Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 595 ggr
[Zingo.s]
2019-07-25 12:54

Skrev jag fel? HJÄLP

Jag vet att detta egentligen är ett onödigt inlägg, men jag måste veta..!! Jag skrev till en kille jag tycker om på sms och jag vet inte om jag skrev rätt. Jag skrev ” de måste vi göra nån gång”. Använde jag fel ord? Han kom med ett förslag på en grej vi kan göra. Jag blir fett osäker och rädd att han ska tycka jag är ”konstig” som skrev fel ord. Skulle jag använda ”det” och ”någon” istället för ”de” och ”nån”? Jag behöver snabba svar då jag blir fett osäker när jag skriver med folk om jag skriver rätt.

Annons:
[Erica. Lundstrom]
2019-07-25 13:00
#1

Du💗 det blev helt rätt 🌸 sen om det varit en sv uppsats hade det vart annorlunda

[Zingo.s]
2019-07-25 13:08
#2

#1 tack för snabbt svar! Ska man skriva som man pratar och tänker?

ThatPie
2019-07-25 13:13
#3

#2 när jag skriver meddelanden så skriver jag så som jag skulle sagt det om jag pratat. Tycket att det är mycket lättare att uttrycka sig då. Så skriv hur du känner känns rätt :) som #1 skriver så behöver du inte precis skriva det som en formel text om du inte känner att det är så du pratar i vanliga fall.

[MelliOO]
2019-07-25 13:53
#4

Tror ej att han skulle reagera på att du skrev på det sättet

Calcifer
2019-07-25 13:59
#5

Meddelanden online och via sms är inget skriftligt prov i det svenska språket. Visst kan du väl fortsätta lägga upp exempel här och fråga hur korrekt din svenska är, men jag tror det är bättre att bara ta ett djupt andetag och inte ta det så seriöst.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silverfiisk
2019-07-25 16:39
#6

Personligen skulle jag ha skrivit ”det måste vi göra någon gång”, men jag hade inte brytt mig om någon skrev som du gjorde. Jag tror inte att någon tänker på om du skriver helt korrekt eller så som man pratar, det spelar ingen roll. Försök att inte tänka så mycket på vad du kanske gör fel. Fokusera på det som gör dig glad och får dig att må bra!

Annons:
[EmoGirl]
2019-07-25 17:49
#7

När man skriver sms är det som typ alla har nämnt inte en uppsats. De flesta människor tänker antagligen inte hur korrekt deras eller andras meningar är skrivna. Ta det lugnt… det är onödigt att hetsa upp säg över det.

[Zingo.s]
2019-07-25 19:16
#8

#6 jag hade egentligen också skrivit ”det måste vi göra någon gång” men jag blev osäker och därför skrev jag ”de” och ”nån”

[Zingo.s]
2019-07-25 19:18
#9

Jag blev osäker eftersom han inte svarat på hela dagen, han kanske tyckte jag skrev konstigt

[EmoGirl]
2019-07-25 19:32
#10

Tror inte det. Killar är så jävla komplicerade. Tro mig… Skrev mycket med en i min klass eftersom han alltid skrev hej och så… men han slutade bara skriva med mig

powerade
2019-07-27 15:05
#11

Jag skriver olika beroende på vad och vart jag skriver. Meddelanden till nära vänner eller föräldrar så skriver jag oftast slarvigt och förkortat. Så jag tycker inte att det är fel att skriva som du gjorde ungdom till ungdom från samma område :)

Calcifer
2019-07-27 17:07
#12

Om han blev så störd över att du inte använde korrekt svenska att han ignorerar dig - vad är han då att ha? Speciellt via text brukar vi skriva lite som vi vill, sen om det skulle ge oss underkänt i ett svensk-skrivprov spelar ingen roll. Lovar dig att alla vi som skrivit till svar gjort ett litet misstag. Minst.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[EM_L]
2019-07-28 14:03
#13

Du måste slappna av lite i dina trådar TS. Sluta vara så orolig och jag skriver också lite slarvigt. Vilket jag antar att alla gör, för det mesta.

Va bara dig själv så löser dig nog ska du se!

Annons:
[Zingo.s]
2019-07-28 14:10
#14

#12 Han svarade, spelade svår bara

91Marran
2019-07-29 21:19
#15

Jag kan också skriva slarvigt. Jag skriver också ofta som jag pratar. Såvida det inte behöver vara formellt. Jag kan få till många konstiga meningar. Ibland så läser jag inte så noga när jag skickar till vänner. Skulle skriva till sambon i går att jag ville ha lax. Blev, laxermedel. Sånt man skrattar åt

Mvh
Mig

[Devya]
2019-07-30 05:35
#16

#14 Min erfarenhet är att om man "spelar svår" så är man antingen inte intresserad eller så är man barnslig.

Upp till toppen
Annons: