Annons:
Etikettövrigt
Läst 524 ggr
BokDuvan
2019-08-20 11:20

Nollning

Hej, Har ni nollning på era skolor? I min stad är det tradition att ettorna nollas och börjar få ångest över det, har hört lite om de och alkohol verkar va standard. Vad är era erfarenheter av nollningen??

Annons:
starhawk
2019-08-20 12:07
#1

Min erfarenhet av nollning är bra men det var när jag började Högskolan inte på Gymnasiet eller lägre, där förekom det ingen nollning över huvud taget. Nollningen var för övrigt frivillig jag kommer ihåg en kille i min klass som inte alls var med om nollningen, det var ingen som överhuvud taget reagerade för det, det var hans val punkt slut!

Vad jag sett av den "moderna nollningen" är det fråga om omogna gymnasister som försöker härmas, men utan att förstå nollningens syfte och bakgrund och resultatet blir ju därefter!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Scorpio97
2019-08-20 12:22
#2

Vi hade nollningsfest i ettan på gymnasiet, anordnat av klasserna över. Jag valde att inte gå men hörde att det blev väldigt mycket alkohol samt att det var en lek hela kvällen där man skulle vinna poäng genom att göra dumma saker (springa naken genom rummet, hångla med random person och sånt). Det hade väl blivit ganska tävlingsinriktat och stark press på att försöka få poäng tyvärr. Så jag var glad att jag skippade och även om det var en del som ifrågasatte så var det ingen stor sak. Jag var visserligen inte med på några fester sedan heller så dom flesta vande sig att det inte var min grej :) På universitetet var jag däremot med, då var det två veckor som man umgicks och lärde känna folk. Lite tävlingar och lekar osv. Allt var helt frivilligt och det var alkoholförbud dagtid.


//Jessie

Calcifer
2019-08-20 15:20
#3

Vid ena högskolan var nollningen fruktansvärd. Vi "nollor" skulle lära oss en ramsa som vi måste säga varje gång ledarna kom in och det var typ "nollan är inget, nollan är värdelös, nollan är skit" osv. Och temat under hela nollningen fortsatte i princip i samma anda. Bodde i studentlägenhet och de knackade på 3 på natten och blev "arga" för att jag hade kött i frysen och de ville spela plockepin med spagetti och hällde ut hela paketet på mitt köksbord. Jag hatade det. Och vi fick inte ha ögonkontakt med ledarna eftersom vi var så värdelösa…

Andra högskolan var det HELT annorlunda. Där var det bara lekar och stoj och de "pinsamma" saker man skulle göra var 100% frivilliga. Deras ledare, som kallades skändare, var mer typ "nä, nu kanske nollan ska sjunga en sång". Men ville man inte var det inget problem heller.

Min lillebror nollades för bara något år sen och han dricker inte alkohol och har aldrig gjort så när de skulle spela vinbrännboll sa han till och genast sprang två personer iväg till affären för att köpa juice till honom så han ändå kunde vara med (han dricker inget med kolsyra heller). Så han var med nästan hela tiden utan att dricka en droppe alkohol och hade hur kul som helst och alla var trevliga och snälla och ingen ifrågasatte att han inte drack. 

Så det skiljer nog en hel del tror jag. Där jag pluggade andra gången och blev nollad så hade de NOLL tolerans för tvång eller förnedrande saker. Man gjorde det enkelt inte. Det var lekar, stoj, fjanterier, och alkohol var helt frivilligt. Ingen kollade snett på någon om de inte drack.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Dödsrelikerna
2019-08-20 16:46
#4

Det går ju alltid att hoppa över om det känns jobbigt. Jag gjorde det och ingen brydde sig om eller tyckte att de var något konstigt.

BokDuvan
2019-08-20 17:30
#5

Jo, har tänkt gå med mina kompisar o de dricker inte eller festar o vi har sagt att de bara är att gå hem om vi känner oss obekväma osv

Sindri
2019-08-20 21:54
#6

Mycket strongt av er. Jag tycker det är bra att ni är med och visar när det inte är OK längre. Det kan få andra att också våga säga nej. Jag är smått förundrad över att så många ungdomar säger nej till alkohol nuförtiden. Det är så häftigt! Ni är så mogna och tuffa. 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: