Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 402 ggr
[Sommarsommar1]
2019-10-23 22:27

Obekväm i sociala sammanhang

Hej på er! Jag är en tjej på 17 år och blir väldigt obekväm i sociala sammanhang. Går jag på stan och det är mycket folk runt om kring vet jag inte vart jag ska placera mina händer och jag vet inte vart jag ska titta. Jag får ryckningar i munnen och känner mig stirrig. Jag kollar oftast ner i marken när jag är på offentliga platser då jag inte vet vart jag ska titta. Går oftast med ena handen i fickan och i den andra handen håller jag mobilen. Går jag med händerna tomma blir jag väldigt obekväm och blir stressad. När jag umgås med folk (dejter tillexempel) får jag torra läppar och väldigt mycket saliv i munnen så jag måste svälja och slicka på läpparna hela tiden. Innan jag ska hångla med en kille måste jag svälja och det blir oftast att jag måste pausa i hånglet för att svälja. Det blir inte överdrivet mycket saliv så det blir blött hångel, men jag måste ändå svälja för att inte kvävas, haha. Det värsta är ändå när jag är i sociala sammanhang och tänker på hur min kropp är placerad och hur jag ser ut. Min pappa har sagt till mig att när jag går på offentliga platser ser jag sur och stel ut. Jag försöker gå så rakt med ryggen som möjligt och går väldigt raskt. Ser inte ett dugg avslappnad ut. Allt handlar om att jag bryr mig för mycket om hur jag ser ut pga dåligt självförtroende. När jag sitter på bussen får jag alltid ont i ryggen då jag försöker sitta så rakt som möjligt. När jag går på stan får jag ont i axlarna för jag försöker dra bak axlarna och gå rakt med ryggen. Orkar inte med detta..! Hur ska jag få bort detta?

Annons:
Sindri
2019-10-23 22:39
#1

Det finns olika sätt att jobba med sin självkänsla. Enskild terapi, gruppterapi mm.

Det finns också något som heter dansterapi och det skulle kanske passa dig som får sådana kroppsliga låsningar. I en terapigrupp är ju alla där av en speciell anledning, och de flesta är upptagna med att tänka på hur de själva ser ut och rör sig så ingen bryr sig om hur du gör.
En annan variant är att göra något riktig läskigt som att gå med i en teatergrupp, eller börja med någon form av dans eller gymnastik.

Sedan så är du inte ensam om att lägga för mycket fokus på hur du ser ut själv i andras ögon. De flesta människor tänker så även om de inte direkt känner sig obekväma. Vi har fått ett väldigt ytligt och självcentrerat samhälle så ingen märker nog det som du tycker är dina tillkortakommanden. Om nu det är någon tröst. 🤔

Calcifer
2019-10-24 12:19
#2

Människor är egentligen rätt självupptagna. Jag menar det inte på ett negativt sätt, utan att man bryr sig sååå mycket mer om hur man själv ser ut, går, ens frisyr och kläder, för att knappt lägga märke till andra. Man är så upptagen med sitt att andra tynar bort.

Återigen, menar inte att människor är själviska och ignorerar andra, etc. Utan just bara när man t:ex är på stan eller så - ja då har folk helt enkelt bara ögon för sig själva och hur de kan uppfattas av andra. Precis som du själv tänker.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: