Annons:
Etikettövrigt
Läst 434 ggr
Birdie88
2019-07-21 03:46

Aldrig trött

Halloj! Jag är en tjej på 17 år som har lite sömnproblem. Nu när jag har sommarlov har jag fuckat upp sömntiderna totalt (gör det varje år)Jag lägger mig  runt 05:00 och vaknar runt 10:00. Alltså får jag ungefär 5h sömn varje natt. Fsatjag inte trött. Är inte trött när jag lägger mig, och inte när jag vaknar. På fritiden så brukar jag för det mesta sitta vid datorn då jag alltid haft spelintresse (cs:go) När jag var lite mindre höll jag också på med spel och spelade hela dagarna. Men då hade jag inge problem med sömn. Men på senaste tiden har jag aldrig blivit trött. Och när det e skola lägger jag mig/somnar runt 00:00 och kliver upp 06:30. Och då e jag hur pigg som helst. Och när jag sover hos kompisar är jag den som somnar sist och vaknar först.

Annons:
Birdie88
2019-07-21 03:48
#1

Är det något fel på mig eller vad ska jag göra?😂 (Dricker inte kaffe)

Mooniq
2019-07-21 06:58
#2

Behöver inte vara nåt fel. Vissa människor sover mindre och andra mer timmar. Men du ska nog vara uppmärksam eftersom du är ung och kanske kan utveckla värre sömnproblem.

 Att aktivera blåfiltret på dator, mobil, tv är en god idé och att läsa om sömnhormoner, sömnproblem är en kunskap som är lätt att bära och som kan ge dig bra tips och råd för framtiden. 

Det blåa ljuset stoppar sömnhormonerna och därför ska du vara uppmärksam på det. När du aktiverat blåfiltret så upplever man bilden som lite gulare en stund men ögonen vänjer sig fort. 

Att även aktivt skapa ett sömnschema är bra - men det måste hållas under en längre period och att man "går ner i varv" inför kvällen. Alltså stänger av tv, dator, mobil och släcker ljus och ev bara har nåt litet levande ljus tänt för att h jälpa hjärnan skapa en bra sovrutin.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Namiko
2019-07-21 07:52
#3

Rör du dig något på dagarna eller sitter du bara vid datorn nu på sommaren? Att ta en promenad mitt på dagen när det är ljust ute hjälper också till att reglera sömnen. Både motion och ljus påverkar sömn och trötthetskänslor.

Vad gäller tipset i #2 så kan jag rekommendera att använda f.lux. Ett program som gradvis ställer om din datorskärm (fungerar också på vissa mobiler) från blått till gult ljus när solen går ner. Jag sover själv mycket bättre när jag använder det då jag i princip lever framför min dator.

Jag behövde inte heller mycket sömn som tonåring så jag var lite annorlunda jämfört med mina vänner som mer än gärna sov 11-12 timmar om dom kunde och för mig var det sovmorgon om jag vaknade klockan 8.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

ThatPie
2019-07-21 08:41
#4

Jag är precis likadan i perioder när jag spelare/ritar/redigerar mycket på datorn. Man blir liksom fast och tiden bara flyger iväg. Både #2 och #3 har gett väldigt bra tips. Flera som även jag använder själv. En till sak som hjälpt mig någelunda få tillbaka ett sömn ”schema” är att bestämma en tid som jag måste sluta med det jag håller på med. För både spel och de andra saker jag håller på med håller koncentrationen uppe i topp vilket gör det svårt för kroppen att börja varva ner eller rent utav bli trött. Själv kör jag på kl 12 nu när man är ledig. Efter det brukar jag se på någon film, serie eller någon längre (20-30 min+) youtube video som inte är allt för energisk, gosa ner mig i sängen, göra rummet så mörkt som möjligt och dra ner på både ljust och ljud på skärmen. Efter ett tag börjar i alla fall jag slappna av och bli trött.

Birdie88
2019-07-22 03:17
#5

#2 #3 #4 Tack för tipsen! Ska genast sätta igång med de och hoppas att det blir bättre :)

BokDuvan
2019-07-22 06:33
#6

Har också problem med att lägga mig vid en vettig tid ibland, dock inte att jag är uppe till 5, men den senaste veckan har jag sommarjobbat o blivit trött redan vid typ klockan 8, fysiskt arbete och eller träning hjälper för att trötta ut kroppen och jag har somnat väldigt snabbt efter att jag gått och lagt mig. När jag har svårt att somna går jag upp ibland och går något varv i rummet innan jag lägger mig ner och försöker slappna av. Har dessutom läst att även att blunda och nt sova är vila för kroppen. Angående sovschemat, du går och lägger dig vid 5, vilket du nog inte bör göra när skolan börjar. Försök gå och lägga dig lite tidigare varje dag, det kan hända att du ligger vaken till klockan 5 när du är van vid att sova, men för att ändra dina sovvanor får du ta lite i taget.

Annons:
Upp till toppen
Annons: