Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1063 ggr
[Zingo.s]
2019-08-04 21:33

Röd och flagnad hy

Hej! Igår duschade jag på kvällen, skrubba ansiktet och rengjorde som varje kväll. Jag tog schampoo på mina skrubbhandskar för det blir väldigt torrt annars. Jag har väldigt känslig hy och är känslig mot parfymerade produkter, tänker att schampot kan ha orsakat. Hela kvällen och natten sved det i ansiktet och på morgonen var jag helt röd som att jag blivit solbränd, vilket jag inte har. Nu på eftermiddagen har min hy flagnat i hela ansiktet och den är röd och svider. Jag vet verkligen inte varför mitt ansikte blivit såhär…får panik! Som ni läst i mina tidigare inlägg dejtar jag en kille och jag kan inte träffa honom när min hy är helt förstörd. Vad ska jag göra? Ska jag gå till affären imorgon och köpa kokosfett och ha i ansiktet över dagen? HJÄLP!

Annons:
vendelay
2019-08-04 21:42
#1

Jag vet inte vad du ska göra, tycker det låter som en allvarlig allergisk reaktion och du borde nog uppsöka läkare? Men angående killen - du måste lugna ner dig. Du är perfekt som du är. Du behöver inte ha skor du får skavsår av eller vara livrädd att få mens eller att han ska se dig med "förstörd hy". Dumpar han dig för det så lovar jag att du kommer vara överlycklig över att slippa den skithögen om 10 år ändå.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Zingo.s]
2019-08-04 21:45
#2

#1 haha tack! Problemet är att jag ser helt solbränd ut och har flagnad hy, skulle aldrig gå ut såhär. Vi har ju bara setts två gånger så jag vill ju känna mig fin haha. Får hoppas att hyn blir normal igen i morgon helst.

[EmoGirl]
2019-08-04 21:56
#3

#2 Du är fin som du är och om han (eller andra) inte inser det så är dom inte värda dig eller din tid. Prova med återfuktande hudvårdsprodukter (eller kall naturell joghurt) undvik dock saker som du antar innehållet ämnet/ ämnena du är allergisk mot!

[Zingo.s]
2019-08-04 22:12
#4

#3 det här har ingenting med han att göra, utan det är jag som inte vill gå runt med torr och svidande hy. Ska jag köpa yoghurt och applicera på ansiktet?

[EmoGirl]
2019-08-04 22:41
#5

#4 Det är ett försök värt, mig hjälpte det när jag hade torr hud i ansiktet. Ville bara påminna dig om att du är perfekt precis som du är 😁

[Zingo.s]
2019-08-04 23:04
#6

#5 tack!

Annons:
[Devya]
2019-08-05 05:50
#7

Ouch, skrubbar du faktiskt ansiktet? Sådan behandling klarar mitt ansikte inte alls av för då sliter det sönder min hud. Använde du schampo i ansiktet på dig? Det låter som en otroligt grym behandling. Allergisk reaktion låter det ju inte som, det låter mest som om din hud tog stryk av allt som du gjorde.

Försök va snällare mot din hud för det där låter faktiskt brutalt. Jag skulle aldrig använda skrubbhandskar på mitt ansikte.

Om du har kokosolja eller någon tjock salva som bepanthen så skulle jag råda dig till använda det. Du behöver återfukta din hud på något vis. För mig fungerar det bäst att använda något dylikt för att hjälpa min torra hud. Jag hade en gång använt starka rengöringsmedel på mitt ansikte och resultatet var torr, röd hud som flagnade.

[Zingo.s]
2019-08-05 07:37
#8

#7 jag skrubbar ansiktet med handlar varje dag i duschen då jag har akne och får knottrig hy. Ska jag åka till affären när den öppnar och köpa kokosolja och applicera ett lager under dagen? Rädd att det ska bli värre…

[Zingo.s]
2019-08-05 07:39
#9

”För vissa skapar dock kokosoljan mer problem än så och gör istället så att man får cystic akne, en smärtsam inflammation under huden. … Så när man endast tar kokosolja direkt ur burken och på ansiktet kan den vara för stark för huden, då kokosolja består av mättat fett och laurinsyra.” Jag vågar inte använda kokosfett eftersom jag har mycket akne

[Zingo.s]
2019-08-05 08:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Såhär ser huden ut

[Zingo.s]
2019-08-05 08:21
#11

Flagnad, röd, svider och stel

silverfiisk
2019-08-05 08:58
#12

Skrubba inte och ha absolut inte schampo i ansiktet, det kommer bara göra det värre. Tvätta med vatten och produkter som är till för ansiktet. Har du bokat tid på hälsocentralen för din hy? Kan vara en bra idé att göra det annars. Har du testat att använda en ansiktsborste eller liknande? Betydligt bättre än att skrubba. https://fyndiq.se/product/5616855-ansiktsrengorare-5-i-1/?gla=true&gclid=EAIaIQobChMIl8HUopPr4wIViNCyCh29-gpBEAQYCSABEgJ_lvD_BwE https://www.lyko.se/foreo/foreo-luna-for-sensitivenormal-skin?gclid=EAIaIQobChMIl8HUopPr4wIViNCyCh29-gpBEAAYASAAEgIq3fD_BwE

[Zingo.s]
2019-08-05 09:02
#13

#12 vad ska jag göra för att hyn ska bli normal igen?

Annons:
silverfiisk
2019-08-05 09:17
#14

#13 Låt huden andas och vila. Det kommer absolut inte bli bra om du skrubbar hela tiden då det skadar huden. Använd milda oparfymerade produkter som är till för ansiktet. Tänk på att det tar ett tag för huden att vänja sig, så byt inte produkter för ofta. Gå in på ett apotek och visa din hud och be om tips, eller boka tid på en hälsocentral. Akne försvinner ofta när man blir äldre, så försök ha tålamod, även om det är jobbigt.

[Zingo.s]
2019-08-05 09:19
#15

#14 Min brorsa åker till affären nu och köper kokosolja som jag kan ha på ansiktet hela dagen. Huden flagnar sönder. Hade behövt skrubba bort döda huden innan jag smörjer in med kokosfett. Kan jag använda socker för att skrubba bort den flagnade huden eftersom handskar är för hårda? Jag var på vårdcentralen för två dagar sedan och hon gav mig en gel mot akne. Jag använder Aco Spotless.

silverfiisk
2019-08-05 09:25
#16

#15 Jag skulle nog låta den döda huden lossna av sig själv istället för att skrubba mer. Återfukta och låt huden vila sen.

[Zingo.s]
2019-08-05 09:30
#17

Är det bra att använda kokosolja på ansiktet och inte tvätta det idag? Bara lägga ett lager och ha så resten av dagen.

[Zingo.s]
2019-08-05 09:31
#18

Jag har ingen tjock ansiktskräm, utan den jag har är från Aco Spotless och är väldigt tunn och sjunker in direkt

[EM_L]
2019-08-05 09:35
#19

Skölj först med BARA vatten. Skippa skrub och ansiktsprodukter och smörj med kokosolja…

[Zingo.s]
2019-08-05 09:37
#20

#19 Tack!

Annons:
[Zingo.s]
2019-08-05 10:43
#21

Mitt ansikte är helt flagnat och stramar åt. Sköljde precis ansiktet med vatten och väntar på att min brorsa ska komma hem med kokosolja. Uppdaterar ;)

[Zingo.s]
2019-08-05 11:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Såhär ska jag sitta resten av dagen haha

[Zingo.s]
2019-08-05 11:31
#23

Jag fick massor med hud på händerna från ansiktet när jag smorde in oljan

[Zingo.s]
2019-08-05 16:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Jag duschade precis och skrubbade bort all död hud, sen tog jag på kokosolja och ska sova med det. Min akne har blivit värre nu för jag har mens, men jag kan inte göra nåt åt det eftersom jag inte kan använda krämerna jag fick av läkaren.

[Zingo.s]
2019-08-05 17:07
#25

Jag förstår inte varför andra tjejer har perfekt hy men inte jag.. hatar mig själv! Jag är så jävla ful och äcklig!! Varför ska jag alltid ha problem med hyn för??? Jävla skit äckel människa

oh-la
2019-08-05 17:18
#26

Du måste sluta skrubba ansiktet. När du skrubbar bortpluppar och död hud i ansiktet skrubbar du även upp små sår. Alla plumpar och finnar du skrubbar blir bara mer irriterade och nya småsprickor och sår riskerar att bli infekterad. Skrubbandet har bara motsatt effekt mot dina finnarnoch kommer bara gr dig ännu mer irriterad, inflammerad och i värsta fall infekterad hud. Använd bara rengörande produkter för just ansiktet. Om du använder pealing, använd sådan som är till för ansiktet. Upplever du att du har torr hud i ansiktet, använd en ren, mjuk handduk efter du duschat och gnugga försiktigt med den där den döda huden finns. Då är den döda huden mjuk och går lätt att gnugga av.

Vikan
2019-08-05 17:48
#27

Om du vill skrubba ansiktet hade jag använt en ansiktsskrubb och verkligen inte ens hanske, låter som att du har väldigt känslig hy och då behöver du inte irritera och riva upp ansiktet. Något som återuppfukar hudan är även väldigt bra att ha, om det är något produkt eller "matolja" kvittar men kolla upp vad de innehåller och hur de kan påverka.

Jag använder t.ex. denna, kostar dock en del men som exempel:  https://skincity.se/sv/triple-microdermabrasion-face-polish-75ml

Och ditt värde sitter inte i din hy. Har kompisar med helt perfekt hy, och är jag mindre värd och mindre fin för att jag får mer finnar? Nej. Tror det är extremt få som glor sig blind och direkt tycker man är oattraktiv för man har akne. Jag känner två stycken som har mycket akne och textur i ansiktet, men de är inte mindre fina för det och ingen har någonsin påpekat eller nedvärderat dem pga det

Annons:
[Zingo.s]
2019-08-05 18:14
#28

Jag ska slita skrubba mitt ansikte med handskar varje dag och istället skrubba när det verkligen behövs. Jag tycker att jag är en extremt ful människa och hatar mig själv pga aknen och min kropp, mest hur jag är.

silverfiisk
2019-08-05 18:16
#29

Men varför skrubbar du mer om det blev sådär? Du gör det bara värre! Låt huden vara ett tag så att den får en chans att återhämta sig. Om du inte kan använda det du fick av läkaren så måste du ju ta kontakt igen så att du kan få något annat. Jag lovar dig att ingen annan än du själv bryr sig om hur din hud ser ut. Det är din personlighet som är viktig, inte om du har finnar eller inte. Alla människor har finnar till och från, det kan man inte göra något åt. Jobba på din självkänsla, för du är inte äcklig eller ful. Du är jättebra precis som du är.

[Zingo.s]
2019-08-05 18:41
#30

#29 jag skrubbade ansiktet idag innan jag applicerade kokosolja för jag ville få bort all död hud som lossnade. Min pappa läste på internet om hudreaktioner folk fått av gelén jag fick av läkaren och allt stämde in på min hud.

[EM_L]
2019-08-05 18:42
#31

Låt din hud vara! SKÖLJ BARA MED KALLT vatten ett par gånger om dan när din hud återhämtat sig.

Jag använde scrub, ansiktstvål och vatten innan och det blev bara värre och sved. Min hud blev helt enkelt bortskämd.

Nu tvättar jag med mild tvål vid behov, skrubbar med frotehandduk vid behov och sköljer ansiktet i kallt vatten flera gånger om dan.

silverfiisk
2019-08-05 18:55
#32

#30 Kontakta läkaren igen och fråga om du kan få prova något annat.

[Zingo.s]
2019-08-05 20:10
#33

De svider som satan! Jag kommer inte tvätta ansiktet imorgon.

[Zingo.s]
2019-08-05 21:58
#34

Åhhhh jag blir tokig!!! Hatar att huden blivit såhär

Annons:
silverfiisk
2019-08-05 23:13
#35

#34 Ta det lugnt. Ge det några dagar så ska du se att det blir bättre. Om du har skrubbat ansiktet ofta så är det inte konstigt att det har blivit sådär. Det kommer att bli bättre, även om det tar ett tag. Skölj med svalt vatten i några dagar och använd eventuellt en återfuktande ansiktskräm.

[Zingo.s]
2019-08-06 10:40
#36

#35 tack. Hyn ser bättre ut idag, men är fortfarande stram och när jag gapar (äter) flagnar det runt hela munnen. Idag ska jag inte tvätta ansiktet alls, utan bara låta det va.

[Zingo.s]
2019-08-06 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Idag ser hyn bättre ut, men den är fortfarande stel/stram och svider lite. Kan inte fatta att jag lägger ut bilder på mig själv osminkad så hela världen kan se mig… haha

silverfiisk
2019-08-06 15:50
#38

#37 Vad skönt att det har blivit bättre. Vänta några dagar till så blir det säkert ännu bättre. Du är jättefin!

[Zingo.s]
2019-08-06 16:22
#39

#38 får hoppas de! Tack!

[Devya]
2019-08-06 17:28
#40

Det ser redan mycket bättre ut.:)

I fortsättningen så gör du bäst i att inte skrubba ditt ansikte på det viset överhuvudtaget. Att använda en skrubbhandske för sitt ansikte är alltför brutalt och rekommenderas inte. Vi har ju väldigt tunn hud på ansiktet jämfört med vad vi har t.ex. på benen.  Om du läser upp om det så får du läsa mycket om hur det faktiskt skadar din hud och gör så att du får mer problem. Så ansiktsskrubbning är något som man inte borde längre syssla med även om det en tid var något man läste jämt om i tjejtidningar och dylikt.

Var snäll mot din hud! <3

[EM_L]
2019-08-06 17:43
#41

Men lägg av! Du är ju jätte söt :-D

Annons:
[Zingo.s]
2019-08-06 18:43
#42

#40 jag ska sluta med att skrubba ansiktet varje dag och bara skrubba vid speciella tillfällen. #41 taack haha

silverfiisk
2019-08-06 20:25
#43

#42 Skrubba inte alls! Iallafall inte med en handske. Mycket bättre att använda peeling som är till för ansiktet. Huden i ansiktet är tunn och känslig, så det är viktigt att vara försiktig.

[Zingo.s]
2019-08-06 20:28
#44

#43 vilken peeling ska jag använda då?

[Zingo.s]
2019-08-06 20:45
#45

Jag vill tvätta ansiktet för jag har inte gjort det idag, men är rädd att det bara ska bli värre om jag sköljer ansiktet med vatten och sen smörjer in med kokosolja. Men om jag inte tvättar ansiktet är jag rädd att få mer finnar.

[EM_L]
2019-08-06 21:05
#46

Du får inte fler finnar av att inte tvätta ansiktet. Gör såhär… Tvätta bara med vatten. Varje dag morgon och kväll och smörj med kokosolja vid behov efter att din hud inte stramar åt o så vidare. Skippa alla ansiktsprodukter… När jag använde det så blev min hy bara värre. Torrare och jobbihare trots återfuktningskräm. Med bara vatten morgon, kväll och när jag behöver det annars på dagen. Gnuggar då och då med frotte handduk. Har visserligen acne. Men det kan jag inte göra något åt. Det är hormoner. Du gör det förmodligen bara värre med ansiktsprodukter och verkligen med smink också! Skit i ifall du har acne! Du är söt och fin på ditt sätt! Dina ögon är det jag fokuserar mest på när jag ser den bilden. Otroligt vackra är dem. Ut och lev livet! Ha kul med killen du träffar!

[Zingo.s]
2019-08-06 22:14
#47

#46 Taack! Älskar din pepp och positivitet

[EM_L]
2019-08-06 22:17
#48

#47 ♥♡ Önskar att jag kunde vara detsamma mot mig själv i de flesta situationerna.

Annons:
[Zingo.s]
2019-08-06 22:42
#49

#48 hoppas du får kärlek av dina nära. Jag är själv väldigt dålig på sånt när det gäller personer jag inte känner.

[Zingo.s]
2019-08-08 11:15
#50

Idag tvättade jag ansiktet med min rengöring och smörjde in med min vanliga moisturizer. Min hy är så himla torr och hård. Men den ser mycket bättre ut. Jag ska iväg och handla idag så jag kunde inte ta kokosolja i ansiktet. Hyn är nästan helt återställd bara det att den flagnar väldigt lätt, när jag äter tex.

Upp till toppen
Annons: