Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 523 ggr
Ellen_
2019-10-07 06:14

Konstant illamående

Jag har sedan i somras lidit av konstant illamående, massor uppstötningar samt ibland att jag spytt. Detta är verkligen så sjukt jobbigt för jag vaknar senast 5 varje morgon i panik och tänker ”jag kommer spy” så blir ju klarvaken och brukar i vissa fall i panik gå ut och gå i flera timmar men annars ligger jag bara stilla och gråter och väntar på att det ska vara över. I samband med illamåendet blir jag alldeles kallsvettig och hela kroppen börjar skaka. Sedan kan jag inte äta frukost eftersom illamåendet är så starkt så klöks av att bara tänka på mat. Så då går jag ju hungrig vilket inte direkt hjälper. Samma sak vid övriga måltider, om jag ska äta måste det vara miniportioner och det tar minst 30min att få ner maten då jag måste vänta mellan varje tugga för att inte få upp allt. Får även starka ångest attacker i samband med måltiderna vilket gör att jag sitter i panik och skakar och fryser. (Har flera års problem med panikångest, socialångest och ”vanlig” ångest). Mina kompisar påpekar att de är oroliga för mig för att jag aldrig äter något och jag vet inte ens själv hur jag ska lyckas äta mer. Jag lider verkligen av illamåendet och jag mår aldrig bra och kan vara mig själv för jag mår så illa att jag knappt kan stå. Har tagit upp problemet på mina bup möten men det händer ingenting. Min psykolog bad oss att kolla upp det hos vårdcentralen (vi tror att det är ångest relaterat) så vi gjorde det men vårdcentralen sa bara att jag kanske var gravid. Vilket jag verkligen inte är för jag är både oskuld och har en flickvän. Så de kunde inte heller hjälpa. Har testat både artarax och Novalucol i hopp om att det ska hjälpa men det har inte fungerat. Jag måste verkligen få hjälp med vad det är för det förstör allting. Har fått massor fearfoods som jag tidigare älskat exempelvis pizza, pommes, bananer, yoghurt och mackor. Allt för att detta har fått mig att må extremt illa. Samt att det smakar vidrigt när det kommer upp igen. Snälla har ni några tankar om vad det kan vara och hur jag kan underlätta det? För jag märker hur jag tynar bort (har dock inte gått ner i vikt något) mentalt och jag orkar verkligen inte med skolan eller något för blir helt utmattad av att gå och tro att jag ska kräkas konstant.

Annons:
[EmoGirl]
2019-10-07 21:32
#1

Har samma problem med illamående och att inte kunna äta så mycket… har inte fullt så extremt dock

[Devya]
2019-10-08 12:00
#2

Ojj, det här låter inte alls något vidare.  Genomgår du någon stress just nu? Jag hade något liknande då jag började gymnasiet och skulle samtidigt ta körkortet men för mig höll det bara på en månad eller två. Jag spydde också inte men mådde illa konstant och hade "spy-attacker" utan att något kom upp. Ingen listade ut vad det var men antagligen någon form av stressmage.

Om det inte är det så skulle det kunna handla om eventuell "Rumination" ? Kastar bara ut det eftersom jag såg en dokumentär om detta (dock ett extremt fall) för en tid sedan.

Hur bra är din engelska?

Det här är något som borde tas itu med så snabbt som möjligt för det där låter väldigt jobbigt.

Ellen_
2019-10-08 19:51
#3

#2 Jag började nyss gymnasiet i en ny klass och i och med att jag har social ångest/fobi (diagnostifierad) så är jag alltid på spänn och stressad så jag anar att det är därför. Det enda som får mig att tveka är väll att jag efter måltider får upp bitar av maten igen. Samt att jag faktiskt spytt några gånger. Har ju haft ångest-illamående tidigare men detta är inte alls samma sak, nu har jag flera gånger varit helt säker på att jag varit magsjuk för att det är det illamåendet vi pratar om. Det där när man blir blek och känner ”nu spyr jag”. Tack för förslaget, alltid värt att läsa antar jag. Har hyfsad engelska, förstår det mesta. Har du någon dokumentär att tipsa om?

[Devya]
2019-10-08 20:34
#4

#3 Det kan ju ha något med det att göra. Det började över sommaren så kanske du började redan då stressa inför att börja gymnasiet? Det låter inte helt otroligt att det kunde vara pga det. Som sagt, jag hade själv något liknande en gång i tiden. Det var otroligt jobbigt men det gick över. Jag började äta mera "snäll" mat och så försökte jag börja slappna av mer.

Nja, det finns en dokumentär serie på netflix som heter Diagnosis. Där fanns det dock ett väldigt extremt fall av "Rumination". Så pass extremt blir det sällan.

Varje avsnitt handlar om något annat sen.

oh-la
2019-10-09 07:23
#5

Ångest och illamående hänger ihop. Ångest kan ge illamående, såpass att man spyr av det. Det i sin tur kan trigga ångesten och så har du ett typ självspelande piano. Illamående, kanske i grunden klinisk i form av till exempel magkatarr, har triggat ångest (vem vill spy?) som triggar illamående som återigen triggar ångest. Du har sedan kopplat ditt illamående till flera yttre faktorer, som maträtter. Allt triggar den här spiralen av illamående och ångest. Det är inte helt ovanligt att det kan bli såhär. Har du kontakt med bup? Prata med dina föräldrar och se till att få hjälp.

Cim92
2019-10-10 21:25
#6

Det låter som att du skulle kunna lida av obalans i magen. Stress äter upp näring och är väldigt dåligt för kroppen generellt, det låter som att du inte har tillräckligt med magsyra då du säger att du får upp maten igen i bitar och har sura uppstötningar. Börja dricka citronvatten ca 20 minuter innan du ska äta, det finns även vissa tillskott som enzymer (de som bryter ner maten), probiotika (bra tarmbakterier som hjälper oss att skapa vitaminer och hormoner vi måste ha i kroppen för att må bra) och prebiotika (mat till probiotika/de goda magbakterierna). Lägger några länkar här under, men så fort du fått ordning på detta så ska du försöka bli av med tillskotten och istället äta mat som stöttar mage och tarmar naturligt, lycka till!

https://www.bodystore.com/helazym-90-kapslar

https://www.bodystore.com/helhetshalsa-digest-100-kapslar

https://www.upgrit.se/kosttillskott/mage-och-tarm/synbiotic15/

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Annons:
Upp till toppen
Annons: