Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 833 ggr
acsps
2019-10-12 22:09

Vill byta namn - Mamma låter mig inte

Jag hatar mitt namn. Är 13 år och heter Paniz. Är ett klassikt persiskt namn men ingen i Sverige kan uttala det rätt p g a ni inte har ett likadant z.

Men min mamma låter mig inte, hon vill att jag ska vänta tills jag är 18 och är helt oförstående om att jag hatar mitt namn så mycket. Är skitfult.

Annons:
[EmoGirl]
2019-10-12 22:13
#1

Det är bara att låta det vara. Och tro mig… någon gång lär du antagligen uppskatta din namn. Det är speciellt i sverige liksom. Men så länge så använd liksom ett smeknamn som du också presenterar dig med när du lär känna nya pers och så.

[EmoGirl]
2019-10-12 22:13
#2

Det är bara att låta det vara. Och tro mig… någon gång lär du antagligen uppskatta din namn. Det är speciellt i sverige liksom. Men så länge så använd liksom ett smeknamn som du också presenterar dig med när du lär känna nya pers och så.

acsps
2019-10-12 22:36
#3

Säkert enkelt för dig att säga, du är säkert asnöjd och har ett normalt namn.

Lona
2019-10-12 22:42
#4

TS, det finns MÅNGA som inte trivs med sina namn när de växer upp. En del vänjer sig, andra gör det inte. Jag tycker att #1 hade ett bra förslag, gör något smeknamn av det som du ber folk använda. Har du några fler förnamn? Det finns garanterat väldigt många "Lotta" och "Maja", två fullkomligt normala svenska namn, som är innerligt trötta på att bli kallade "Potta" och "Baja"… Med andra ord, jag håller med din mamma. Och nej, jag gillade inte mitt namn när jag växte upp. Jag har förlikat mig med mitt förnamn men efternamnet kommer jag att byta.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

kattöga
2019-10-12 23:06
#5

Jag har ett annat förslag. 
Jag har ett namn som jag inte tyckte om när jag var ung. Så, i början presenterade jg mig med ett annat namn för nya människor. Så småningom blev det namnet vanligare än mitt "riktiga" förnamn.
Så, då bestämde jag mig för at lägga till det namnet som jag faktiskt använde . Jag tog alltså inte bort ett namn, utan la till ett namn. Så nu har jag tre förnamn, istället för två, som mina föräldrar valde åt mig. 

Mina föräldrar har alltid använt det förnamn som jag inte tyckte om. Men det namn jag lagt till själv, är det namn som jag använder till vardags.*
Nu när jag blivit mycker äldre, är jag glad för att jag inte tog bort ett namn och ersatte det med ett nytt! Att jag bara la til ett namn, det ger mig möjlighet att använda alla förnamn vid rätta situationer. (Det är ju så, att t ex släkten har ett förhållande till mitt ursprungiga förnamn, och mina senare vänner relaterar mig med ett annat namn.)

Så: Byt inte namn, men lägg gärna till ett namn! Då kan du välja och om det förändras, så kan du välja det namn du tidigare haft!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Shia1
2019-10-12 23:07
#6

Be dina vänner osv kalla dig det du vill bli kallad, svårare än så är det inte. Kmr ta ett tag för dina kompisar att lära dig men sen e de naturligt. Mine na kompis vars namn eg var my, hon föredrar nu att bli kallad Edvin-accepterade det direkt En kompis i klassen heter något väldigt konstigt, men presenterat sig som Alina men vill nu bli kallad hennes namn hon pratas som hemma om vi vill. Kan dock knappt uttala men lär mig! Iaf. När du presenterat dig för ngn säg ex vad du het y men att du kallas för x.

Annons:
acsps
2019-10-13 09:34
#7

Har redan börjat presentera mig med namnet jag vill byta till. Vill få bort Paniz judiskt, har varit med om mycket trots att jag är så ugn, vill ha ett nystart genom att byta namn.

Min mamma har också bytt namn eftersom ingen kunde uttala det…

[EmoGirl]
2019-10-13 10:41
#8

#3 Ingen där jag bor kan utala mitt namn och jag gillar det inte heller så mycket… Dock så har jag runt 5 eller 6 olika smeknamn som mina vänner kom på och började kalla mig då ingen uttalade mitt riktiga namn rätt.

Turast
2019-10-13 14:38
#9

Nu är jag inte tonåring längre men svarar ändå då jag bytt förnamn. Har hatat mitt namn hela livet, av väldigt många olika anledningar. i 9an började jag kalla mig namnet jag nu har och när jag var 15 la jag till nya namnet och fick det även som förnamn. Hatar fortfarande mitt gamla namn, och älskar mitt nya. Har kvar det gamla som mellannamn och släktingar kallar mig fortfarande det, men sllla andra känner mig som mitt nya namn. Så om du inte får byta, fråga om du får lägga till och fortfarande ha kvar ditt födelsenamn. Är många som har ett namn som tilltalsnamn juridiskt men som använder ett mellannamn. Är rätt lätt sen att ändra när du väl har det nya som "mellannamn". Jag har även tänkt byta efternamn, men det är lite krångligare och vet inte hur mycket skit av släkten jag kommer få, men nu är jag ju myndig så jag bestämmer ju själv

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: