Sport och aktiviteter

(X) Risken för ätstörning?

2019-11-10 00:20 #0 av: akvarium123

Hej!
Jo detta måste ju vara den mest konstiga frågan någon någonsin kommer höra om att träna men jag blev lite orolig😬
Jo jag tänkte börja träna på måndag (har sagt så i några månader nu Hahah) men då har jag ju vissa mål med min träning. Jag vill ju bland annat bli mer hälsosam och bli en träningsperson som jag inte är just nu. Och då har jag att bland annat gå ner ett visst antal kilo (det är max 5kg då) det är absolut inte så att jag ska braka ner i vikt utan att detta sker under några månader (3 månader är målet) Och det är då detta som skrämmer mig lite. Är detta ett tecken på att få en ätstörning att jag vill gå ner några kilo i vikt och bli en träningsperson för jag vill verkligen inte få någon ätstörning😕 Jag vill bara bli mer hälsosam och bli lite mer träningsaktig!
Jag har ett kost och träningsschema ifrån en PT som jag ska följa som hon då har skräddarsytt åt mig. Men är det som sagt någon risk att jag ska få en ätstörning? Eller kan jag bli en träningsperson med gott samvete och alltså då träna med gott samvete?

Anmäl
2019-11-10 03:06 #1 av: Calcifer

Det beror faktiskt helt på. För en del kan det komma helt från ingenstans, trots att de inte alls tänker "jo nu ska jag ner i vikt" utan kan bero på andra saker. För andra triggas det av t:ex dålig självkänsla. För en del handlar det om att de tappat kontrollen över sitt liv men de kan kontrollera sitt ätande och därför gör de just det.

Eller så kan det bero på heeeeeeeeeeeelt andra orsaker.

Däremot tror jag om du fått hjälp med kost och träningsschema, och sen inte har några specifika estetiska mål (typ, tjejer med anorexi har jag pratat med en hel del som är heeeelt obsessed med att få "thigh gap") som du känner att du MÅSTE nå, eller inte känner dig helt besatt av tanken på just viktnedgång utan mer på en längre, hållbarare och hälsosammare livsstil, så tror jag det är okej. 

Om du dock känner en rädsla för det så tycker jag du ska se till att prata med någon om det, en kurator eller skolsköterska eller liknande. Eller bup. Det är alltid bättre att prata om något innan ett problem uppstått än efter.

Jag känner mängder av människor som gett sig in i träningslivsstilen utan att möta några problem. De tränar för att de mår bra av det, för att de känner sig bra, och det gör dem glada. Inte för att de SKA ner i vikt oavsett vilka medel som krävs.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.