Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 555 ggr
[EmoGirl]
8/3/19, 10:40 AM

Yrsel

Jag har typ i ett års tid haft problem med att jag ibland blir yr när jag ställer mig upp. Världen börjar liksom snurra och bli otydlig sedan blir allt kort svart och sen är det normalt igen. Jag har ingen aning varför jag får det eller var det komme ifrån… Vet någon något eller har någon upplevt det? Jag vill nämligen gärna bli av med det då jag uppskattar att kunna resa mig och inte behöva vänta ca. 10s innan jag kan gå.

Annons:
dejtbar
8/3/19, 10:43 AM
#1

Det låter som blodtrycksfall. 

Ställ dig inte upp för hastigt

[EmoGirl]
8/3/19, 10:46 AM
#2

#1 Det blir så oavsett hur snabbt jag ställer mig upp…

danieldavid
8/3/19, 11:16 AM
#3

Goddag. Det händer att det blir så, för man sitter länge i samma vinkel, uppåt eller neråt med kroppsdelarna. Kroppen ställer in sig på att man ska fortsätta sitta kvar, påminner om när man sover, då blodkärlen ställer in sig på hålla samma position och inte jobba.

Något som kanske fungerar för dig också, jag brukar göra:
Om man lutar överkroppen framåt, medans man ställer sig på fötterna. Sedan sträcker man  på bena och fortfarande lutar sig framåt medans man står. Sedan så gör så man lite sakta vinklar överkroppen tillbaka till rakt upp, medans man står. 

Annat man kan göra är att man då och då lyfter armarna över huvudet, upp och sedan ner,  några gånger, Och att man sitter och trampar med fötterna, då och då. Så förbereder sig kroppens blodkärl för att ställa sig upp och ändra läge.

Annars så kan det i alla fall för mig, att viss sorts eurytmi göra att man balanserar bort sådana problem. Om Uthålligt övande görs.

Dörren: Sol, vind och vatten, öppna hav och höga berg.

Sindri
8/3/19, 11:56 AM
#4

Sannolikt har du lågt blodtryck. Läkarna sa till mig när jag var ung att "ta det som en livförsäkring".

Jag kan uppleva samma som du, även några av mina barn: Jag har svårt att stå länge i köer etc. Jag tycker i alla fall att du skall gå till skolsköterskan och få ditt blodtryck kollat så att att det inte är för lågt orsakat av någon sjukdom, och för att utesluta andra orsaker.

akvarium123
8/3/19, 12:03 PM
#5

Det är med största sannolikhet som #1 säger blodtrycksfall.

Det är vanligt när man är ung. 

1177-Blodtrycksfall

[Zingo.s]
8/3/19, 12:24 PM
#6

Nästan varje gång jag ställer mig upp blir jag yr och måste stå still några sekunder. Allt blir suddigt och lite svart

Annons:
akvarium123
8/3/19, 6:39 PM
#7

#6 Förmodligen får du också ofta blodtrycksfall. 

Men jag personligen skulle inte bry mig så mycket om det just nu. Jag skulle väntat till skolan börjar och frågat skolsköterskan. Det man kan göra är egentligen att bara gå upp långsamt🙂 Men för säkerhets skull så skulle jag kollat upp det både TS och #6 med skolsköterskan.

[Erica. Lundstrom]
8/3/19, 11:58 PM
#8

Hur äter du? Regelbundet? Vad äter du? Förut kunde jag gå 3 dagar utan å äta å först då bli yr/svimma på bussen. Men nu, bara jag skippat mat en dag så svimmar jag… Så antar de beror på min kropp ej orkar m att ej äta. (ätit gsk normalt sen senast jag svimmade)

[EmoGirl]
8/4/19, 9:28 AM
#9

#8 Ehm… vi kan sammanfatta det så… jag är inte särskilt bra på att äta… jag har typ hela mitt liv varit underviktig

[Erica. Lundstrom]
8/4/19, 12:12 PM
#10

#9 då kan du ha en anledning där, om du inte är så bra på att äta-försök äta det mer mer näring, samt finns det näringsdrycker❤️

Upp till toppen
Annons: