Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1089 ggr
[Zingo.s]
8/24/19, 10:19 PM

Få ett upptaget liv

Jag gör ingenting om dagarna, inga kompisar och inget att göra. Är 17 år och vill vara mer upptagen i vardagen. Jag vill åka iväg och hitta på saker. Vill inte att det står på snapkartan att jag är hemma hela tiden. Jag ska börja plugga till körkort men orkar inte för det är fett tråkigt att läsa teorin.. jag funderar på att skaffa jobb och tjäna pengar några eftermiddagar i veckan men vet inte hur man fixar det? Jag behöver egentligen inte jobba men det är ju nice med pengar haha ;). Jag blir glad bara jag åker till stan för då har jag gjort något, men resten av dagarna ligger jag i sängen och har skit tråkigt.

Annons:
Mooniq
8/24/19, 10:35 PM
#1

Jag är äldre än dig - men hur sjutton fixar du att ha - ingenting att göra? - jag började städa extra när jag var 15 år, alltså när jag gick i 9.an - jag städade 2 kvällar i veckan. Jag kunde inte börja tidigt nog med körkortet för det öppnar så många möjligheter till andra jobb - även om du inte har egen bil - och så är det än idag. Om du inte vill att en app ska visa att du är hemma - ta bort appen eller gå ut o gå, spring, låna en hund, bli barnvakt,  hjälp en äldre bekant att städa, tvätta o handla.

Du vill ha tråkigt - du är lat. 

Kamma till dig, ta fram papper och penna och börja skriv ner småsaker du kan göra för andra, hjälpa andra och du själv kommer att må oändligt mycket bättre om bara ett par tre veckor.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Xseros
8/24/19, 11:36 PM
#2

Har du inga vänner på gymnasiet som gör något kul du kan hänga på?


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Shia1
8/25/19, 12:13 AM
#3

HUR lyckas du att inte ha något att göra😂😂 tips - baka😂 I sommar såg en vanlig dag ut såhär. Upp 6, stallet, rida, köra, fodra, mocka, tom kl 10 då bakning från 10-03.00 å sen sova t 6 nästa dag😅 drev eget sommarcafé då om helgerna. Nu, går upp 6, fodrar osv, far t skolan 8. Kmr hem 16, 1 h fritid,,,!!! =kolla insta typ. Sen stallet hela kvällen, in vid tol , kolla Netflix t 1-3, och sen sova😂 Flytta ut på en hästgård, ha 6,hästar på gården, renoveringsobjekt på gården, måla, baka, baka biskvier å Tårtor 😂 Annars låt jobb som en bra idé!

[Devya]
8/25/19, 6:48 AM
#4

Ojj, jag hade alltid en massa kul att göra i din ålder. :) Jag var med i revyer och uppträdde mycket. Om man vill ha något att göra så ser man till att hitta på något.;) Du säger att det är tråkigt att plugga teori men ibland måste man göra sådant som är tråkigt eller har du planer på att aldrig skaffa körkort då teoridelen är tråkig?

Namiko
8/25/19, 7:28 AM
#5

Spendera en halvtimme per dag med att plugga teorin så har du den snart överstökad. Jag läste in teorin just när jag började övningsköra och sen behövde jag inte röra boken förrän teoriprovet närmade sig och då repeterade jag dom delar jag hade lite svårare att komma ihåg. Det var jätteskönt att inte behöva hålla på med teorin hela tiden.

Även om det är tråkigt så kommer det att underlätta ditt liv enormt mycket att få det gjort. Eftersom du redan vet att du mår bra av att lämna huset så kan du helt enkelt gå iväg och sätta dig och plugga på ett café, biblioteket eller i en park så kommer du iväg och blir inte heller distraherad av annat som du har hemma medan du pluggar.

Se om du kan hjälpa någon att gå ut med deras hund eller ta promenader själv. Går du själv kan du lyssna på musik eller en ljudbok medan du går. Du kan åka in till stan bara för att vandra runt och fönstershoppa, volontärarbeta, utforska områden du inte varit på förut.

Testa nya hobbies. Själv älskar jag handarbete, att sticka, virka och brodera. Särskilt att sticka och virka kan vara väldigt billigt och man kan sätta sig vart som helst och jobba på det. Man kan ofta hitta superbilligt garn på second handbutiker.

Är det jobbigt att folk kan se att du spenderar mycket tid hemma, stäng av funktionen att dom kan se var du är. Själv skulle jag aldrig använda nåt sånt, speciellt om jag hade folk jag inte känner väldigt väl på appen. Det skulle bli alldeles för lätt för folk att hitta mig eller veta när min lägenhet är tom.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Vikan
8/25/19, 11:01 AM
#6

Teorin är tråkig, men tyvärr måste man göra det och man får i alla fall något meningsfullt att göra. 

Angående söka jobb, har ni en facebookgrupp, tavla eller en affär där du bor? Skriv en annons om att du är villig att göra t.ex. trädgårdsarbete, gå ut med hundar eller passa barn. Finns flera sidor där arbetsgivare annonserar ut jobb; arbetsförmedlingen, jobbsafari osv. Annars är det att gå in på olika företag som brukar anställa lite yngre, exempelvis coop, espresso house och liknande. Om du bara vill ha nåt att göra utan att tjäna pengar kan du kolla volontärarbete

Annons:
[EM_L]
8/25/19, 7:39 PM
#7

Okej, känner igen mig att jag inte har något göra. Speciellt inte på lov.

I somras när jag jobbade var det att gå upp typ  sju. Äta frukost, fodra till Mira och ta bussen  08:25 och sedan jobba från 09:00 till 15:00. Vänta på bussen och sedan åka hem. Ta paus hemma, kanske göra något.

Men som andra tipsat, jobba eller plugga.

Jag tycker det kan vara kul att plugga eller rita. Lär dig att sticka eller ngt.

[Zingo.s]
8/25/19, 8:03 PM
#8

#2 har inga vänner haha det är problemet

[Zingo.s]
8/25/19, 8:07 PM
#9

Tack för alla förslag! Jag vill ha jobb några dagar i veckan för att tjäna pengar och komma iväg o göra ngt.

Xseros
8/25/19, 10:43 PM
#10

#8 okej nu kommer jag låta skitdryg och jag hoppas att du inte tar det så men finns det inget sätt du kan skaffa vänner? Är du typ….helt utfryst i klassen?


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

[Zingo.s]
8/26/19, 9:56 AM
#11

#10 det finns folk i skolan jag hade kunnat snacka med men jag är introvert och vågar inte prata med nytt folk haha. Vågar inte ta första steget liksom. Jag går inget vanligt gymnasium utan jag går en skola där alla är för att plugga upp sina betyg, så det är ingen vanlig stor klass, utan vi är typ tre i en klass.

[Zingo.s]
8/27/19, 11:42 AM
#12

Kan man ta bort inlägg? Ångrar allt jag skrivit på iFokus..hade velat få bort alla inlägg jag skrivit.

[Devya]
8/27/19, 4:37 PM
#13

#12 Nja, det går nog inte att göra det. Det bästa är att inte kommentera sina trådar och efter en tid så glöms de ju bort.

Tycker inte att du ska ångra dig. Du har inte skrivit något som du ska skämmas över. :)

Annons:
[Zingo.s]
8/27/19, 4:48 PM
#14

#13 rädd att folk som vet vem jag är ska få reda på att det är jag och veta allt om min dejt, hur jag mår osv..

[Devya]
8/27/19, 4:52 PM
#15

#14 Som sagt, det är inget att skämmas över om någon skulle få reda på det. Jag tycker inte att du ha något att oroa dig över. Jag har läst en del av dina trådar och de är väldigt typiska för en tjej i din ålder. Du låter alltså fullständigt normal på alla sätt och vis, så därför tycker jag att du inte borde vara så orolig. :)

Upp till toppen
Annons: