Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 399 ggr
[EmoGirl]
9/2/19, 9:40 PM

(X) Panikattacker

Har på senaste haft flera sammanhang då jag har fått svårt att andas och allmänt så börjar allt typ snurra och jag mår skit och bryter typ ihop. Vet inte vad det är… Jag brukar få det om det är en stor mängd människor, mycket volym och så. Jag blir typ stressad. Sedan så händer det när jag får ångest. T.ex. så vet jag att jag failade ett prov idag och när jag cyklade hem så fick jag panik så jag behövde stanna och satte mig på marken för att inte typ bryta ihop. Problemet är att jag skiter i ämnet jag failade i och allmänt så har jag extremt lätt för mig i skolan och så. Samt att jag får grov ångest och skär mig och sedan bryter ihop. Är det panikattacker eller vad är det? (Tror ni) Och vad kan jag göra för att motverka det?

Annons:
Sugar Mist
9/2/19, 10:46 PM
#1

Jag har paniksyndrom och agorafobi och får panikattacker till och från, oftare under i min tonår och när jag är stressad. 

Det enda som jag kan rekommendera om man inte vill ta mediciner(Vilket du kan få utskrivet om du går till en läkare och talar om vad som händer) är att fokusera jättemycket på andningen.
Jag märker när jag börjar spinna iväg på attacker och då är det jätteviktigt för mig att andas in genom näsan, ut genom munnen i 3 sek, nästa gång 5 sek, nästa gång 7 sek och efter någon minut med det brukar det vara lugnt.
När det gäller folkmassor och liknande brukar det hjälpa med att ha hörlurar och musik(Vid mathandling, gå i köpcenter etc) får då hamnar jag lätt i min egna lilla bubbla och kan fokusera på musiken istället för alla intryck omkring mig, och har jag inte det brukar jag sätta mig ner vid lämpligt ställe när jag börjar spinna iväg i huvudet, hålla för öronen, blunda och fokusera på andningen och verkligen lugna ner mig innan jag fortsätter.
Det är jättejobbigt, men jag fungerar så gott som normalt i de allra flesta situationer med hjälp av andningsfokus.

-

Upp till toppen
Annons: