Annons:
Etikettövrigt
Läst 690 ggr
Anonymtjej798
10/17/19, 4:46 PM

Känner mig lång:(

Är en tjej på snart tretton år och är ungefär 168 cm. Har jätte mycket komplex över min längd och var jag än går så kommenterar folk om att jag är så himla lång. Har mens och kommit in i puberteten. Har hört att man kan växa 8+ centimeter om man kommer in i puberteten tidigt men har också hört av andra att man slutar växa när man kommer in i puberteten tidigt. Vad tror ni? Hur lång tror ni jag kommer bli?

Annons:
Calcifer
10/17/19, 5:01 PM
#1

Det där är faktiskt jättesvårt att svara på. Jag var näst längst i klassen när jag gick i fyran. När vi började femman var jag nästan kortast. Jag växte alltså fort, men blev också "klar" fort. Jag har inte växt sen jag var 15. Jag är 167,5 - om man ska vara petig. Jag kom inte in i puberteten vare sig tidigt eller sent utan nog ganska "normalt". Men som sagt, när jag var 15 växte jag inte mer sen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tjeja
10/17/19, 5:03 PM
#2

Jag tror att du om några år kommer vara glad och stolt över din längd! Några år känns som en evighet just nu men i det stora sätt i hela långa livet är det en väldigt kort tid!

Håll ut! Stannar du i växten nu kommer du säkerligen istället ha komplex när du blir vuxen för att du är kort istället. 

Generellt sett i världen är det ansett att det är vackert och ädelt att vara lång! Så du kan vara glad och stolt över din längd istället! Att folk  kommentrar är mest av förvåning och inget negativt i sig. Mest en reaktion på att det kommit fort, att du börjar bli vuxen redan.  Speciellt från vuxna (typ föräldrar och släkningar) som oftast tycker att barnen blir vuxna för fort, man vill ha kvar sin "lilla bebis" liksom. 

Pöh! Inte vill du vara bebis i evighet heller bara för att de tycker det är mysigt och gulligt?  

Kompisar och jämnåriga reagerar antagligen för att du är tidig, de har inte än insett att de snart växer i väg de med. Men om ett år eller två kommer du inte längre att vara så lång jämfört med de andra utan mer normal när de har vuxit ikapp!

Var nöjd och stolt över dig själv! Du är vacker som en Alv! Var glad och stolt nästa gång någon kommenterar din längd och svara att du kanske kommer kunna bli modell eller något om ett år eller två när du vuxit lite till t ex! :-D 

KRAM!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JRSN
10/17/19, 5:05 PM
#3

#0 Du tangerar i själva verket genomsnittet för kvinnor i Sverige. Acceptera och älska dig själv som du är, lång eller kort. Om du skulle bli längre så skaffar du bara en något längre partner. Det du beskriver är exempel på sådana (irrationella) tankar man har som tonåring. Du är bra som du är, eller blir! 🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Vash
10/17/19, 6:02 PM
#4

Du är som högst genomsnittlig - till och med är du lite kortare än genomsnittliga svenska kvinnan.  Jag är en vuxen tjej som tidigare var osäker gällande min längd men numera bär upp mina 187 centimeter med stolthet. Jag var också tidig i puberteten och i mitt fall var jag färdigväxt när jag var 12-13 år, så när jag var i din ålder var jag redan då 187 centimeter så ur mitt perspektiv är du inte lång.

[EmoGirl]
10/17/19, 8:22 PM
#5

Va stolt över dig själv och din längd. Är 15 och 176 vilket enligt mig suger. Var sen i puperteten. Har vänner som var tidiga och växte mycket i början men sen inte alls… så va lugn. Många korta människor som jag känner önskar att dom vore långa och tvärtom. Men vänta… dom andra växer också och då kommer du inte vara så lång i gämförelse med dom.

Travis D
10/18/19, 9:23 PM
#6

2018 (05 a) växte jag 10cm från 168 till 178.  Nu har jag 2019 växt 1cm och enligt doktor lär jag inte bli längre trots att mina päron är 182 och 194 och mina brorsor 186 och 196 och lillebrorsan nu 169. 

så det varierar helt.

Annons:
Shia1
10/18/19, 10:42 PM
#7

du! var 162 när jag var 10. var kring 172  närjag var 13, 175 när jag var 14. och vart 176-179 senaste åren(16 nu) XD växte från 176-181 på samma vecka i våras på olika sjukhus å bup å vc XD)

Dok alltid haft turen att ej vara ensam lång, utan hade hela låg-mellan en kompis som alltid var ngn cm längre än mig å så en killkompis som vi växte om varandra hela tiden. 

Är dock längst i klassen nu, eller ja , lika lång som längsta. Jag å en annan tjej är lika långa, har båda egen häst(travhäst som vi både rider kör å provat lite Monté på) vi heter likadant och fyller år samma dag XD

Upp till toppen
Annons: