Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 647 ggr
[Sommarsommar1]
2019-09-25 17:15

Ätstörning, trötthet, träning

Hej. Jag är en tjej på 17 år och vill gå ner i vikt. Jag har redan gått ner 17kg (vägde 71kg förra sommaren och väger 54 nu) och vill gå ner mer, men vet inte hur. Jag äter lite för jag tränar inte och måste därför äta lite för att gå ner i vikt. Mitt problem är att om jag äter en normalstor portion går jag upp minst 1kg och går inte ner det kilot förens jag knappt äter på 2 dagar. Jag äter i princip bara gröt, yoghurt och chiapudding. Ibland äter jag kokta grönsaker med kalkon till lunch men oftast är det egen gjord gröt eller chiapudding jag äter till lunch. Idag har jag ätit: Frukost: lite chiapudding med frysta hallon och kiwi. Lunch/middag: egen gjord gröt med äpple, kanel och jordnötssmör. Kvällsmål: vegansk yoghurt med jordgubbar och egen gjord müsli. Så ser en vanlig dag ut för mig. Jag sitter mest hemma i sängen och måste därför äta lite för att inte gå upp i vikt. Ska jag äta på restaurang med en kompis äter jag ingenting på hela dagen för att inte gå upp i vikt. Det jag har mest komplex över är min platta rumpa och mage. Jag skäms när jag är med killar och ska ta av byxorna. Den är inte så farlig, men den är platt från sidan. Jag vill träna rumpa och mage varje dag men orkar inte längre eftersom jag knappt äter. Jag är helt slut på dagarna och orkar inte ens ligga i sängen, väntar bara på att timmarna ska gå så jag kan få äta. Det är inte så allvarligt, men jag pallar inte träna just nu och måste därför äta lite för att inte gå upp i vikt. Går jag upp 0,5kg får jag ångest och äter knappt för att gå ner igen. Ska jag börja på gym kommer jag självklart äta mer för att inte svimma. Men jag behöver ett kostschema för att inte gå upp i vikt och för att få en tight och smal kropp. Ska jag träffa en kille (dejt) så tränar jag varje dag innan vi ska ses och jag äter knappt för att magen inte ska bli svullen. Jag har en känslig mage och den blir stor och svullen om jag äter en banan eller ett äpple, så jag äter helst bär. Vad ska jag göra? Jag vill inte söka hjälp för jag vet att alla kommer säga ”ät mer”, men då kommer jag gå upp i vikt ifall jag inte tränar….??? Tycker det är sjukt tråkigt med träning men känner mig finare efter ett träningspass. Jag är 170cm lång och har vägt som minst 54,3kg den här månaden. Ber om ursäkt för slarvig text. Hoppas ni hänger med. Jag vill inte ha kommentarer som ”är mer, sök hjälp, du är fin som du är, bry dig inte om vad killarna tycker”, för jag har hört det redan men det hjälper inte.

Annons:
silverfiisk
2019-09-25 19:42
#1

Jag vet att det inte är vad du vill höra, men du borde verkligen söka hjälp. Du behöver hjälp att ändra på ditt tankesätt. Förhoppningsvis kommer ingen här att ge dig tips på hur du går ner mer i vikt, för du behöver det inte. Tänk såhär, vill du ha en smal och sjuk kropp eller en hälsosam kropp som mår bra? Vill du vara smal och sjuk och må dåligt så fortsätt som du gör. Vill du må bra och ha en hälsosam kropp och livsstil så måste du äta ordentligt och även röra lite på dig. Häng inte upp dig på vad vågen visar, utan gå efter hur du mår och känner. Om du svälter dig så kommer du inte må bra och du kommer inte orka göra något. Risken finns att du utvecklar en ätstörning (om du inte redan har det) och då kan jag av egna erfarenheter berätta att du kommer att hamna i ett helvete som är extremt svårt att ta sig ur. Vi alla vill väl må bra? Ja, det är viktigt att trivas med sin kropp, men det är även viktigt att gå upp/ner i vikt på ett bra och hälsosamt sätt. Att fort gå ner i vikt genom att inte äta kommer inte att bli bra i längden. Vill du träna så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en PT, då pratar ni om dina mål och du får hjälp att ta fram ett träningsschema och kostschema som passar just dig. Skada inte din kropp, för jag lovar att du kommer att ånga det i framtiden. Jobba på självkänslan och ta emot all hjälp du kan få!

Calcifer
2019-09-25 21:16
#2

Det är nu mer emot reglerna att ge tips och råd till någon kring hur man ska tappa vikt på ett ohälsosamt vikt. Då du har en väldigt dålig självbild och dessutom redan är underviktig är det alltså inte tillåtet för någon här att ge tips kring det.

Jag säger som #1 och ber dig att söka hjälp, även om det inte är vad du vill höra. Här kommer du inte få tips på något annat ändå, och skulle sådana inlägg dyka upp kommer de raderas och tråden låsas.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Vikan
2019-09-25 21:24
#3

Men har du faktiskt sökt hjälp? För du kommer inte nöja dig, inte ens när du når din "målvikt" utan du kommer fortsätta tills du tynar bort. Alla pendlar i vikt under dagen, man går upp när man äter och dricker lite innan det jämnas ut. Med din kost riskerar du även att få näringsbrister och inte bara att din kropp blir slö pga för lite bränsle. Du riskerar även att få problem i framtiden när du har en sundare syn

Om du vill börja träna tycker jag också att du bör kontakta en PT och få rätt hjälp på den vägen. De vet vad de sysslar med, och som din kost ser ut lär du inte kunna bygga muskler och t.ex. få en större rumpa om det är ett mål

Varför vill du inte få hjälp med din skeva och sjukliga syn? Bättre ju tidigare du angriper det

taxarärbäst
2019-09-26 04:39
#4

Gillade inlägget totalt i misstag säger som alla andra… Sök hjälp

[EmoGirl]
2019-09-26 08:22
#5

Sök hjälp. Och om du vill träna rumpan så måste du äta. Din kropp kommer liksom använda alla fettreserver så du får genom viktnedgång automatiskt mindre rumpan och bröst. Men snälla skit i det! Sök hjälp först en gång… innan det blir ännu farligare.

Shia1
2019-09-26 22:44
#6

Ber dig verkligen att lyssna på mig nu… (svårt, vet det.. kämpar m att lyssna på mina kompisar som har/haft ätstörningar och är friska/näst intill friska nu)

Kan starkt relatera till mycket! Alltid vart den som inte är så förtjust i träning=drog ned på maten ist… och det här m att gå upp typ 1-2 kg efter EN måltid, understöd the Panic. 

Att din magen blir stor "svullen" osv är för att du inte är van mat helt enkelt. (eller enkelt är det inte)

Klart att du kmr gå upp i vikt om du äter jämfört m inte äter, (ex drick du 1 liter vatten, visar vågen 1 kg mer. quite logic) Men det säger sig själv, äter du 1kg gurka eller 1 kg kött- tror du fattar vad jag är inne på. 

men det är inte fett. Det är matens vikt. Vad tusan, har du mat i magsäcken- klart det visar sig på vågen. PÅ VÅGEN, inte spegeln. dina armar blir inte 1 cm tjockare för du åt en pizza. menar skulle du smeta ut pizzan över hela dig- inte skulle det synas annat än kladd?

I våras, blev jag sjukskriven från skolan och hemmasittandes å träningsförbud.. Fick knappt röra mig utanför sängen, var inte ens Underviktig enligt BMI, men min kropp tog sån enormt mycket stryk av mitt låga energiintag under såpass lång tid, kompensation, att det var farligt för mig. Svimmade otroligt lätt. Hade gått ned från 70 till 60 kg, inom 1-2 månader. är 180 cm lång. På bilder ser jag ut som ett… mina kompisar trodde jag vägde 40 om jag säger så. max 40… 

Blev tvingad att börja äta enl matschema.. 6 ggr dag, INGEN TRÄNING(brukade rida 1-2 h /dag plus träning idrott på skolan 3 h/vecka) 

från att jag tidigare ätit 15-20%av vad jag behövde, till att äta 100% och mer, för jag behövde mer för att min kropp skulle återhämta sig. 

Jag hade panik, för om jag gick upp 1-2 kg av en måltid, hur mkt skulle jag då gå upp av 6 st!!!

Gick upp 4 kg på 2 månader. alltså knappt 0.5 kg i veckan utslaget. sen stannade jag kring 64. började träna, åt lika mkt, gick upp ngt kg. Har inte gått upp ett gram sen maj(mer än det jag gått ned å sen upp igen)  om jag jämfört vilken tidpunkt jag vägde mig, för som du vet kan mkt skilja från morgon till kväll. 

När skolan började-ätit 2-3 mån enligt kostschemat och inte gått upp mer, pigg, orkesam, glad, lycklig, mådde mycket bättre. 

Mina kompisar, säger att jag ser mycket hälsosammare ut nu, jag ser mig själv som lika stor tjock och klumpig, Men, när jag vägde 70 och när jag vägde 60- såg PRECIS likadan ut i spegeln i mina ögon. 

Min kropp var nästintill frisk, värden osv återställda. Sprang för första gången 2 km sen jag fick träningsförbud i februari, och glädjen efteråt var total. Klarade av att springa nästan hela tiden, och ta i och spurta på slutet, 10 min. Tidigare rekord var 11 min på 1.7km. 

Jag var inte svimfärdig heller, känslan av att KUNNA springa var fantastisk. 

tyvärr, faller jag just nu tillbaka. minskat på maten, tränar mer, trött, sömnsvårighet, dåligt humör, allt kmr tillbaka. Min kropp känns tom-för om än den återhämtat sig- har den ej sparat för en till svält. 

det är nu över 5 år sen jag första gången började banta. Jag ångrar det så grymt. för det har tagit så mycket tid av mitt liv. Jag har sökt och blivit tvingad hjälp. Gått till över 15-18 olika kuratorer, psykologer osv. Bup, vårdcentral, skolkurator, ungdomshälsa osv. varav i våras kunde jag ej ljuga mer utan fick då Ätstörning även på papper med depressioner osv också. 

Ätstörning, självskadebeteende, självmordsfrösök, panikattacker, depression osv. Allt det, till följd av att jag en gång ville bli smal. Nu handlar de mest om siffrorna på vågen. 

Men det är inte det värsta, det värsta är lögnerna, sveken. att behöva ljuga för ens vänner, familj, släkt, lärare, kompisar. Allihopa.. se deras besvikelse när man faller tillbaka gång på gång på gång. 

Går i en ny klass nu när jg började gymnasiet. Går till skolkuratorn nu, då jag sagt ifrån BUP (ljög allt var bra) och känner just nu hur allt blir värre och värre, om än denna vecka varit bättre. 

Det jag vill säga är inte Sök hjälp. för vill du inte det helhjärtat kommer du ej ta emot hjälpen heller. Du måste vilja må bra för dig själv, ingen annan. 

Råder dig att prata m någon skolkurator eller vc eller någon. vuxen vem som helst. för, det är inte värt det. det är inte värt all ångest och skit. försök äta bra och näringsrik mat, om du inte vill äta mer, se till så du får i dig vitaminer osv iaf.  Drickyoghurt, näringsdryck. Gröt ger inte mycket ärligt talat… 

Den där känslan när man har energi, ork och vill träna. den kommer du aldrig känna så som du äter nu. Och det vet jag att du vet. 

du får gärna skriva till mig om du vill det, här eller pm <3

Annons:
[Sommarsommar1]
2019-10-09 17:21
#7

Åt massor med kvarg och torkad frukt för två dagar sedan pga sockersug. Jag var proppmätt så jag mådde illa men fortsatte ändå att äta, vilket ledde till att jag gick upp 1,6kg på en dag. Nu har jag gått ner till 53.0kg igen, men känner mig tjock. Mina föräldrar säger att jag är för smal, men jag ser mig som tjock.. vissa dagar känner jag mig smal och då är jag lycklig, men vissa dagar känner jag mig tjock och svullen och då mår jag skit.. Igår åt jag gröt till frukost och lite vindruvor och en mandarin till middag, inget mer på hela dagen. Idag åt jag smoothie med granola till frukost och en fullkornsmacka i ugn med ost, skinka, kantareller och keso. Jag har haft huvudvärk dessa två dagar eftersom jag inte äter, men vill inte gå upp i vikt! Väger jag 52,9 imorgon på morgonen är jag nöjd. Men väger jag över 53.0 får jag panik! Imorgon ska jag äta egen gjord gröt till frukost med äppelmos till frukost och lite yoghurt eller kvarg till middag/kvällsmål. Blir jag hungrig på dagen tar jag en minttablett för att stoppa sötsugen och hungern. Jag ligger i sängen ska dagarna och kollar på matbilder och videor för jag är så hungrig. Eftersom jag inte rör på mig alls på dagarna måste jag äta lite för att inte gå upp i vikt. Jag ska börja vara i stallet tre dagar i veckan och då kommer jag röra mig, funderar på att cykla hem från stallet varje morgon och det är nog 2.5 mil, så då kan jag äta mer.

[Sommarsommar1]
2019-10-09 17:22
#8

Jag åt en fullkornsmacka med ost, skinka, kantareller och keso till middag, inte frukost.

Vikan
2019-10-09 17:51
#9

#7 med tanke på ditt beteende nu lär du inte känna att du kan äta mer trots att du rör dig mer, ätstörningar har inga gränser och man blir aldrig nöjd. Oddsen är större att du svimmar på väg till/ifrån stallet och är hängig i stallet - och blir en fara för dig själv och andra i närheten.

Att man pendlar i vikt varje dag är helt normalt, vätskor och liknande påverkar mer än man tror. Har du nån att prata med alls?

Shia1
2019-10-09 20:45
#10

#7

Om du fortsätter såhär kommer du, inom kort, inte få vara i stallet eller cykla eller någonting överhuvudtaget. Allt du kommer få göra är att ligga i sängen hela dagarna och trycka i dig 6 mål mat/dag.Du kommer inte orka göra något annat heller. 

Jag vet att ingen här kan få dig att ändra dig, isånnafall hade jag ändrat på mig för länge sedan sådant sjukt bra stöd jag fått från alla här på fokus<3.

För , den enda som kan göra skillnad är DU. 

fast vem är jag å säga så mkt. fallit tillbaka, eller ja för att vara ärlig, blev aldrig frisk denna gång heller. ljög ljög och ljög. Kaos hemma känns det som, mamma kom på mig. Hittat min våg. 

den här sjukdomen gör att man gör dumma val. För sjukdom är precis vad det är och om du nu mot förmodan ej skulle vara det nu kommer du bli det snart.

Du vill inte förlora stallet. Det vet jag. 

Jag gick, från att rida upp till 3 hästar/dag (vanligen 1-2) träna 3 ggr i veckan, springa, åka slalom, baka, svälta och spy till att inte få göra något, ligga i sängen/sitta vid skrivbordet 24 timmar om dygnet och äta 6 mål varenda dag. 

För, om än du bara sitter en hel dar ska dina lungor andas, ditt hjärta slå, dina ögon titta osv. Annars borde de som ligg på sjukhus bli stora och gigantiska då de ej rör sig?

förstår paniken kring vikten, och hur ont det gör när vågen står på ex 53.0 eller 52.9. Men honestly, om det stora mellan 52.1 och 52.2, skulle du bli lika deppad för det? nej. varför? vi blir lurade.

Skriv gärna till mig<3

Upp till toppen
Annons: