kan ju sitta och gråta på kvällen för de tycker deras öron står ut för mycket eller nåt.

De flesta växer ur det sättet att se sig själv på. Att man sakta börjar gilla det man ser i spegeln, ELLER, att man säger "äh får väl se ut som en uteliggare då, jag tänker ändå gå till skolan och ha kul med mina vänner". 

Men som sagt, just i tonåren har de flesta något med sig själv de mår dåligt över. Oavsett hur populära de är, eller "snygga" alla andra tycker de är.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Zingo.s]
7/25/19, 7:17 PM
#20

Min mamma bokade tid på vårdcentralen nästa vecka.

Annons:
[Zingo.s]
7/28/19, 1:55 PM
#21

Köpte smink på KICKS för 2 600kr idag. Det är inte bara för att täcka finnarna utan jag vill ju se bra ut också haha. På torsdag har jag tid hos vårdcentralen.

EndlessEternity
7/31/19, 5:24 PM
#22

Jag hade samma problem som dig, hade extrem akne och det blev bättre efter estron ppiller, sedan så slutade jag att använda produkter helt, använde kokosolja att tvätta mig med men nu så använder jag bara vatten och min hud har inte varit så bra på flera år!! TIPS: Använd inga produkter, rör inte ansiktet! om du måste klämma måste du tvätta händerna innan, sov på en handduk eller byt kuddöverdrag ofta!. Det här med kosten har jag inte märkt något på

EndlessEternity
7/31/19, 5:25 PM
#23

Sen så måste du lufta finnarna, tvätta bort sminket så fort du kommer hem!!!

Upp till toppen
Annons: