Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 733 ggr
Chuji
2019-10-20 20:21

Min lillebror!

Han spelar dataspel hela tiden varken studerar eller jobbar… Hur ska få honom att rycka upp sig? Han är 23 år typ. Blivit dumpad nyligen av sin flickvän. Hon gjorde abort och lurade honom med massa olika skit hon hade för sig. Så han är deprimerad. Men vägrar söka hjälp.

Annons:
[EmoGirl]
2019-10-20 20:26
#1

… Asså prova med att visa (antar att du redan gör det) att du finns där för honom. Försök få honom att inse att han inte kan leva vidare så och att han inte bara kan fly från verkligheten. Vet inte vad du annars kan göra… Viktigast är ju att han märker att hans familj bryr sig om honom och finns där för honom.

Calcifer
2019-10-20 20:57
#2

Vad ger datorspelandet honom? Vad får han ut av det?

Jag kan spendera vissa veckor där jag uteslutande spelar datorspel vaken tid. Jag spelar med online-vänner, som är de enda vänner jag har, och den enda sociala kontakt jag har, då ingen av mina vänner bor i min stad eller mitt land och utan dem skulle jag vara 100% isolerad från omvärlden. Sedan jag fick kontakt med dem och började spela med dem fick jag en större livsglädje.

Menar inte att det måste vara så för din bror.

Men man ska inte anta att det måste betyda ett mindre värdefullt liv heller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Chuji
2019-10-20 22:49
#3

EmoGirl det kanske redan gått för långt? Ingen har brytt sig så värst i familjen om någon. Jag bor i en stad långt bort. Jag uppmuntrade honom att söka in på MENSA sist jag träffa honom. Vilket han gjorde och kom in. Då trodde jag att han skulle rycka upp sig. Jag får helt enkelt åka dit och checka läget. Calcifer! Ja jag tycker såklart att han ska ha sitt spelade. Hur lyckas du hantera studier och jobb med ditt spelande?

Calcifer
2019-10-20 23:20
#4

#3 Jag har varit sjukskriven sedan långt innan mitt spelande började pga psykisk ohälsa. Det har berikat mitt liv på det sättet. Däremot har jag vänner som arbetar fulltid eller studerar och ändå spelar. De spelar för att slappna av på kvällarna, de spelar på helgerna, de spelar när de är färdiga med läxorna, osv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Chuji
2019-10-21 00:04
#5

#4 tack för du delade med dig! Jag får helt enkelt höra mej för med honom känner jag. Han kan nog svara bäst på mina funderingar.

[134643]
2019-10-21 21:59
#6

En deprimerad person behöver oftast hjälp, oavsett om de vill ha den eller inte. Jag tycker att du ska sätta dig ner och prata ordentligt med din bror och se hur han mår. Kanske kan du hjälpa honom att ta sig till en psykolog? Fint att du bryr dig om honom!

Annons:
Chuji
2019-10-22 20:44
#7

6 Det är lite svårt då vi bor i olika städer. Dessutom känner jag inte honom. Men jag älskar och bryr mej om honom för trots är han min bror.

Chuji
2019-10-22 20:44
#8
Calcifer
2019-10-22 22:49
#9

#5 Prata med honom ändå, online om du måste. Fråga vad hans spelande ger honom. Behöver han hjälp? Behöver han stöd i att söka jobb/studier? Hur känner han? Vad vill han?

Om han säger "spela", låt det vara en period. Om han inte samtidigt får pengar på något sätt måste det såklart få ett slut. Men en period av det kanske inte är så illa.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: