Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 451 ggr
[EmoGirl]
10/20/19, 9:09 PM

(X) Antidep

Hej Undrar om det finns någon receptfri antidep eller något annat som hjälper. Mår skit och har gjort det i närmare en månad. Har under denna tid bara suttit i mitt rum. Har även börjat skära mig igen. Vill inte att detta ska gå över styr men pallar inte att prata med någon om det. Tappat allt tillit när min vän som jag börjat lita på hängde ut mig och sårade mig. Snälla döm mig inte pga detta. Jag vet att jag måste prata med någon och skaffa hjälp. Men jag klarar inte det. Jag klarar verkligen inte det. Har hur ofta som helst ringt till Bris eller liknande och sen bara lagt på för att jag inte klarar av att prata om det. Jag vill liksom bara att allt ska få ett slut. Men måste hitta en temporär lösning så att jag inte börjar dricka eller röka… är rädd för att tappa all kontroll då… Vet att detta inlägg blev kaos men hoppas man typ fattar.

Annons:
Calcifer
10/20/19, 9:44 PM
#1

Det finns egentligen ingenting som inte är receptfritt, nej. En del örtbaserade tabletter finns det väl, men där går ju effekten att spekuleras i eftersom det alltså inte alls handlar om den sortens medicin du kan få på recept. 

(En notering att det absolut inte får föreslås något här i tråden som inte kan köpas lagligt eller är farligt)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Malou04]
10/20/19, 9:51 PM
#2

Som #1 säger så finns det egentligen inget. Och vad du en gör, beställ inte från internet eller liknande. Om du ska ha medicin så måste du köpa den på ett apotek. Och var försiktig, då du är ute efter någonting som får dig att ”må” bra så kommer du med väldigt stor sannolikhet bli beroende av det.

Sindri
10/20/19, 11:13 PM
#3

Johannesört har i kliniska studier visat sig kunna mildra depression. Det finns att köpa torkad på vissa hälsokostaffärer.
Det bästa vore nog dock om du lärde dig att den bästa hjälpen mot depression har du själv inom dig. Det är inte alltid lätt att skaffa sig självkänsla och självkännedom, men det är det bästa sättet att hantera kriser i livet, för de brukar komma lite då och då. Jag säger inte att man int ekan behöva hjälp utifrån vid vissa tillfällen, men grunden är du.

Anders Hansen är en psykiater som starkt förordar motion som medicin mot depression. Han hänvisar även till kliniska studier man gjort, där motion visat sig vara en bättre bot vid depression än antidepressiva.

Och det är något du kan göra själv. På den tiden jag kunde springa var det lätt att lösa upp knutar, lösa problem mm under ett löppass. Mådde alltid superbra när jag kom hem igen.

ThatPie
10/21/19, 8:16 AM
#4

Vet lite hur du känner, har själv under vissa perioder mått riktigt skit. Tycker dock att det låter som att du börjar komma på bättrings vägen! Kanske inte känns så men ett första bra steg är att erkänna för sig själv att man behöver söka hjälp eller försöka förändra ens beteende. Vilket du med både dina ofullständiga samtal till bris och att du här, även om det är något som vi inte riktigt kan ge råd om, ber om hjälp. De är jätte bra steg!! Precis som #3 säger så om du vill göra något själv, försök ta dig ut och ta en promenad, springa eller varför inte cykla om du har den möjligheten. Jag vet hur tungt det kan kännas att ta och genomföra det, men jag lovar det kommer kännas bättre när du gjort det. Kanske inte efter första gången, men ge det en andra eller till och med tredje gång.

Chuji
10/21/19, 3:22 PM
#5

Många deprimerade människor väntar in i det sista att söka hjälp. Och då kan det vara reda försent för att reparera skadorna den långa perioden. Du behöver inte prata med dom om nånting om det känns fel. Du säger bara som det är att du är deprimerad och behöver antidep! Min lillebror har inte sökt hjälpt efter långa perioder av depressioner! Så han har bränt många tåg och man lever bara en gång. Livet är ändå så hårt och förävligt orättvist varför göra det värre när du kan undvika depressionen. Det är lättare sagt än gjort jag vet för jag själv var både deprimerad och utbränd. Och jag vet oxå att det finns en väg ut och särskilt när man är ung som dig. Men det är aldrig försent att må lite bättre. Det som inte dödar en har jag lärt mej som vuxen gör en stark. Man lär sig alltid. Jag har borderline! Ett boktips! Mörka hemligheten om ens historia och barndom och så! Jag har läst den. Sedan har jag läst mycket självskadebeteende och om borderline! Vilket gjorde att jag kom ifrån det och så blev bättre! Sedan även åtta år av terapi. Be strong! https://buuks.se/shop/den-morka-hemligheten-254888p.html?gclid=Cj0KCQjwrrXtBRCKARIsAMbU6bH2jqKqJpxt_-NQ5DyYwCo7K9YO3RNUOhg0Rj0LgFUn7oFE2qI5L68aAt4wEALw_wcB

[Malou04]
10/22/19, 12:02 PM
#6

Ett trick (som varken ger ärr eller är lika farligt som att skära sig) vore att ta typ en hårsnodd rund armen och kort liksom dra den och släppa (oklart hur jag ska förklara) Har en liknande effekt som att skära sig men ger varken ärr eller är lika allvarligt. 

Sedan så måste du försöka prata med någon om det. Då du i tidigare inlägg skrivit att du skadat dig i ett år (?) så råder jag dig att verkligen ta hjälp innan det går helt överstyr. Då du liksom redan insätt att du måste sluta och så så är du ju på rätt väg.

Annons:
Upp till toppen
Annons: