Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 528 ggr
[MelliOO]
2019-09-28 20:54

Läsförståelse

Jag har ett problem. Alltid när jag läser böcker så läser jag ganska fort. Det leder ganska ofta till att jag hoppar över en del rader om jag tycker att det är tråkig handling. Om någon månad så ska vi ha nationella prov i svenska och jag är urusel på läsförståelse. Hur ska jag göra?

Annons:
[TheSquirrel]
2019-09-28 20:57
#1

Öva på att läsa saktare. Läs högt för sig själv och tänk dig att någon lyssnar på det du läser så att du anpassar hur fort du läser efter det. Vill du inte läsa högt på riktigt så tänk dig i huvudet att du läser högt inför någon.

Maria
2019-09-28 21:47
#2

Jag skulle också rekommendera högläsning. Det blir en vanesak.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[MelliOO]
2019-09-29 09:18
#3

okej tack! Ska testa det!

akvarium123
2019-09-29 19:53
#4

#1 Oj jag läser alltid högt i huvudet. Annars fattar jag inte texten. Hur läser ni😃 Förlåt säkert den mest konstiga fråga som ställts men säger ni inte det högt för er själva (i huvudet) när ni läser? Hur gör ni istället isådanafall?

[EmoGirl]
2019-09-29 20:31
#5

#4 Jag är jättelångsam på att läsa och behöver typ minst dubbelt så länge som en normal människa trots att jag oftast inte läser alla ord. Hatar också att läsa pga det. Jag läser väll typ högt i huvudet men har provat olika varianter men strugglar alltid oavsett hur😂

Shia1
2019-09-30 21:29
#6

Läs engelska böcker- då måste du läsa för att förstå och är inte lika enkelt att hoppa över, läs sen svenska böcker så borde de gå bättre🤷‍♀️

Annons:
Lona
2019-10-02 00:59
#7

#4, Det där är nog svårt att beskriva och jämföra, hur det liksom funkar inne i skallen när man läser.😃
Jag tror att det till viss del har att göra med hur lätt man har för att läsa. Nu syftar jag inte på dyslexi som är något annat, men en del personer tänker liksom inte när de läser, det går automatiskt. Andra behöver mer "bearbeta" orden för att få samma effekt.
Så nej, jag läser inte högt i huvudet, det går rakt in. Just den biten har jag väldigt lätt för, att läsa och läsförståelse. Det finns där redan på något sätt.

Om jag jämför med till exempel matte så har jag inte svårt för det, men jag behöver tänka på varje steg för sig - medan min syster i princip "ser svaren" eller i alla fall hur hon skall göra en beräkning utan att reflektera över det.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: