Annons:
Etikett: kropp-och-sjÀl
LĂ€st 954 ggr
Morris:)
9/12/19, 8:59 PM

TandstĂ€llning!😰

Hej! Kanske inte rĂ€tt stĂ€lle att skriva pĂ„ men admin fĂ„r ta bort😊 Jag ska fĂ„ tandstĂ€llning/rĂ€ls. Men innan dem börjar med tandstĂ€llningen ska dem dra ut 4!! TĂ€nder. Ska ha tandstĂ€llning över och under i 2 Ă„r. Sen en plast grej sĂ„ inte tĂ€nderna ”faller” tillbaka+en stĂ„ltrĂ„d bakom tĂ€nderna. Jag har vĂ€ntat i 2 Ă„r för att ens gĂ„ pĂ„ första mötet (fick ”beskedet” nĂ€r jag var 12) sĂ„ nu Ă€r jag skit taggad! Men har lite frĂ„gor och saker jag Ă€r rĂ€dd för!😰 1. Jag har aldrig dragit it tĂ€nder innan. Vad bör jag tĂ€nka pĂ„ för att inte vara rĂ€dd och att fĂ„ sĂ„ lite ont som möjligt? 2. Kommer jag kunna Ă€ta efter jag dragit ut tĂ€nderna? Det Ă€r ju 4 smĂ„ sĂ„r dĂ€r. 3. Jag Ă€r sprut rĂ€dd
 kĂ€nns spritan (bedövningen för att dra ut tĂ€nder) 4. Vad för mat bör jag undvika nĂ€r jag har tandstĂ€llning? 5. Hur lĂ„ng tid tar det frĂ„n att man drar ut tĂ€nderna tills man sĂ€tter in rĂ€lsen? 6. Hur lĂ„ng tid tar det att dra ut tĂ€nderna? Och hur lĂ„ng tid tar det att sĂ€tta in tandstĂ€llningen? Vet att det Ă€r olika för alla men undrar hur det var för er!?

Annons:
Codswallop
9/12/19, 9:43 PM
#1

Jag fick dra ut sex tĂ€nder eftersom min mun var sĂ„ trĂ„ng. 

1; Du kan be om dormicum om det kĂ€nns jĂ€ttejobbigt, det Ă€r en dryck man fĂ„r som gör att man nĂ€stan somnar. Annars finns lustgas sjĂ€lvklart. BĂ€sta Ă€r att prata med tandlĂ€karen och förklara, de flesta vet hur man handskas med lite rĂ€dda patienter och de kan sĂ€kert lugna dig. 

2; Du fĂ„r inte Ă€ta pĂ„ x antal timmar efterĂ„t, sedan gĂ„r det bra. För mig rekommenderades mjuk mat de första dagarna, men det var för att de drog mĂ„nga tĂ€nder Ă„t gĂ„ngen. 

3; Be om bedövningssalva - efter det kommer du att kĂ€nna ett tryck men lĂ„ngt ifrĂ„n likadan smĂ€rta som utan salva. 

4; Tuggummi rekommenderas inte, inte heller segt godis och klubbor osv. HĂ„rda frukter och liknande kan göra sĂ„ att gummisnoddarna gĂ„r av. 

5; Det beror helt pÄ vad som ska göras, alldeles individuellt.

6; Även hĂ€r beror det pĂ„. Runt timmen, beroende pĂ„ hur lugnt de tar det. TandstĂ€llningen gĂ„r snabbare, i alla fall var det sĂ„ för mig.

Honestyisdead
9/12/19, 9:44 PM
#2

1. Jag har aldrig dragit it tÀnder innan. Vad bör jag tÀnka pÄ för att inte vara rÀdd och att fÄ sÄ lite ont som möjligt?

Alvedon innan. Ät och var utvilad.

2. Kommer jag kunna Ă€ta efter jag dragit ut tĂ€nderna? Det Ă€r ju 4 smĂ„ sĂ„r dĂ€r. 

Jag drog ut 4 tĂ€nder, jag valde soppa förstĂ„ dagen. Äta kan du :)

3. Jag Ă€r sprut rĂ€dd
 kĂ€nns spritan (bedövningen för att dra ut tĂ€nder)

Sprutan kĂ€nns, men som att du trycker nageln mot tandköttet. Man förstorar upp det vara för att det Ă€r en nĂ„l.  Och det tar nĂ„gra sekunder :)

4. Vad för mat bör jag undvika nÀr jag har tandstÀllning?

Sega saker fastnar lÀtt. Vet inte hur mycket tuggummi och segt godis jag fick peta bort.

5. Hur lÄng tid tar det frÄn att man drar ut tÀnderna tills man sÀtter in rÀlsen?

Minns inte. NĂ„gon vecka har jag för mig.  Det beror pĂ„ nĂ€r dom har tid.

6. Hur lÄng tid tar det att dra ut tÀnderna? Och hur lÄng tid tar det att sÀtta in tandstÀllningen?

Att dra tĂ€nder varierar mycket i tid. GĂ„r inte att sĂ€ga en ca tid. Beror pĂ„ hur djupt rötterna sitter,  pĂ„ vem som drar dom och pĂ„ hur du mĂ„r :) mig tog vi tvĂ„ en gĂ„ng och tvĂ„ en annan.

Jag hade kvar stÄltrÄden mÄÄÄÄÄnga Är efter. Ca 15 Är efter tandstÀllningen. DÄ trillade min. Min bror har kvar sin och det Àr mer Àn 15 Är. VÄra var/Àr pÄ insidan. Och pÄ dom frÀmsta tÀnderna, sÄ inte hela standarden.

[134643]
9/12/19, 9:45 PM
#3

Jag har gĂ„tt igenom precis samma sak som dig, drog 4 tĂ€nder, hade rĂ€ls i 2 1/2 Ă„r, och har nu trĂ„d i bĂ„de över och underkĂ€ke + bettskena nĂ€r jag sover. 1. Att andas och ta det lugnt. Att inse att bedövningen funkar och att det inte faktiskt gör ont. Försök att tĂ€nka pĂ„ annat, ta med mobil med hörlurar och lyssna pĂ„ musik eller sĂ„. 2. Du kommer kunna Ă€ta. De kommer antagligen dra tvĂ„ tĂ€nder Ă„t gĂ„ngen, sĂ„ du kan tugga pĂ„ andra sidan av munnen. NĂ€r du sen drar de andra tvĂ„ har den andra sidan lĂ€kt och du kan tugga dĂ€r :) 3. Ja, den kĂ€nns litegrann. Är du verkligen rĂ€dd finns det hjĂ€lp att fĂ„ dock. Jag fick lugnande och lustgas nĂ€r jag drog mina tĂ€nder. 4. Seg mat och godis. Vet att jag tyckte det var svĂ„rt att Ă€ta hela Ă€pplen eller morötter ocksĂ„ till exempel sĂ„ de fick jag dela i mindre bitar. 5. Jag hade tandstĂ€llning en tid innan jag drog tĂ€nderna, för att sen fortsĂ€tta med tandstĂ€llningen efterĂ„t. SĂ„ jag kan inte svara pĂ„ det riktigt. Det ska vĂ€l ha lĂ€kt ihop i alla fall innan. 6. Jag var rĂ€tt drogad som sagt nĂ€r jag drog mina sĂ„ jag minns inte. Men gissar pĂ„ runt 45 minuter för att dra tvĂ„ stycken. Att sĂ€tta in tandstĂ€llningen tog lite tid. Först sĂ€tter de pĂ„ fĂ€stena och sĂ„ sĂ€tter de in trĂ„den sist, sĂ„ det Ă€r inget som gör ont eller ens kĂ€nns i princip innan trĂ„den sĂ€tts fast. DĂ„ kan det kĂ€nnas lite ovant och att det spĂ€nner i tĂ€nderna. Helt klart vĂ€rt det, i alla fall. Jag Ă€r sĂ„ glad att jag gjorde det. Och om jag klarade av det kan jag garantera att du ocksĂ„ gör det ;)

vendelay
9/12/19, 10:31 PM
#4

Jag har aldrig dragit ut tÀnder eller haft tandstÀllning eller nÄgot liknande men jag har gjort andra grejer hos tandlÀkaren (t.ex. skrapat bort tandsten och sÄna mindre grejer) och jag sÀger alltid att jag Àr rÀdd och ber dem berÀtta vad de ska göra innan osv. Det har alltid gÄtt jÀttebra nÀr jag sagt till innan, de Àr vana vid att folk Àr rÀdda att det ska göra ont. Lycka till!

Var snĂ€ll mot alla - bli vegan ❀

[Jbgs]
9/12/19, 10:38 PM
#5

Hej ! FrĂ„ga 1
 du ska inte ha ont, har du det sĂ€ger du till /det har du full rĂ€tt till ! FrĂ„ga 2 det kan du göra/ och det mĂ„ste du ju ! Du kan Ă€ven borsta med en mjuk borste efter du Ă€tit FrĂ„ga 3 sprutan kĂ€nns som ett litet stick, Ă„ ju lĂ„ngsammare dem ger den ju mindre kĂ€nner du, be dem om att ge dem försiktigt
 FrĂ„ga 4 Ă€t vad du vill, men borsta ordentligt FrĂ„ga 5 pass pĂ„ den FrĂ„ga 6 Ă€r det mjölk tĂ€nder sĂ„ gĂ„r det snabbt, det vĂ€rsta Ă€r vĂ€l visdomstĂ€nder, dem kan va riktigt jobbiga, sitter djupt rotade Ă„ spricker lĂ€tt, du kan va lugn, se det sĂ„ hĂ€r,gör det ont, sĂ„ mĂ„ste dem ge dig mer bedövning, du ska inte kĂ€nna nĂ„n smĂ€rta nĂ€r de hĂ„ller pĂ„, sĂ„ gör det ont = skrik klaga ! Du fixar detta 😉

Morris:)
9/12/19, 11:16 PM
#6

Tack för alla svar! KĂ€nner mig lite tryggare nu! 🙈

Annons:
[TheSquirrel]
9/17/19, 11:11 AM
#7

1. Inte Ă€ta/dricka/röka under minst 2 timmar efter en tanduttagning. Om bedövningen fortfarande sitter i efter 2 timmar ska du vĂ€nta tills det har slĂ€ppt. Det som kan hĂ€nda om man inte följer de anvisningarna Ă€r att blodkoaglet som bildas i hĂ„let dĂ€r tanden satt löses upp och dĂ„ blir det öppet ner till kĂ€kbenet (kallas dry socket). Det Ă€r inte farligt men kan vara vĂ€ldigt smĂ€rtsamt och gör att lĂ€kningen tar lite lĂ€ngre tid. 

2. Efter de 2 timmarna kan du Ă€ta/dricka som vanligt. Det kommer ganska naturligt att man Ă€r lite försiktig. Du vill kanske inte Ă€ta knĂ€ckebröd det första du gör. 

3. Om du Ă€r orolig att sjĂ€lva sticket ska kĂ€nnas sĂ„ kan de lĂ€gga lite bedövningssalva innan de lĂ€gger bedövningen med kanyl. Om de gör det lugnt och försiktigt sĂ„ brukar det inte kĂ€nnas. 

4. Du bör ju, som alltid, undvika lĂ€sk och annat sött. Första veckan brukar tĂ€nderna vara vĂ€ldigt ömma och du kommer sĂ€kert inte vilja Ă€ta annat Ă€n soppa och potatismos. 

5. Det Ă€r som sagt helt individuellt. Ibland sĂ€tter man tandstĂ€llningen efter nĂ„gon vecka, ibland vĂ€ntar man lite lĂ€ngre. 

6. En tanduttagning kan gÄ pÄ nÄgra minuter om tanden Àr enkel, ibland kan det ta lÄng tid. Det beror pÄ hur rötternas anatomi ser ut och kan vara vÀldigt individuellt. Vanligast Àr att man drar ut premolarer för att göra mer plats i munnen. Det Àr de tÀnder som sitter efter hörntanden men innan de stora kindtÀnderna. De kan ha en eller tvÄ rötter och om rötterna Àr tunna och sköra sÄ mÄste man gÄ lite saktare tillvÀga nÀr man tar ut tÀnderna. Att sÀtta i sjÀlva tandstÀllningen tar lite tid dÄ de mÄste se till sÄ att alla brackets sitter helt rÀtt för att man ska fÄ rÀtt förflyttning av tanden.

taxarÀrbÀst
9/20/19, 1:18 PM
#8

Jag skaffade tandstÀllning nÀr jag var 13 och hade tills jag var 19Är. Behövde aldrig dra ut nÄgra tÀnder men genom gick en kÀkoperation som gjorde min underkÀke lÀngre sÄ jag slapp migrÀn. Det gör ont först nÀr tandstÀllningen Àr pÄ plats men prisa gudarna för vÀrkmediciner och bedövning. Var inte rÀdd att berÀtta för tandlÀkaren om det gör ont

Morris:)
9/20/19, 9:14 PM
#9

HjĂ€lper kĂ€koperationer mot migrĂ€n? Lider sjĂ€lv av det sĂ„ bara nyfiken! SĂ„klart Ă€r det ju inte jag som vĂ€ljer och om sĂ„nt mĂ„ste göras men blev sĂ„ nyfikenđŸ€Ș

taxarÀrbÀst
9/20/19, 9:25 PM
#10

#9 I mitt fall gjorde det. Jag har lidit av migrÀn hela min barndom och det kom för att min underkÀke var alldeles för kort

Morris:)
9/21/19, 6:23 AM
#11

#10 jaha, har med haft hela mitt liv men har för sĂ€llan för att ta de starka medicinerna dĂ„ dem inte Ă€r för min Ă„lder🙈

Upp till toppen
Annons:
Â