Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 585 ggr
akvarium123
2019-08-06 00:31

Mardrömmar om skolan

Hej! Jag har säkert skrivit detta förut men jag kommer inte ihåg helt. Jag är så rädd inför att börja skolan. Eller jag är inte rädd för att börja på skolan på det sättet utan just det att jag behöver träffa en lärare. Denna läraren är jag då livrädd för då hen kan bli jättearg. Så varje natt nu drömmer jag mardrömmar om hur hen kommer till mig och skäller ut mig i klassrummet och hur hen slänger omkring stolar och bord hursomhelst i klassrummet. Detta har aldrig hänt att hen slängt saker i klassrummet men jag tror att hen kanske skulle kunnat göra det. Vilket gör mig rädd. Jag vet att detta är något sjukt hjärnspöke som spökar men jag är en sådan person som kan bli riktigt rädd ifall en vuxen säger till mig. Så för mig är detta värsta tänkbara scenariot att hen ska komma fram och ska riva ut stolar och sådant. Jag försöker hitta flyktvägar i mardrömmen men jag hittar dom liksom inte fastän jag vet mycket väl att det finns både fönster och dörrar i klassrummet. Eller det finns en dörr i mardrömmen men den är svår att få tag på då hen står i vägen. Snälla hjälp mig! Jag vill inte sova och drömma och vara genomsvettig för att jag är så rädd när jag vaknar mitt i natten. Och tyvärr blir det inte bättre. Ju närmare skolstart desto värre verkar det bli. Jag vill bara trivas i skolan och inte vara livrädd på vissa lektioner att behöva fly ifall läraren blir för arg…

Annons:
Leucanthemum
2019-08-06 08:17
#1

Är det ett problem så måste du/din förälder prata med skolans rektor för det är INTE okej att eleverna ska vara rädda att läraren får ett utbrott! Tror det är svårt att få bukt med dina känslor så länge du behöver vara rädd för den läraren, så tror det är bäst att ta tag i grundproblemet :)

[Zingo.s]
2019-08-06 09:53
#2

Prata med rektorn! Rektorn skulle aldrig säga att det var du som sa till som det. Annars får du väl vara en duktig elev så du inte får skäll. Förstår att det är obehagligt, hatar själv män som blir arga.

Lona
2019-08-07 07:38
#3

Instämmer med övriga, det är verkligen inte ok! 😡 Vi hade en sån vikarie en gång, det måste ha varit i mellanstadiet. Jag är också en person som tycker att det är fruktansvärt om/när någon blir arg så jag kom hem och grät. Jääädrar vad arg pappa blev! Ner till rektorsexpeditionen där han krävde att få prata med rektorn omedelbart och att det skulle ske en förändring. Dagen därpå bad vikarien klassen om ursäkt och var synnerligen vänlig. Det är klart att det är lättare att sätta press på en vikarie än på en fast anställd, men om inte rektorn agerar och läraren ändrar sig så kan man gå vidare högre upp. Jag gissar att rektorn definitivt inte vill ha inblandning i sin skola så prata med henom! Du gör inte bara dig själv en tjänst, det finns säkert andra elever som också tycker att läraren är för argsint av sig. Dessutom förtjänar han att få en tillsägelse, det borde vara självklart för en lärare att hålla sig lugn och inte skrämma eleverna. 😡 Och du, känn dig inte som en skvallerbytta eller så. Tvärtom så är det modigt att stå upp både för sig själv och för andra även om det är dina föräldrar som får agera.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
2019-08-07 13:32
#4

Jag har pratat med min mentor om hen och sagt att jag tycker hen är läskig då hen kan bli väldigt arg utav sig ifall man inte kommer i tid osv. Men mentorn tycker hen är jättesnäll och hon försöker få mig att förstå att hen inte är så läskig och elak som jag uppfattar henom men det går liksom inte in. I mina ögon är denna läraren läskig och arg. Inte det minsta snäll och trevlig som hon beskriver henom.

Jag fattar att det inte är bra att komma en minut försent men att skälla ut någon gör inte det hela bättre. Och det är en av de sakerna som gör mig ännu räddare. Att  Hen har en mugg också där det står "The Boss" eller liknande och hen använder alltid samma mugg och det känns som att hen vill visa den för oss att det är jag som är bossen här. Så bara den där muggen gör mig rädd. 

Det är många som säger att dom är rädda för henom men att dom vill inte göra något. Och kanske bör jag inte heller göra nåt. Jag vet att mitt betyg i just det ämnet har jag sänkts kraftigt i men det är bara för att jag är konstant rädd att göra fel och få en utskällning så då väljer jag hellre att göra det så enkelt som möjligt för att förhoppningsvis slippa att någon blir arg på mig. Men det gör ju också att man sjunkit från B till E. Det är inte bra att jag skyller på hen det fattar jag att det måste ju ses som "dagens ungdom" för de lite äldre att jag bara har det som en ursäkt men det är faktiskt sanningen. Jag vågar inte prestera. Och ifall jag säger emot henom så kanske jag får ett F istället och det vore ju ännu värre.

Upp till toppen
Annons: