Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1042 ggr
akvarium123
10/14/19, 7:15 PM

Pendla till gymnasiet?

Ja då var det alltså dags för det som måste klassas som ett ganska så stort steg i ens liv. Nämligen att jag nästa år börjar gymnasiet!! Wow säger jag bara! Det ska bli sjukt spännande och roligt! 

Jag har kanske inte de bästa betygen tyvärr vilket gör att jag funderar på att pendla till Göteborg för att där kunna gå den linjen jag vill gå. Det skulle isådanafall ta 45-60 min att pendla varje dag med tåg och spårvagn. Och då cyklar jag till stationen för att det går snabbare. 

Skulle man klarat av att pendla varje skoldag så att man åker tåg/spårvagn 2 timmar varje dag eller är det för långt? Jag tänker att det är ett steg in i arbetsmarknaden att man är beredd att åka 1 timma varje dag till jobbet och hem. Men att gå upp 6 är bara det en tvekan om det är värt det. Det känns väldigt tidigt att gå upp. Fritiden på dagarna kommer ju minskas också. Samtidigt som jag gärna vill ha den utbildningen jag kommer få i Gbg istället för att välja en utbildning här som går till något jag inte kan tänka mig att jobba med. 

Men ni som pendlar är det jobbigt att pendla 2 timmar om dagen (1 timme enkel resa)? Är det oftast mycket folk på morgonen/kvällen på tågen? Vad gör ni under den tiden ni pendlar? (Jag tänker göra läxor men det kanske man inte kan??)

Annons:
MonicaLagerquist
10/14/19, 7:28 PM
#1

1 timmes resa till skolan/jobbet är ju inte problem.

Mina ungar har börjat åka in till stan när de börjat i högstadiet.

Stolt ägare till fem La permer

Lona
10/14/19, 7:41 PM
#2

Jag både bodde och gick på gymnasiet i Göteborg, det tog en timme till skolan med två eller tre byten. Sen en timme till stallet 3-4 dagar i veckan och efter det en dryg timme hem.

Till skolan var helt kört att plugga, det var mycket folk och stimmigt. Med flera byten så fick man vara lite på alerten för att inte missa rätt hållplats. Mellan skolan och stallet funkade det någorlunda, från stallet och hem var det rätt ok. Sen beror det förstås på om man åker samtidigt som sina klasskompisar, då kanske det inte är så lämpligt att slänga upp en skolbok och sätta sig och läsa.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tlover
10/14/19, 7:49 PM
#3

Många i låg och mellanstadiet pendlar så långt här. Jag hade förvisso bara en halvtimme enkel väg till förskolan (förskoleklass/6års) men det fanns de som hade en timme och dom överlevde. Ett trick är att göra iordning så mycket som möjligt på kvällen så att du kan sova så länge som möjligt och sedan såklart gå isäng i tid

l'm back

Vikan
10/14/19, 7:53 PM
#4

Nu hade jag bara 40 min till skolan enkelväg med kollektivtrafik men många av mina vänner pendlade 1-1,5 h. Det funkade rätt bra för oss alla. Man vänjer sig vid det och hittar en rutin. Rätt ofta åkte jag samtidigt med en kompis så jag spenderade tiden med att att plugga, prata, lyssna på musik eller sova.

Jag bor i en liten håla men pendlingen var hemsk på morgnar vid 7 när alla skulle iväg eller vid ungefär 3 när alla skulle hem igen. Man upptäcker rätt fort vilka tider folk pendlar och när man mentalt behövde förberedda sig för att trängas i bussen

Vrilen
10/14/19, 8:19 PM
#5

Jag skulle säga att det är för långt, i all fall om det hade varit jag. Har en kompis som pendlade lika långt första året sen orkade han inte mer och skaffade en studentlägenhet. För honom försvann all fritid och vänskaper. Beror såklart på hur länge du går om dagarna i så fall.

vendelay
10/14/19, 9:57 PM
#6

Det beror helt på vad du är för person. Jag hade 1,5 timma enkel resa till mitt gymnasium för jag kunde inte tänka mig något annat än att läsa inne i stan. Jag försökte läsa eller lyssna på något under resorna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Katti
10/14/19, 10:31 PM
#7

En timmes resväg är det ju oerhört många som har till sitt närmaste gymnasium!

Vi flyttade när min dotter skulle börja i nian. Hon vägrade byta till skolan vi då hörde till och pendlade istället tre timmar om dagen (räknat åt båda hållen) till sin gamla skola. Det var inga problem! Men har man mycket läxor och inte fixar att göra dem på buss/tåg så blir det ju jobbigt… Det måste man nog lära sig i så fall, för att orka med.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Shia1
10/14/19, 10:58 PM
#8

Nu har jag ca 15-30 min att cykla(nu när det är frost å halka så 25-30 min), vilket går snabbast. tar jag bussen tar det längre tid hem. 10 min in till stan, vänta 10 min byta buss åka 5 min-25 min .

hem däremot, väntapå buss 10 min, springa till nästa buss, om man hinner med den tar hela hemfärden tot 25 min. men bussen till stan är ofta smockfull och om man kommer med på bussen är det 80% chans att man missar nästa buss pga trafik kaos osv-den härblir 5 min sen=man missar bussen. 

då är det vänta 1 h å sen åka hem. 

i våras däremot, /(flyttade dit jag bor nu, men gick kvar på gamla skolan sista terminen i nian)

åka till stan, liftade m pappa dock. sedan buss 40-50 min. När man slutat å ska hem, vänta 10 min, åka buss 40-50 min, vänta på buss 30-60 min å sen åka 10 min hem. alltså kunde det ta upp till 2 h att ta mig hem, men oftast 1.5 h. 

vande mig dock rätt så fort, tiden på bussen blev min vilopaus kan man sägaXD

hoppar av vid näst sista hållplatsen till skolan, så kan sova på ditvägen. På hemvägen från skola-stan går de å sova då den stannar i stan sen bussen så ja. 

se det såhär, istället för du ska kolla mobilen 1 h innan du ska sova, kolla den på bussen och så ägnar du tiden hemma åt annat ist.

Cornelia Isaksson
10/15/19, 6:22 AM
#9

Vi fick tipset i skolan at testa hur det är att åka till den skolan. 1 av 3 byter linje av det skälet tänk att det blir kanske 5 dar/vecka i 3 år

Namiko
10/15/19, 9:58 AM
#10

Jag hade en timmes resväg med lokaltrafik till gymnasiet trots att jag bodde 4 km från skolan. Man vänjer sig. Jag spenderade antingen tiden med att prata med kompisar, lyssna på musik eller sova. Det gick inte att göra så mycket annat då det var mycket folk, trångt och korta bussresor. Det var helt klart värt det för att gå den linje jag ville gå, jag hade nog inte klarat gymnasiet om jag valt en linje jag inte var intresserad av.

Jag kan lugnt säga att jag föredrog bussresorna när jag var hos min kompis som bodde utanför stan. Det var mindre folk och bussresan in till stan tog drygt 40 minuter så där hade det gått att plugga om man ville. Mycket behagligare än lokaltrafiken.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Calcifer
10/15/19, 12:27 PM
#11

Allt beror ju på hur du själv känner, och om du känner att det kan fungera. När jag gick i lågstadiet och mellanstadiet bodde vi mitt ute i skogen (no joke) och jag fick pendla 2 timmar fram och tillbaka varje dag och JAG hatade det. Senare när jag inte behövde pendla mer än 20 minuter eller hade gångavstånd till skolan så trivdes jag mycket bättre. Men det är ju JAG och hur jag kände. Om du anser att det kan gå bra så kör på det!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Leucanthemum
10/15/19, 11:37 PM
#12

Har pendlat drygt 1 h sedan jag började gymnasiet 2008. Ibland vill jag spy på det men oftast är det inga problem och som någon annan skrev så vänjer man sig. Tycker också att jag fått med mig en del säkerhet i ”resande” eftersom jag är van vid att leta tåg, anpassa mig när det strular osv, tex jämfört med min mamma som åkt tåg bara lite då och då, vilket gör att det liksom blir ett ”projekt” för henne medan jag bara slänger mig på och tänker att det löser sig :P Hade absolut aldrig valt en annan skola än den jag helst vill pga pendling. Är man lite strukturerad och inte blir illamående eller om det är packat med folk så kan man utnyttja tiden till att plugga. Hade inte velat att jag i efterhand skulle ångra att jag inte valde den skolan jag kände mest för bara för att jag var för ”lat” för att pendla den biten :)

Smilla Kanin
10/16/19, 7:34 AM
#13

För mig tar det mellan en 1 och 1,5 timme, beroende på hur bra man prickar in tågen. Får gå hemifrån 1,5 timme innan skolan börjar men på hemvägen om en har tur går det på 1 timme om spårvagn och tåg matchar. Det var en väldig omställning från att kunna gå till skolan på 10 minuter. Det är det närmaste gymnasiet här och jag har alltid varit förberedd på att gymnasiet går man i stan. Det är klart att det är lite jobbigt ibland, men jag brukar fördriva tiden med att lyssna på en ljudbok, läsa en bok, göra saker som jag vet att jag lätt glömmer bort t.ex. höra av mig till någon. Det har funkat bra hittills och tror det kommer fortsätta göra det (går i 2:an). Är det någonting man verkligen vill göra så tror jag inte att pendeltiden blir ett så stort problem. Ibland kan det vara rätt skönt att bara slappna av med lite musik i öronen :)

Annons:
akvarium123
10/18/19, 6:04 PM
#14

Tack för alla svaren allihopa! 

#3 Tack för tipset om att göra iordning allt dagen innan. Jag tänkte att jag inte ens behöver äta hemma utan att jag kan äta på tåget och ta med mig en macka i en liten box för att sova så länge som möjligt på morgonen😴

#5 Jag har också tänkt på det men som jag ser det så skulle jag ändå inte kunnat tänka mig att hänga med folk vid 16 tiden på en vardag. Det vore en annan sak ifall jag skulle slutat runt 13 för då har man ju hela eftermiddagen men då vid 16 så har man ju inte samma möjlighet att vara med kompisar. Och då om jag kommer hem vid 17-18 tiden så skulle jag ju fortfarande inte kunnat vara med kompisar. Eller möjlighet och möjlighet och kan kan jag väl men jag är ganska så ordningsam utav mig. Så istället så kan jag ju försöka att ha fritiden på fredag, lördag och söndagar? Och sedan så kommer jag väl förmodligen sluta tidigt någon dag och då har jag ju även den dagen tid att ha fritid och vara med kompisar. 

#8 Tack så mycket för det tankesättet! Jag är ju lite besatt utav min mobil så att kolla på den och lägga undan den sedan var ju ett bra tips!🙂

#9 Jo det vet jag och det är ju minst sagt jobbigt men jag tycker att högstadietiden (3 år) har gått oerhört snabbt så då kanske gymnasietiden tar lika snabb tid den. Och då  känns det inte alls lika lång tid. Då känns 3 år som kort tid🙂

#10 Tyvärr är det tåget jag kommer att åka med isådanafall en väldigt stor knytpunkt för min stad eller vad man kallar det. Det är säkert 2000 personer som åker med den linjen varje morgon/kväll om inte fler. 

#12 För mig som är väldigt strukturerad och ordningsam av mig så skulle jag ha planerat tågresorna men man kanske blir som dig säkrare och det är ju när det blir PROBLEM som det hela går upp några nivåer🤪 Men samtidigt så löser sig det mesta! Även fast att väntetiden kan bli någon eller några timmar. Men man kommer ju fortfarande hem på kvällen tänker jag, på något sätt🙂

Upp till toppen
Annons: