Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 478 ggr
Morris:)
8/4/19, 9:35 PM

Skol ångest!

Hej! Jag börjar redan nu få grov skolångest, det känns INTE bra alls att börja skolan. Min fotbolls träning börjar med och det känns inte häller bra fast jag verkligen brinner för fotbollen. Jag får mest ångest över skolan då jag är nervös över att min bästa kompis inte vill vara med mig längre. Bara för att jag inte kunnat vara så mycket! Och för att jag inte ska orka med allt, med fotboll och läxor, alla säger att 8an är det svåraste året och att man knappt hinner med. Jag är så att jag satsar allt och sen inte har någon energi kvar i slutet och det gör att mina 1 1/2 h långa fotbolls träningar 2 ggr i veckan gör mig stressad extremt stressad över skolan. Jag börjar även misstänka social fobi… så både fotbollen och skolan känns jobbig pga det. Några tips? Skrev ganska konstigt men mår ganska dåligt över det just nu så förlåt för dåliga formuleringar.!!

Annons:
[EmoGirl]
8/4/19, 9:52 PM
#1

Känner liknande för skolan och allmänt att träffa andra människor. När det gäller skolan så se till att alltid plugga lite för då behöver man inte plugga lika mycket inför proven. Sedan så är skolan alltid jobbig och stressig så det är bara att kämpa vidare. När det gäller din ”social fobi”… är jag kanske inte till så stor hjälp eftersom jag avskyr att vara med andra och framförallt närkontakt (räcker ibland med att någon råkar nudda mig så tycker jag det jobbigt) Men om du liksom vill bli bättre på att prata med främlingar och allmänt människor så råder jag dig att typ (bara om du också tycker det är jobbigt) att beställa mat och så. Hade själv panik (har det fortfarande men det är lite bättre) när jag skulle beställa eller ens betala i kassan… Hatar också att hälsa på lärare och så… men att göra saker man inte gillar/försöker undvika brukar kunna hjälpa så att man känner dig mer trygg när man gör det.

BokDuvan
8/4/19, 10:28 PM
#2

Har också skolångest, såg en preliminär lista på vilka som blev antagna till samma gymnasie som mig, många jag känner ish sedan tidigare. Liksom de e folk från min första skola, både från klassen och paralellklassen, folk från min senaste skola, från klasses och paralellklassen samt massa andra som jag vet vilka de är men inte känner. Fyfan vad stelt det kommer bli på gymnasiet, har alltid sett det som en nystart, okända människor osv men nope de kommer inte att ske. Usch För att orka med skolan, planera. Planera varje vecka vad du behöver göra, vilka läxor har du, hur lång tid tar dem, vad har du för sysslor och aktiviteter att utföra. Sedan planerar du varje dag, hur mycket ska du hinna med idag. Vet att det verkar som mycket jobb, men ärligt talat hjälpte det mig jättemycket på min förra skola att planera med min handledare, speciellt i åttan och de stressiga veckorna. Dela upp uppgifterna i delmål, ska du skriva en faktatext, ta en dag för research, en annan dag för att disponera och planera texten och en dag för att skriva den och de sista dagarna för att redigera, gå igenom och renskriva. Det hjälper dig också att känna dig som om du har lyckats med något, att du gjort det du satt upp för dig själv

[EM_L]
8/10/19, 1:02 PM
#3

Lugn. Jag ska börja nian och har ångest också fast på ett annat sätt.

Vad jag ska tycka om att det är mycket i åttan?

Det är mycket, det kan jag hålla med om. Men inte så värst svårt tycker jag.

Det gäller att planera, priotera och att inte plugga ihjäl sig! Utan även ha kul!

Prata med dina ämneslärare om de ämnena du tycker är extra svårt, fråga och så vidare! Dina lärare ska kunna hjälpa dig o ifall du frågar tio gånger om hur man räknar ut ekvationer med parantes så ska läraren hjälpa dig o inte säga, "Men y/n, det har ju jag lärt dig redan"

Säg till och våga räcka upp handen!

Jag tycker att man ska ta blanksteg mellan varje stycke när man antecknar i sitt skrivhäfte för då flyter inte allt ihop till en röra!

Testa dig fram och se på vilket sätt du pluggar bäst eller kan fokusera på lektionerna.

Som i åttan när vi skulle skriva fakta texter eller svara på frågor i iPaden så antecknade jag på papper först. Visst tog det lite längre tid, men det är bättre än att hoppa imellan sidorna på datorn eller iPaden.

Och så lyssnar jag på musik, som lugnar mig och som jag älskar. Oftast om fighter om det goda och som får mig att fortsätta att kämpa i skolan.

Vet inte om dessa hjälper, men lyssna på dem ifall du känner för det🙂

"This is War" av Thirty Seconds to Mars

"Keep me turning" av Pete Townshend, Ronnie Lane

"It´s Time" av Imagine Dragons

"How far We´ve come" av Matchbox twenty

Upp till toppen
Annons: