Annons:
Etikettövrigt
Läst 498 ggr
Tokyo
9/17/19, 10:31 AM

Ny uppkörning

Jag kuggade min uppkörning i augusti och ska göra om den nu i veckan. Eftersom det var en vänstersväng på landsväg jag kuggade på frågade jag min körskolelärare om jag kommer få köra exakt samma sväng nästa gång, och då sa han att jag inte kommer det eftersom "det är ett helt nytt prov". 

Därför funderar jag på om den jag kör upp med nu kommer vara medveten om vad jag gjorde på första uppkörningen (och specifikt testa mig på det jag kuggade på) eller om det kommer vara som att köra upp för första gången igen? (Jag menar, de kanske inte vet exakt vart jag gjorde vänstersvängen sist men fortfarande vet att det var just vänstersväng på landsväg som gick fel och då lägga störst vikt på det).

Jag vet också att jag inte kommer behöva göra om säkerhetskontrollen, men kommer jag behöva göra om saker som att t.ex backa in på en parkering om jag klarade det sist?

Annons:
silverfiisk
9/17/19, 1:17 PM
#1

Eftersom det är en ny uppkörning så kan du få göra precis vad som helst, även saker som du klarade förra gången. Jag tror inte att den du kör upp med vet varför du kuggade, utan det blir en ny uppkörning, som första gången. Du kan som sagt få göra saker som du redan har klarat, men isåfall är det ju bara bra för dig, för då kan du det. 

Lycka till! Berätta gärna hur det gick sen, om du vill :)

Vikan
9/17/19, 1:45 PM
#2

Jag kuggade min första uppkörning och fick köra upp på nytt (vilket jag klarade). Min körlärare la ner mycket tid på det jag kuggade och sa åt mig att fokusera på den biten eftersom trafikledaren vet vad jag kuggade på och kommer vara extra noggrann på den biten. Har även för mig att trafikledaren sa något om min första uppkörning till mig innan vi ens körde iväg och att han skulle kolla lite extra på det jag misslyckades med

På pappret där det står vilka moment vi gjorde har jag för mig att jag gjorde färre moment på andra uppkörningen är första. Fick även göra helt andra saker, vet dock inte om det var för att han sett vilka moment jag gjort tidigare eller om det var slumpat

Behövde heller inte göra säkerhetskontrollen i början, min körlärare sa att eftersom jag redan gjort det en gång och klarat det behövde jag inte göra det igen. Var dock osäker på det så jag övade ändå och fick läraren att gå igenom det fall i fall

[Devya]
9/17/19, 2:20 PM
#3

Jag fick köra upp två gånger och det var olika personer vid båda tillfällena. Fick i princip göra samma saker som första gången, även sådant som jag klarade första gången.

Det är väldigt slumpmässigt skulle jag tro. Det går nog inte att veta på förhand vad exakt som kommer att komma.

Tokyo
9/17/19, 5:29 PM
#4

Tack för alla svar! Får jag fråga när ni gjorde era uppkörningar #2 och #3 ?

Vikan
9/17/19, 9:13 PM
#5

#4 I år, slutet av juni och början av juli

Tokyo
9/19/19, 2:14 PM
#6

Jag klarade det!! 😃

Annons:
akvarium123
9/19/19, 8:41 PM
#7

#6 Grattis🥳🎈

Gjorde du samma vänstersväng som du kuggade första gången?

Tokyo
9/20/19, 9:08 PM
#8

#7 Nej, jag gjorde ingen vänstersväng alls faktiskt. Insåg att det bara stod "sväng på landsväg" i körprovsresultatet från förra gången och inte att det var vänstersväng specifikt så jag antar att det var därför. Fick nämligen göra en högersväng och sen åka och vända. Annars körde jag bara runt lite i villaområden och stadstrafik utan några anmärkningar. Den största skillnaden låg definitivt i trafikinspektören då jag fick en väldigt tyst och allvarlig person första gången. Den här gången fick jag istället en pedagogisk inspektör som pratade om massa vardagliga saker och förde samtal under hela uppkörningen. Det kändes som att köra med vilken trevlig körlärare eller handledare som helst!

Upp till toppen
Annons: