Annons:
Etikettövrigt
Läst 912 ggr
Emmie.V
2019-11-04 21:24

Jobb som 13 åring!!

Hej, jag är en 13 årig tjej och skulle verkligen vilja skaffa någon form av jobb. Det är väldigt svårt att skaffa jobb i min ålder men jag tänkte i alla fall kolla om ni har några tips  Det är så att min mammas bil nyligen har gått sönder (typ tredje gången i år) och jag anser att det kanske är dags för en ny. Men jag vet att hon inte har råd med det på egen hand. Jag skulle vilja skaffa ett jobb eller liknande så att jag i alla fall kan bidra med någonting, alternativt ge henne det i födelsedags present. Förstår ju självklart att jag aldrig skulle ha råd med en hel bil på egen hand men jag tänkte att jag kanske kan bidra med i alla fall 1-2 tusen, bättre än ingenting. Hursomhelst så är inte det poängen. Jag har startat företag med ett par kompisar och vi gör géle naglar på andra, men det går inte sådär jätte bra och vi går knappt plus. Så därför tänkte jag att jag måste skaffa någon annan inkomstkälla också. Jultidningar har jag ju funderat på, men jag var alldeles för sent ute i år då jag hade glömt bort det- så det är bara att stryka. Sälja tidningar är också bara att stryka, för mycket slit och dålig lön vad jag förstår det som. Men det måste ju finnas något annat alternativ? Att försöka fixa jobb hos privatpersoner verkar ju efter vad jag har läst som det enda alternativet. Men att klippa gräs är ju inte på kartan då det är vinter nu. Har ni några idéer på vad jag kan göra? Eller finns det något bra jobb som jag kan söka till? Är ganska bra på måleri, renoverat min lekstuga (till nagelsalong) så det är ju någonting jag har erfarenhet av. Kan det vara till någon hjälp? Är tacksam för alla idéer, inga idéer är dumma idéer!  //En tonårs tjej som är taggad på att ge sig in i arbetslivet!  (Bor för övrigt i en ganska liten stad, så förutsättningarna är kanske inte de bäst..)

Annons:
Cireea
2019-11-04 22:26
#1

Barnvakt eller hundpassning/hundpromenader kanske kan vara något?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sindri
2019-11-04 22:37
#2

Oj, du verkar vara en tuff och framåt tjej. Och omtänksam och ansvarstagande dessutom. Heja! Det är svårt att skaffa inkomst när man är så ung. Jag har alltid varit galen i barn så jag var mycket barnvakt när jag var i din ålder. 

Lite tips kanske:
Gå ut med hundar, hämta barn på dagis. Dela reklam. Julstäda hos folk, efterjul-städa hos folk. Skotta snö.
Många äldre kan behöva ett handtag då och då.  Försök komma på ett sätt att få kontakt med äldre.
Har ni någon julmarknad i er stad? Då kanske du kan tillverka något och sälja, som tex baka småkakor, pepparkakor, lussebullar eller andra saffransbröd, gjuta ljus, eller rulla av vaxkakor, virka grytlappar, sy presentpåsar i jultyger, julpynt av olika slag, koka marmelad eller gelé, göra marsipangodis, knäck, ischoklad etc.

Om du gillar pyssel så kan du kanske tillverka smycken eller annat smått och sälja på en marknad eller via  tex Blocket. Det kan vara lite meckigt med att skicka grejer, du bör ha en brevvåg och kunna ta reda på vad portot blir.

Önskar dig verkligen all lycka till!

silverfiisk
2019-11-05 08:05
#3

Förlåt för OT, men snälla gör inte gelénaglar på andra om du inte har utbildning. Det kan bli jättestora skador om man inte vet vad man håller på med. Dessutom brukar man inte kunna köpa bra geléer om man inte är utbildad, och de man köper från tex Asien är ofta inte godkända i Sverige pga innehållet. Menar inte att låta dryg eller något, men det är en viktig sak som många inte förstår eller tänker på. Jättebra att du är så driven och vill hjälpa din mamma! När jag var yngre så gjorde jag armband och sålde. Gick även på promenad med hundar och satt barnvakt ibland. Det kanske kan vara något?

Shia1
2019-11-05 15:05
#4

Måla tavlor och sälj, ta emot beställningar osv. Baka å sälj tårtor😁 Drev eget sommarcafé i sommar, tjänade tot 15000 på fyra helger öppet. (bakade under vardagarna, ca 40 h bak +10h försäljning

Helluuu
2019-11-11 07:34
#5

I våran stad har vi ett ålderdomshem där man kan få jobba! Man sitter helt enkelt och fikar med de, och vad jag har hört så är det kul och man får ganska bra betalt! Själv funderat på jobb! Lycka till!

londonlover02
2019-11-18 19:27
#6

http://ungomsorg.se/

Jättebra och mysigt jobb för unga!

Annons:
Juwel34
2019-11-28 08:33
#7

Jag passade två katter i 2 veckor och fick 3000 kr som lön. Då ingick det att komma till katterna en gång på morgonen och en gång på kvällen.

Detta var förra året.

Använde mig av Care.com!

Upp till toppen
Annons: