Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 459 ggr
Travis D
2019-08-13 03:49

Mensvärk tar livet av mig

Jag undrar när är det vanligt mycket mensvärk och när är det mer än normalt? Jag har mens nu och jag har sådana värk 24/7 att jag nästan dör när jag får den. Det gör så ont att ibland gråter jag jag. Testat olika tricks och knep, värktabletter m.m förut funkade glass men nu funkar inte ens det. Den är så illa att jag inte kan sova. Jag vaknar mitt i natten av dne värsta smärtan jag någonsin känt och får knapp 6 timmars sömn. Att ligga vaken är som att långsamt ta livet av mig men jag kan inte sova.. Detta är de 2 första och de 2 sista dagarna på mensen. Det är så smärtsamt att jag ligger på golvet i "fosterställning" och gråter varje morgon. Ibland försvinner värkarna vid 00-01 tiden men då vaknar jag vid 03 av att jag nästan spår och då är värkarna som värst.. Jag har ännu en gång vaknat nu och kan inte somna om jag har så ont att jag gråter medan jag skriver detta.. Är detta verkligen normal mensvärk? Har ni några tips förutom värktabletter, vetevärmare, ligga i fosterställning, hålla mig varm, äta glass och sånt?. Vet verkligen inte vad jag ska ta mig till 😴

Annons:
Turast
2019-08-13 04:21
#1

Jag har endometrios och kan få så ont att jag måste sjukskriva mig för jag tar mig inte upp ur sängen. Kan till och med spy för det gör så ont. Rekommenderar att du går till ungdomsmottagningen för att kolla upp. Du kan få starkare grejer utskrivet. Jag får ha hormonspiral för det ska tydligen hjälpa men det är inget jag märkt.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

silverfiisk
2019-08-13 09:25
#2

Prova att bada eller duscha varmt, det brukar kunna lindra lite iallafall. Annars hjälper det ofta att motionera och röra på sig (om det går). Jag hade extrem mensvärk när jag var yngre, lika som du beskriver. Det som hjälpte mig var att jag gick till ungdomsmottagningen och fick p-piller utskrivet. Det var ca 6 år sedan och sedan dess har jag bara haft lite ont ibland, men det har blivit mycket mycket bättre. Det kan vara värt att testa, även om det inte fungerar på alla. Tänk dock på att det finns biverkningar (som med alla mediciner), så det är bra att läsa på eller prata med en barnmorska på UMO.

Sugar Mist
2019-08-13 11:11
#3

Ipren fungerar bättre för mig än alvedon, samtidigt som jag har voltaren gel påstruket över magen och ländryggen när jag har min mens, har endometrios vilket gör det nästan outhärdligt. men det här dämpar smärtan så jag i alla fall kan sova :)

-

Travis D
2019-08-14 00:57
#4

Alvedon fungerar bättre än Ipren men de hjälper inte märkvärt oavsett.. Vill inte ta massa tabletter för att slippa ha ont 1 vecka varje månad. Bada och duscha varmt blir ingen skillnad. Ska till ungdoms mottagningen men vill inte bara få massa tabletter att ta..

[EM_L]
2019-08-14 09:51
#5

#4 Tyvär så är det du får. Men prata med dem och se vilka andra alternavit som finns.

[Zingo.s]
2019-08-14 10:33
#6

Jag tog alvedon i två år mot mensvärk men den försvann inte, nu tar jag brustablett Treo och det funkar mycket bättre!

Annons:
planetkladd
2019-08-14 17:24
#7

har haft sådan kraftig mensvärk att jag både spytt och svimmat flertal gånger. inget hjälpte något märkvärdigt mycket förutom naprosyn. dock så började jag sedan med p-piller då jag hört att det ska hjälpa. och tack och lov att jag testade det. har fortfarande mensvärk men mycket mildare.

[Zingo.s]
2019-08-14 17:48
#8

Jag har vid tre tillfällen haft så kraftig mensvärk att jag nästan svimmat, en gång kräktes jag. Kunde inte gå upp från nedervåningen utan jag låg på golvet helt svimfärdig. Första gången det hände var jag, min mamma och moster på loppis och jag hade så ont att jag la mig på golvet i affären. Senaste gången var nog två år sedan och det var då jag kräktes av värk. Hatar det, fy fan..

Alvirpo
2019-08-14 18:02
#9

Har haft liknande besvär, med kraftig mensvärk hela mensen. Kunde spy av smärta om jag inte gick på dubbla smärtstillande dygnet runt (oftast naproxen + 2 alvedon). Brukade börja känna mensvärken innan jag ens började blöda och var tvungen att kasta i mig värktabletter så fort jag kunde innan smärtan blev värre för att kunna klara dagen (hände självklart ofta i skolan). Men bara jag var en halvtimme sen med att ta nästa tablett när en gått ur så började smärtan komma tillbaka och det tog lång tid för den att försvinna igen. Så även om jag fungerade på värktabletter, var det ett himla jobb att ha koll på tider, ta tabletter osv. Dessutom är det ju inte så väldans bra för kroppen att leva på smärtstillande (minst) 12 veckor om året.

Jag har numera p-piller och väljer att ha mens bara några gånger per år, vilket funkar utmärkt för mig. När jag väl har mens, kan jag kontrollera det själv så att det är en passande vecka. Blöder inte lika mycket eller lika många dagar, och har dessutom långt ifrån lika stark mensvärk. Nu kan jag ta bara naproxen under de första(värsta) dagarna och klara mig utan värktabletter resterande dagar - jätteskönt!

[EmoGirl]
2019-08-14 22:08
#10

Mycket osäker på hur man skriver det… men Ibroprofein är jättebra mot mensvärk. Jag brukar inte ha mensvärk men när jag får det så är den extremt stark och jag brukar må extremt illa och inte klara att röra på mig.

Vixxen
2019-08-15 01:22
#11

Be att få värktabletterna Naproxen (kan heta Pronaxen också) utskrivet på recept. De är de enda som gett mig lindring vid min fruktansvärda mensvärk.

Upp till toppen
Annons: