Annons:
Etikettövrigt
Läst 693 ggr
Unicorngirl4
8/15/19, 5:34 PM

Kan inte gå ut

Hej, innan alla dömer mig vill jag säga att jag har slutat snatta. Jag lider av depression och tänkte inte klart. Under de senaste månaderna har jag snattat många saker, det dyraste ca 700kr skulle jag tippa på. Jag har nu slutat, men är väldigt säker på att polisen är efter mig. Var på samma köpcentrum idag vid bussarna och jag såg en vakt reagera när han såg mig. En kort stund senare ser jag 2 polisbilar varav de kör på distans men en av förarna vinkade åt mig lite elakt.. när jag sen gått på bussen på väg hem ser jag en polisbil köra förbi bussen. Jag gick av bussen och kom hem utan att se den. Vad händer? De vill tydligen åt mig men varför tog dom mig inte bara där och då? Behöver verkligen svar då jag mår sjukt dåligt.

  • Redigerat 9/14/22, 11:17 PM av vendelay
Annons:
JRSN
8/15/19, 6:06 PM
#1

#0 Snatteri är mera ett rop på hjälp än en önskan att faktiskt ta något. Man känner sig ensam och osynliggjord och vill hellre vara med i någon bra gemenskap. Jag minns så väl känslan trots att jag är äldre nu (och kanske lite klokare).

Se till att du kommer med i någon ungdomsgrupp som sysslar med en konstruktiv verksamhet av något slag; sport, sömnad, rollspel, keramik, snickeri. Vad som helst som du har ett intresse av. En social gemenskap är nyckeln.

Tror inte polisen är ute efter dig, det känns nog bara så. Polisen har upp till skägget med betydligt allvarligare brott en snatteri, de hinner inte engagera sig i detta. 🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Unicorngirl4
8/15/19, 6:32 PM
#2

#1 Tack så otroligt mycket, du anar inte hur mycket det betyder för mig. Känner mig lite lugnare… tror du verkligen inte de är ute efter mig? Var det bara en stor omständighet?

silverfiisk
8/15/19, 7:51 PM
#3

Jag har full förståelse för att man ibland gör dumma saker när man inte mår bra, och jag dömer dig inte för det. Men har man begått brott så är det inte mer än rätt att man får ta konsekvenserna, tycker jag. Jag tror som #1 att polisen inte är efter dig, utan det känns nog bara som det. Dom har viktigare saker att göra. Jag tycker inte att du ska gömma dig och vara rädd. Skulle dom mot förmodan ta dig så är det väl så, och då får du tänka på det då isåfall. Jättebra att du har slutat iallafall. Hoppas att du mår bättre, och om inte, att du får den hjälp du behöver/vill ha! Oroa dig inte.

JRSN
8/15/19, 7:54 PM
#4

#2 Ingen orsak. Det är lätt att förstora saker när man inte är helt i balans, man skapar scenarier i huvudet som inte nödvändigtvis har någon grund i verkligheten. Men försök att inte snatta mer, det kan eskalera och bli en dålig spiral. Tveka inte att be någon om hjälp med depression eller annat, någon du litar på. Det kan kännas pinsamt men är värt det, för du ställer upp och satsar på dig själv. ☀️

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Devya]
8/15/19, 8:12 PM
#5

De kan inte göra något om de inte tar dig på bar gärning så att säga. Så de kan inte göra något men jag tror inte heller att de är precis ute efter dig. Det är nog bara du som känner så pga det du har gjort där tidigare.

Unicorngirl4
8/15/19, 8:54 PM
#6

#3 ja absolut skulle jag ta konsekvenserna och få ett avslut liksom. Det enda jag oroar mig över är varför de inte bara tar mig isåfall…

Annons:
Unicorngirl4
8/15/19, 8:55 PM
#7

#5 men dom har ju videobevis på det, om någon kollat det typ?

akvarium123
8/15/19, 9:36 PM
#8

Du kommer med all säkerhet att inte hamna i fängelse ifall dom nu skulle ta dig. Du sa själv att det var snattning och gränsen till vad som är stöld räknas vid 1000kr. Så påföljden blir böter och också att lämna tillbaka saken. 

Tror att polisen redan släppt detta. Snatteri är nog inte deras största prioritet, tyvärr om man ser det på det sättet att dom istället får prioritera mord och sådant som man kunde varit utan😕

Lona
8/15/19, 9:52 PM
#9

De är garanterat inte ute efter dig, de skulle redan ha tagit dig i så fall. De har definitivt inte resurser att åka och spana på en tjej(?) som snattat några gånger. Sen gissar jag att du är minderårig? Det enda som skulle hända OM de kom på dig är att de kontaktar soc och dina föräldrar. Även om det kanske borde göras mer än så så händer inget mer. Bra att du hamnat på rätt sida lagen, häng i där! 👍🌹


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[EmoGirl]
8/15/19, 10:11 PM
#10

Förstår hur du känner dig. Har själv snattat väldigt mycket under en period. Har fortfarande ångest över det men har andra problem som jag ängar all min tid åt… Om polisen vore efter dig så skulle dom ha gripit dig. Dom skulle inte bara spana och sedan skita i det. Som flera säger så är snatteri inget polisen har tid för. Men skönt att du har slutat. Om du vill prata om det så får du gärna skriva till mig.

Unicorngirl4
8/15/19, 10:14 PM
#11

#8 #9 #10 tack så mycket för ert stöd. Jag mår mycket bättre nu och det känns som en tyngd har lyfts från mig typ. Tack, verkligen. Kommer aldrig snatta igen, eller bryta mot lagen för den delen.

[EmoGirl]
8/15/19, 10:18 PM
#12

#11 Tror det blir svårt att aldrog bryta mot lagen igen. Det flesta människorna gör det. Antingen parkerar de fel eller kör för fort eller liknande. Visst snatta är inte samma sak som att köra för fort. Men jag tror det blir svårt att hitta en människa som aldrig gjort något olaglit eller liknande. (Cred till alla som aldrig har gjort något olaglit)

akvarium123
8/15/19, 10:58 PM
#13

#11 Då behövs ju inget straff ellerhur🙂 Du har förstått att det var dåligt gjort och att du inte ska göra om det. Bra jobbat av dig att inte gått över till de kriminellas sida utan redan brutit mönstret! 

Tror som #12 säger att du ändå kommer göra något mer olagligt i ditt liv. Hehe själv har man väl fått en och en annan tillsägelse av polisen att man inte får göra det och det😟 Så jag kan ju redan säga att man inte får vare sig cykla på gågata för snabbt och att det inte är lämpligt att cykla över övergångställ😃 Speciellt inte på kvällen/natten och inte ser att polisen går 1 meter framför än. Då skämdes jag hahah😂

Annons:
Upp till toppen
Annons: