Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 579 ggr
Princessss
2019-08-06 17:48

Gymnasieval läkare

Hej jag ska börja nian nu och jag har börjat fundera på gymnasieval. Jag har alltid velat bli läkare då det verkar intressant. Jag gillar dock inte naturämnena och hade inte kunnat tänka mig att gå naturvetenskap även fast jag har ganska lätt för de. Finns det några andra möjligheter för den som inte vill gå natur och vill ha det lättare? Går det tex att gå samhälle och sedan läsa upp naturämnena? Vad tycker ni?

Annons:
Suddgummi
2019-08-06 18:12
#1

Du skulle ju kunna läsa upp naturämnena i efterhand, men det känns lite onödigt då det är så pass många kurser du behöver läsa efter gymnasiet i så fall. Biologi 1 +2, Kemi 1+2 och Fysik 1 +2 och eventuell också matte 4 (osäker på hur hög matte man läser på det andra programmen) är de kurser du behöver förutom grundläggande högskolebehörighet :)

Lona
2019-08-06 18:14
#2

Fast läkarlinjen ÄR ganska mycket kemi (vilket även kräver matte på rätt hög nivå) och biologi. Beroende på vad du läser på gymnasiet kan det bli en hel del att läsa in efteråt. Det finns ju en aspekt till i det hela - ekonomin. Efter gymnasiet måste du förmodligen kunna försörja dig medan du pluggar. Självklart kan man ta studielån men det blir rätt många år om man sedan dessutom ska plugga till läkare. Men det beror förstås också på hur säker du är på att det är läkare du vill bli. Det är få personer som i slutändan jobbar med det de ville i högstadiet. Är du mer intresserad av tex språk ellet samhällsorienterade ämnen så kanske det leder in till ett annat yrkesval?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: