Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1005 ggr
[Zingo.s]
8/12/19, 1:31 PM

Värdelös och ful

Jag känner mig värdelös, jobbig och ful, känns som att ingen tycker om mig. Jag är en tjej på 17 år och har alltid känt mig som den jobbiga personen i gänget. Just nu har jag inga kompisar och inte haft på tre år, vilket jag hatar. Jag vill ha nya kompisar men jag vet inte hur man skaffar vänner. Jag pluggar upp mina betyg just nu vilket betyder att jag inte går ett vanligt gymnasium och träffar inte folk från skolan. När jag ska börja ett vanligt gymnasium tror jag det är lättare att få kompisar när man går i samma klass med folk man träffar varje dag. Men jag är samtidigt rädd att ingen ska tycka om mig. Idag la jag upp en bild på Instagram och förväntade mig fina kommentarer och likes, men nähä då. Inga kommentarer och 9 likes på flera timmar. Min dejt kommer säkert inte ens se bilden och om han gör det kommer han säkert inte kommentera eller lika den. Jag förstår inte hur folk med 300 följare får över 100 likes på en bild och jag med över 500 följare får 20 likes. Är jag så ful och jobbig? Känns som att jag söker uppmärksamhet hela tiden. Ibland tänker jag ”damn vad snygg jag är” men efter 10 sekunder tänker jag ”fulaste jag sett”. Jag har stora kinder, stort ansikte och finnar. Ingen fin kropp heller. Skriv inte ”du är fin precis som du är”, för jag vet att jag inte är fin. Hatar hur jag är och ser ut. Kunde jag inte födas vacker och ”perfekt”? Fattar inte hur min dejt kan vela va med mig. När jag är med han mår jag bra och känner mig värdefull, men när jag lämnar honom känner jag mig misslyckad. Jag sitter hemma i min säng med mina egna tankar och därför får jag upp tankar om hur äcklig och ful jag är. Jag vill ha tjejkompisar, inte bara killar runt om mig.

Annons:
Calcifer
8/12/19, 1:38 PM
#1

För det första ska du sluta lägga något värde i det där med likes på ställen som t:ex instagram. Sociala medier är en jättebra uppfinning, men också en förjävlig sådan eftersom det framställer det som om får man inte en massa följare och likes så är man inte lika bra som de som får det. Och det är helt och hållet inkorrekt. Det är ingen tävling, men sociala medier och samhället i sig försöker sitt bästa för att få speciellt unga personer att känna så. Hur man är som person, hur attraktiv man är, hur värdefull man är, hur duktig, smart, rolig, etc, man är har INGENTING att göra med hur många likes en bild får. Punkt slut.

För det andra är det inte första gången du uttrycker liknande tankar och känslor och om det verkligen tynger dig så mycket att du känner att det hindrar ditt liv kan det vara dags att söka hjälp. Mitt tips är att kontakta ungdomsmottagningen och fråga om du kan få träffa en kurator. Det behöver ju inte vara så att du går dit massor med gånger, det kanske räcker med några få, men det är ju tydligt att du behöver prata med någon.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Zingo.s]
8/12/19, 1:49 PM
#2

#1 får nog prata med någon. Det lättaste hade varit o ha kompisar för då lägger jag min tid på dem och inte att sitta i sängen och kolla mig i spegeln hela dagarna.

Honestyisdead
8/12/19, 3:09 PM
#3

Ingen tycker om dig? Du dejtar en och ska träffa en annan som vill mer än bara vara vän.

[Zingo.s]
8/12/19, 3:17 PM
#4

#3 jag känner mig as jobbig..

silverfiisk
8/12/19, 3:27 PM
#5

Du måste verkligen jobba på ditt självförtroende! Du är inte jobbig eller ful. Lär dig att tycka om dig själv som du är, för det är inget fel på dig, även om du tror det. Gör som #1 sa, boka tid hos ungdomsmottagningen och prata med en kurator. Försök att inte oroa dig så mycket för vad andra kanske tycker och tänker. Lägg den tiden på något roligt istället.

[Zingo.s]
8/12/19, 3:34 PM
#6

Jag har gått ner 15kg i vikt men de senaste dagarna har jag gått upp 2kg för jag har ätit väldigt mycket, och det får jag sjuk ångest av. Känner mig värdelös och äcklig när jag går upp i vikt, även om det bara är 1,5kg. Jag äter när jag har tråkigt och har därför gått upp i vikt den senaste veckan. Fy fan.. blir äcklad

Annons:
[Zingo.s]
8/12/19, 3:35 PM
#7

Även fast jag bara gått upp 1,5lg så ser jag mycket tjockare ut och magen ser svullen ut.

silverfiisk
8/12/19, 3:49 PM
#8

#6 Man pendlar i vikt under dagen, det är inte konstigt. Skulle du väga dig typ 5 gånger om dagen så skulle du väga olika mycket. Om du känner att du äter när du är uttråkad så får du se till att sysselsätta dig med något eller äta nyttiga saker. Om du blir äcklad av att väga 1 kilo mer så behöver du absolut gå och prata med någon.. var snäll och gör det, för din egen skull.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[EmoGirl]
8/12/19, 6:23 PM
#14

Calcifer och Hera, jag har full förståelse för att ni tycker olika och så. Men kommentar #11-#13 kunde ni ha skippat. Ni kan gärna lösa era problem någon annanstans då denna tråd är tänkt för att vi ska hjälpa TS och inte att två ska indirekt ryka ihop. #0 Förstår hur du känner dig. Har personligen ibland typ utfryst mig från alla mina vänner/kontakter. Sedan än dag bestämde jag mig för att våga vara mig själv och framförallt att ta alla tillfällen för att umgås med mina vänner. Vet att du inte direkt har samma problem, men va bara dig själv, om folk inte gillar dig så som du är så fuck dom. Du kommer säkert hitta nog med riktiga vänner som uppskattar dig så som du är. Och tro mig, det kommer att lösa sig så länge du vågar vara dig själv. Om du känner ett sådant stort tryck när det gäller att få likes och/eller kommentarer… lägg undan mobilen ett tag. Sluta lägga upp saker och logga inte in på dom sociala medierna som får dig att må dåligt. Du kommer att må bättre efter ett tag antagligen. Och snälla försök att älska dig som du är. Du är jättefin på bilderna du laggt upp här på iFokus. Det finns så många människor som har lite oren hy (finnar, akne, etc.) som bara sminkar över det för att dom inte vågar visa sig i allmänheten så (inklusive mig). Ta hand om dig och lycka till med killen <3

[Zingo.s]
8/12/19, 7:29 PM
#15

Tack för kommentarerna! Ni får mig alltid på bättre humör <3

akvarium123
8/12/19, 9:56 PM
#16

#6 För mig är det normalt att gå upp något kilo på sommaren. Det betyder ju bara att man unnat sig! Vilket för mig är det man ska göra på sommaren. Så att ha gått upp något/några kilo på sommaren skulle jag inte tyckt va konstigt alls. Man får om man nu känner för det ta tag i det efter sommaren och träna men när det är sommarlov så är man ledig vilket för mig innebär inga måsten och ingen träning. Bara njut av sommarlovet också tar man tag med träning och allt vad det nu är när du startar skolan, då är startskottet efter lovet😉

Ha en bra eftermiddag/kväll/natt!

[Zingo.s]
8/12/19, 10:21 PM
#17

#14 tack, detsamma! Ha en fin kväll

[Malou04]
8/12/19, 10:23 PM
#18

TS, va bara försiktig så att du inte råkar få en ätstörning. Med tanke på att du gick ner 15kg de senaste dagarna och sedan upp 2kg och blev typ missnöjd (inte riktigt rätt ord, rätta mig gärna men är fett trött o kommer inte på de ja tänker på) Att pendla i vikt (framförallt gå ner extremt i vikt och känna sig nöjd trots att man inte var tjock innan viktnedgången) kan bli farligt. Starka viktnedgångar på kort tid skadar kroppen och kan tyda på att du är påväg mot en ätstörning. Så var försiktig. Vill inte hävda att du har en (och all min fakta är baserad på saker jag har lärt mig genom drabbade) och att allt jag säger stämmer… men att gå ned 15kg inom några dagar är inte just ”normalt” om man inte nästan svälter sig. Du e 17 år och ska inte börja gå ned i vikt. Vänta tills du är 25 år eller så. Ifall du då fortfarande tycker du är överviktig så kontakta någon form av läkare som är utbildad inom området dieter och så. Osäker på att något av de jag just skrev stämmer då ja e bakis från igår o allmänt trött pga sömnbrist, hehe. Men du e inte tjock o behöver varken gå ner eller upp i vikt!

[134643]
8/12/19, 10:25 PM
#19

Hejsan hoppsan! Jag sitter mitt i en efterlängtad semester utomlands och hade hoppats att saker och ting skulle flyta på här på forumet utan mig. Ni brukar vara fantastiskt bra på att stötta varandra, fortsätt att göra det så kan vårt kära forum fortsätta vara en trygg plats att dela med sig av saker på. Men jag känner att jag är tvungen att kliva in här innan något spårar ur. Jag vill påminna alla om att hålla god ton på forumet. Vad jag kan se bidrar inte de borttagna kommentarerna till att hjälpa ts, så jag ser ingen poäng i att återpublicera dem. Jag litar på er medlemmar och röstningssystemet vi har här på sidan - om ni tar bort en kommentar antar jag helt enkelt att det finns en anledning till det. Nu hoppas jag att vi kan fortsätta framåt och fokusera på det som är viktigt och relevant för trådskaparen. Jag blir glad av att höra att du känner att du får hjälp och stöd här, Zingo.s. Jag hoppas verkligen att vi får fortsätta vara en plats som gör dig på bättre humör. Har ni frågor eller funderingar, hör av er till mig. Jag vill inte se fler off topic kommentarer i den här tråden, utan de ska isåfall vara riktade till att hjälpa ts. Ha det bra! /134643, Sajtvärd.

[134643]
8/12/19, 10:28 PM
#20

PS. Jag tycker att ni alla är helt fantastiska här inne. Så mycket stöd, kärlek och hjälp som ni delar med er av till varandra. Jag ser så många fantastiskt fina och peppande kommentarer, både i den här tråden och i så många andra trådar. Fortsätt med det <3

Annons:
[Zingo.s]
8/12/19, 10:47 PM
#21

#18 det har tagit mig ett år att gå ner 15kg.

[Malou04]
8/12/19, 10:53 PM
#22

#18 Förlåt! ✌🏻😅 Som jag skrev så är jag bakis o fett trött hehe sååå… ber hemskt mycket om ursäkt. Dock håller jag kvar vid mitt argument att du inte behöver gå ner/upp i vikt. Sry återigen… ja bör sova men orkar inte

[Zingo.s]
8/12/19, 11:15 PM
#23

#22 haha förstår dig ;D

LoloKl
8/12/19, 11:22 PM
#24

#18 Förstår ifall du bara vill väl och varna. Men var försiktig med dina ”hemmagjorda diagnoser” då det ibland kan gå fel. Bara en varning. #0 Om jag vore du så skulle jag prata med någon om hur jag känner. Det brukar väldigt ofta hjälpa att prata med någon man litar på om sina rädslor och problem.

[Malou04]
8/12/19, 11:25 PM
#25

#24 Som ja har nämnt ett antal gånger så e ja trött, bakis o mår inte så bra därför. Om du vill ha ett 100% korrekt svar/kommentar så får du kontakta mig när ja inte e bakis o har fått sova ikapp. Sedna så håller jag kvar vid mitt argument att man inte bör gå ner i vikt i ung ålder.

Calcifer
8/12/19, 11:33 PM
#26

Allt beror ju lite på vart ens vikt ligger. Att superträna och gå på en extrem diet bör man naturligtvis inte göra, speciellt som ung, då det kan vara mycket som gör att man pendlar i vikt som inte alls behöver ha ohälsosamma anledningar. Däremot om man t:ex är överviktig så är det ju inget fel i att bara tänka på vad man äter eller så. Nu säger jag absolut inte att det är så i ditt fall, TS, utan mest bara som en notis till hela diskussionen kring viktnedgång.

Det kan vara väldigt jobbigt om man känner att man pendlar mycket i vikt, men om du är väldigt orolig för bara några få kilon så kanske det också hänger ihop med din självkänsla och då tror jag som jag nämnt i tidigare inlägg vara bra att prata med någon om det. Så att du kan hamna på rätt köl när det gäller hela din självbild.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Malou04]
8/12/19, 11:41 PM
#27

#26 Tack. De va typ de ja ville få fram. Zingo.s kom alltid ihåg att du e perfekt precis som du e o strunta i din vikt eller vad andra säger (eller ifall du inte får likes, etc) Stanna precis som du e o lita mer på dig själv. Av de ja ha sätt o så av dina inlägg så verkar du va en underbar människa. Glöm aldrig det.

Annons:
[EM_L]
8/13/19, 9:07 AM
#28

Zingo.s

Nu kommer jag med mer peppande!

"Skriv inte ”du är fin precis som du är”, för jag vet att jag inte är fin." Det du skrev i #0

Det är jättemånga som tycker att du är fin precis som du är! Du är en person man kan älska i vått o torrt.

Strunta i likes och sånt. (Har själv inte ens sociala medier förutom Pinterest)

Var den du är! Du verkar vara en fin människa och kommer alltid att bry mig om dig även ifall det bara är över nätet!🌺

[Zingo.s]
8/13/19, 9:04 PM
#29

Fan… jag känner hur uppmärksamhetsberoendet och svartsjukan kommer… killen jag dejtar tar flera timmar innan han svarar och jag blir svartsjuk och rädd att han träffar andra tjejer. Kollar snap kartan typ två gånger om dagen…känns som att ingen tycker om mig och att jag är ointressant att prata med. Har ju inga vänner så jag känner mig sjukt ensam.

Calcifer
8/13/19, 9:13 PM
#30

#29 Det där är något du måste försöka jobba på. Jag kan förstå att det är jobbigt, men risken är ju att du blir så svartsjuk att du förlorar killen pga det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Zingo.s]
8/13/19, 9:21 PM
#31

Jag vill ha ett kompisgäng som förr. Jag har inte haft en enda kompis på över tre år. Ensam varje dag..vill bara gråta.. Man träffar ju oftast kompisar genom skolan, men jag som inte går ett vanligt gymnasium utan pluggar upp mina betyg kommer inte träffa folk från skolan. Kanske börjar ett vanligt gymnasium efter jullovet, men det är långt till dess. Vill ha bästa vänner att prata om killar med och inte sitta och skriva om det på internet till okända människor. Jag vill bara upptagen och inte ligga i sängen från morgon till kväll.. hatar verkligen mitt liv.

[Zingo.s]
8/13/19, 9:23 PM
#32

Har en klump i magen och känner mig som en jobbig person. På riktigt…jag har skrivit till tre personer och ingen har svarat på flera timmar, önskar att jag också var upptagen på dagarna..

[Zingo.s]
8/13/19, 9:24 PM
#33

Antingen är dom upptagna eller så tycker dom jag är ointressant att skriva med, tror på den andra…

[EmoGirl]
8/13/19, 9:47 PM
#34

#31 Ta det lugnt. Han har också ett liv och ungås säkert med vänner och så. Och ifall han umgås med tjejer så bli inte svartsjuk. Jag har killkompisar och det är inget mellan oss. Så tänk inte alltid på det värsta som kan hända eller så. Sedan så råder jag dig att försöka hitta några som du gillar att umgås med. Tillbringa tid med andra och bara lev i nuet. Han kommer säkert att svara. Ibland så läser folk meddelanden men är osäkra på vad det ska svara så dom väntar tills dom kommer på något. Du är en underbar människa så det är säkert inte dig det beror på. Och om han MOT ALL FÖRMODAN skulle träffa/dejta andra tjejer parallelt med att jan dejtar dig så är han ändå bara en idiot och inget att ha. MEN TÄNK INTE FÖR MYCKET PÅ DET. Du jagar upp dig i onödan

Annons:
[Zingo.s]
8/13/19, 9:53 PM
#35

#34 jag tänker inte att han umgås med tjejkompisar, för det vet jag att han gör, utan jag är rädd att han dejtar andra. Jag vet, jag övertänker för mycket..

[EmoGirl]
8/13/19, 10:04 PM
#36

#35 Ta det lugnt. Du måste börja slappna av mer. Det skulle göra ditt liv så mycket enklare.

silverfiisk
8/13/19, 10:13 PM
#37

#34 #35 Fast varför är det så hemskt om han dejtar andra? Är det konstigt att göra det? I England där jag har bott i flera år är det inte konstigt. Så länge man inte har kommit överens om att man är i ett förhållande så kan man väl dejta flera? Förstår att det kan kännas jobbigt om man är svartsjuk av sig, men du får försöka tänka positivt. Hade han tyckt att du var tråkig och ointressant så hade han antagligen inte pratat med dig alls. Att ni pratar och har träffats tyder ju på att han är intresserad av dig. Försök slappna av lite och inte tänka så mycket. Du stressar upp dig över saker i ”onödan”. (Menar inte att dina känslor är fel eller onödiga, men du verkar ofta tro det värsta).

[Zingo.s]
8/13/19, 10:22 PM
#38

#37 jag tror alltid det värsta då jag är rädd att bli sviken. Bättre att vara förberedd.

Travis D
8/14/19, 8:11 AM
#39

angående att du inte har några vänner, jag har samma "problem" jag har inte haft vänner på över ett år. Du kan inte fylla det "hålrummet" med ett husdjur? Jag har ju mina hästar så vän tid läggs ju på dom.  Kanske inte löser problemet med att du inte har vänner men det kan göra att du tänker mindre på de säger inte att du måste skaffa en häst heheh men en hund eller katt är ofta ett super sällskap.

[EM_L]
8/14/19, 9:43 AM
#40

Har inte heller några vänner direkt. Inga jag träffar utanför skolan i alla fall.

#39 Jag tror att hon har en eller två kaniner hemma.

Det hålrummet kan du göra mycket kul av! Hitta en ny hobby?

Lär dig spela något instrument? Eller bli riktigt duktig på att rita? Om du inte hopp tävlar med dina kaniner så kan du ju göra det och träna dem?

[Malou04]
8/14/19, 9:48 AM
#41

#38 Tänk inte så negativt. Också om det rent logiskt sett är lättare när man inte har höga förhoppningar så blir allt ändå jobbigt. Försök vara mer positiv. Du kommer må bättre då. 

#39 Visst vänner är viktiga och så. Men precis som du skriver behöver det inte alltid vara en människa. Ett husdjur får en alltid på bra humör. Du kommer hem och möts av din glada hund eller hur din katt kommer gående eller dina fåglar börjar låta. Man mår liksom bra av det då man känner sig uppskattad. 

Sedan så är det som det är med vänner. Du kommer dock säkert hitta några nu när skolan börjar. Stressa bara inte upp dig för mycket och tänk inte på vad andra tror om dig. Du är en fantastisk person så jag tror att det löser sig om du börjar lita mer på dig själv.

Annons:
[Zingo.s]
8/14/19, 10:26 AM
#42

#39 jag har två hamstrar, två kaniner och en katt. Jag hill ha kompis att prata o hänga med haha

[Zingo.s]
8/14/19, 10:27 AM
#43

#40 hopptränar och ska börja tävla i höst

Upp till toppen
Annons: