Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 362 ggr
Ellen_
2019-07-22 12:32

(X) Självskade abstinens?

Hej, Jag har skadat mig kontinuerligt i flera år men har nu äntligen bestämt mig för att sluta och har lyckats hålla mig borta från att skada mig i några veckor. Men har senaste veckan fått massor besvär som verkar vara symptomer vid abstinens. Såklart har jag känt abstinens tidigare men då har det bara varit starka tankar. Nu kan jag inte sova mer än max 3-4 timmar och då sover jag otroligt oroligt, jag vaknar sedan extremt tidigt på morgonen av extremt illamående. Det känns lixom som att jag ska spy vilken sekund som helst. Det sitter sedan i flera timmar och det byggs upp till att jag får huvudvärk, kallsvettas och skakar. Jag har jättesvårt att kunna leva ett normalt liv när jag inte kan sova och trots att jag försöker distrahera mig så sitter illamåendet i, det är så starkt att jag flera gånger får uppstötningar och nästan gråter. Jag har pratat med bup men då min psykolog är på sommarlov är inte nästa möte förrän i början av september och jag kan inte leva såhär. Jag vet ju inte om det är abstinens eller något annat heller. Vad tror ni att det kan vara och har ni några tips på vad jag kan göra och vart jag kan vända mig?

Annons:
[EmoGirl]
2019-07-22 23:57
#1

Har själv problem med självskadebeteende och får liknande symptomer när jag inte har skadat mig på ett bra tag. Jag brukar ta en joggingrunda på kvällen för att kunna sova bättre. Under dagarna så mår jag ibland skit pågrund av sömnlöshet vilket hos mig leder till illamående och dålig aptit. Skulle inte säga att jag får ätstörningar av det, men när jag inte skär mig så är det som om jag förlorar min aptit. Prova att göra något som du älskar eller är bra på. Försök att hitta något som får dig att tänka på annat och försök hitta något som ersätter självskadebeteendet. Sport brukar hjälpa det flesta när de vill skada sig eller liknande. Försök bara att hitta något som ersätter självskadebeteendet eftersom kroppen annars mår illa eller liknande eftersom man typ blir beroende av att skada sig själv. Har själv försökt sluta men inte klarat det. Det är så sjukt starkt av dig att hålla ut så länge och kämpa vidare. Tänk bara på hur stark du är när du typ vill gråta eller så. Alla som har självskadebeteende och kämpar för att bli av med det har en extrem vilja. Jag måste ärligt säga att jag ser upp till sådana eftersom jag själv alltid börjar igen så fort det blir lite jobbigt. Tycker du är så modig som har vågat ta kontakt med Bup och som har en psykolog. Själv går jag runt och hoppas att jag kan dölja mitt självskadebeteende för att jag är rädd hur andra ska reagera ifall de får reda på det. Undvik att ta medicin mot illamående eller ifall du typ får huvudverk pågrund av att du är trött. Första gången jag försökte sluta så blev jag typ beroende av smärtstillande mediciner vilekt inte blev helt lyckat. Lycka till och kämpa vidare <3

Upp till toppen
Annons: