Annons:
Etikettövrigt
Läst 733 ggr
[Zingo.s]
8/29/19, 8:00 AM

Plugga till körkort

Hej! Idag ska jag börja plugga till körkort men har ingen motivation. Hur började ni? Jag tänker börja med att läsa igenom körkortsboken en gång och sen försöka svara på frågor online och sen läsa körkortsboken minst tre gånger, sa min pappa iaf. Jag är 17 år och fyller 18 år i juli, vill ha körkort nästa sommar. Hade varit skönt o slippa ta buss en timme till skolan. En grej som motiverar mig är att jag ska få ta över min pappas ena bil om jag tar körkort. Jag har inte pluggat på flera år och har därför svårt att sitta och plugga, håller hellre på med mobilen eller börjar städa haha. Just nu ligger jag i sängen klockan åtta på morgonen och lyssnar på musik i högtalaren, ingen lust alls att läsa en tråkig bok. Har svårt att ta in det jag läser och kan inte läsa snabbt, hackar upp mig på ord osv.

Annons:
[Zingo.s]
8/29/19, 8:05 AM
#1

Kan tillägga att jag inte har någon aning om skyltar, vägar osv. Vet inte ens hur man startar en bil..är alltså helt nybörjare.

[Malou04]
8/29/19, 8:18 AM
#2

Har inget körkort… men gillar inte att plugga ja med. Försök att lägga undan mobilen, plugga typ 30min sedan ta en paus där du får göra vad du vill förutom att plugga (ta en ganska lång paus, asså inte 5min) o plugga sedan igen.

Namiko
8/29/19, 8:32 AM
#3

Har du svårt att inte bli distraherad av saker, se till att du inte har dom grejerna tillgängliga. Ta med boken, lämna mobilen och sätt dig någonstans med så få distraktioner som möjligt. Spendera 20-30 minuter åt gången (sitter man för länge blir det svårare att ta in ny information, speciellt om man inte är van att plugga) med att först läsa igenom boken och sen gå igenom dom saker du inte riktigt förstod igen. Då vet du vad du behöver lägga mer tid på att lära dig.

När du är ute och åker buss/bil eller bara går någonstans där det finns skyltar, försök komma ihåg vad dom olika skyltarna betyder. Är det någon du inte förstår kan du antingen fråga någon eller snabbt rita av den för att kolla upp senare. Genom att göra det här får du gratis repetition plus att du kommer lära dig dom skyltar du ser i vardagen bättre vilket underlättar sen när du börjar köra själv.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Turast
8/29/19, 9:20 AM
#4

Jag pluggade online, tyckte det var mycket lättare att göra än att sitta med boken. Hade iof boken också så jag kunde läsa på extra om det var något jag inte förstod. Finns hemsidor man kan testa sig själv på och typ göra som ett riktigt test men inte exakt de frågor som kommer såklart Tror jag pluggade till och från i typ 7 månader samtidigt som jag övningskörde

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Zingo.s]
8/29/19, 9:29 AM
#5

#2 precis läst ungefär 45 sidor i 50 minuter. Märker att hjärnan inte tar in orden jag läser längre så jag tar en paus.

taxarärbäst
8/29/19, 9:36 AM
#6

jag sket totalt i boken och började direkt med frågorna online! rekommenderas inte men det funkade för mig

Annons:
Calcifer
8/29/19, 9:38 AM
#7

Ja eftersom du inte tänkt ta körkortet fören nästa år så sitt inte i timme efter timme efter timme och tvinga dig igenom boken! Det är bättre att ta lite nu och då. Plus att det är mycket bättre att dela upp boken i sektioner. Välj ett kapitel t:ex, och läs igenom det en gång. Skriv sen några frågor som är relevanta till kapitlet. Ta en paus. Och se sen om du kan besvara frågorna. Upprepa tills du är klar med boken, gärna med repetition där det behövs.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silverfiisk
8/29/19, 9:54 AM
#8

Plugga ca 20-30 minuter i sträck, sen tar du en lika lång paus och fokuserar på något annat. Du har ju ett tag på dig att plugga, så stressa inte upp dig för mycket. 

Ska du gå på körskola? Isåfall brukar man få gå på någon/några lärarledd lektion, och så får man tillgång till test online där du får öva på skyltar och regler.

Att du inte kan något om skyltar, vägar osv är inte konstigt om du aldrig har pluggat. Du kommer att lära dig tids nog. Om du är ute och åker med till exempel din mamma eller pappa så kan du öva på skyltar och regler då, så har du lite bättre koll sen när du ska börja köra. 

Försök hitta motivation i att du får överta bilen! Och du kommer att känna dig så fri när du har körkort och kan ta dig vart du vill. Det är en ny värld som öppnas.

[Zingo.s]
8/29/19, 10:29 AM
#9

Målet är att läsa ut hela boken tills imorgon. 300 sidor och jag har läst 70 sidor nu. Har över ett dygn på mig.

Vikan
8/29/19, 11:31 AM
#10

Jag är väldigt dålig på att koncentrera mig, så läsa kapitel/delar och sedan svara på frågor fungerade bra på mig då jag behöver variation. Pluggade korta stunder eftersom jag efterhand slutar ta in meningar och glömmer bort vad jag läst och måste läsa om osv. Tycker även det funkar bra att prata om saker och även skriva ner det svåraste så att så många sinnen får arbeta för att komma ihåg, min familj tyckte om att förhöra mig på skyltar och regler när de körde och jag och min kompis som plugga ungefär samtidigt diskuterade delar. 

Men eftersom du har i alla fall ett år på dig kan du ta det väldigt lugnt och repetera ofta.

[Zingo.s]
8/29/19, 12:01 PM
#11

Har läst 102 sidor nu! Nästa kapitel är ”bilen” och den börjar jag läsa imorgon. Min storasyster tog körkort för ett par år sedan och jag har hennes böcker som hon pluggade i, så jag kan läsa alla frågor och svar hon svarat på så att jag kan lära mig från kapitlet jag precis läst ;)

[Zingo.s]
8/29/19, 12:01 PM
#12

En tredjedel av boken klar! Skönt skönt. Måste dock läsa boken minst tre gånger haha

Namiko
8/29/19, 12:29 PM
#13

#12 Tänk på att inte bara skynda dig genom boken 3 gånger och tro att du kommer kunna allt. Det är jättebra att du läser igenom hela boken en gång, men nästa gång du går igenom den, gör det i mindre bitar för att vara säker på att du tar in informationen och gå sen tillbaka och repetera den delen inom några dagar för att få informationen att gå in i långtidsminnet. Är det något som är svårt att minnas, fortsätt att läsa på och repetera den biten med jämna mellanrum tills du känner att det sitter. Skippar du repetitionerna är risken att du måste lära dig allt från början igen om några månader för att ingenting fastnat.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
[Zingo.s]
8/29/19, 12:36 PM
#14

#13 tanken är ju att jag ska läsa igenom hela boken en gång och sen läsa det jag inte kommer ihåg. Tänkte göra ett test online när jag läst hela boken för att se vad jag måste träna mer på.

Calcifer
8/29/19, 1:44 PM
#15

Tyvärr måste jag nog krossa din tro att du kommer kunna slippa undan så enkelt. Att köra bil är bra mycket mer komplicerat än att läsa igenom en bok några gånger. Du ska ju dessutom klara mer än bara teorin, och att komma ihåg varje minsta regel när man är ute och kör på riktigt är inte lika lätt som när man sitter i lugn och ro i sitt rum och tar ett quiz. Dessutom kan du inte lära dig att fickparkera eller liknande genom att läsa en bok… Du måste ju dessutom träna på din reaktionsförmåga, du har ingen nytta av teorin eller en bok heller om det dyker upp en älg på körbanan då räknas bara hur snabbt du kan slänga dig på bromsen och korrigera bilen utefter det. Plus att du får ju räkna med att det blir en rejäl mängd övningskörning också. Det är där du måste kunna komma ihåg teorin, inte bara på ett prov.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Zingo.s]
8/29/19, 2:42 PM
#16

#15 Nu har du missuppfattat en hel del . Jag ska ta körlektioner och göra prov som alla andra, men jag börjar såklart med att läsa igenom boken innan jag gör teorin. Trodde du att jag bara skulle läsa en bok? hahaha lät lite konstigt

Calcifer
8/29/19, 3:36 PM
#17

#16 Det låter faktiskt så från dina inlägg. Bra att du planerat in mer, för en del kan det vara relativt lätt att ta körkort, andra får kämpa i flera år.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Zingo.s]
8/29/19, 6:31 PM
#18

#17 men så dum är jag inte haha

Herveaux
8/30/19, 7:12 AM
#19

(Jag har inte själv pluggat till körkort, har alldeles för dålig syn för det. )

Ta det lugnt. Varför ha så bråttom att ta dig igenom boken? 
Du kommer ändå behöva läsa om den ett antal gånger för att det du läser ska fastna. Så varför jäkta med första genomgången? 

Tycker du fått bra tips här i tråden. Ta till dig av dom.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
9/2/19, 11:41 PM
#20

En viktig sak är ju faktiskt att man inte pluggar för provet egentligen (även om de flesta riktar in sig på det). Teorin ska liksom sitta i skallen många år framöver, även om man glömmer en del som man inte använder ofta. Det är klart att det är bra att läsa igenom hela boken men teorin får en helt annan innebörd när den så att säga går hand i hand med övningskörningen. Det handlar inte om att fixa körkortet, det handlar om att bli en pålitlig förare i trafiken. Låter kanske självklart men är det definitivt inte.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Zepp
9/3/19, 11:05 PM
#21

Börja med att läsa igenom boken, nästan inget fastnar förutom att du får en uppfattning om hur den är upplagd/olika delar oså!

Visst är det tråkigt att plugga men bästa motivation är en deadline, dvs anmäl dig till en körskola där du skall göra prov med jämna mellanrum.. förutom körlektionerna!

Iallafall har man åtminstone snabbläst boken så har man en hint om var det står det där som provet kommer att handla om.

Det är en rätt liten bok som man egentligen skulle kunna memorera, men som någon nämnt, det viktiga är att förstå vad de menar.

Dvs det är lixom inte den vanliga tentan, där man kan glömma så fort provet är över, utan det skall bli bestående kunskaper och färdigheter som man sen skall kunna använda i trafiken.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: