Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 298 ggr
[EmoGirl]
2019-11-12 20:51

(X) Depression

Jag har för 100 gången fått höra fördomar då några av mina "vänner" fick reda på att jag skär mig, mår skit och helst vill dö. Dom tog det inte på allvar. Fattade inte att det kunde göra så ont i en utan att man vet varför. Och för att vara ärlig så vet jag inte. Men då jag inte orkar med att så många människor antar hur det känns och så, så tänkte jag typ prata lite om hur det känns för mig och hr jag mår på senaste.

Jag har mått dåligt psykiskt i snart 4 år. I början var det inte så allvarligt och jag fattade inte riktigt varför, mitt liv var ju perfekt. Men sen för 2 1/2 år sedan så blev det värre. Jag kände mig ful, ouppskattad och annorlunda. Ett år senare så började jag skära mig. Jag vet inte egentligen varför. Men det kändes på något sätt skönt. Jag klarade att hantera smärtan. I början var det verkligen inga djupa sår och dom försvann oftast efter 1-2 dagar. Men eftersom det hjälpte så började jag skära mig allt djupare. Sen under en period så gick det bättre igen. Jag klarade mig nästan 3 månader utan att skära mig och mina negativa tankar var typ borta. Så jag antog att  allt var bra igen. Men kort innan sommarlovet så blev allt värre igen. Minsta lilla motgång fick mig att må dåligt så jag återgick till att skära mig. Dagen innan sommarlovet var då första gången jag drack. Jag hade egentligen bara tänkt testa, inte bli full. Men eftersom jag mådde dåligt och alkoholen fick mig att kunna slappna av så fortsatte jag. Sommarlovet var sedan okej igen. Visst jag mådde fortfarande dåligt men jag skar mig inte. Sedan så började skolan igen. Och första veckan gick bra. Men den andra så började stressen, tankarna och mitt självskadebeteende komma tillbaka. Värre än någonsin. Jag började också skippa luncherna och senare frukostarna. Jag ligger vaken varje kväll eftersom jag inte kan somna. Varje morgon vaknar jag och är trött och det ända jag vill är få ett slut på det hela. 

 Jag är 15 1/2 år och mår skit. Vill egentligen bara dö. Jag har liksom ingen anledning att leva. Men jag har inte heller någon för att dö. Så jag kämpar vidare.

Varje dag måste jag tvinga mig ur sängen. Jag orkar bara inte. Det känns som om någonting tar kål på mig inifrån. Något som långsamt dödar allt mer av mitt glada och positiva jag. Och jag skulle aldrig vilja att någon, spelar ingen roll vad den personen har gjort, får känna den smärtan. Så snälla, ta folk på alvar när dom säger att dom åt skit.

Annons:
Helluuu
2019-11-12 21:14
#1

Har varit på väg dit ner också men lyckades komma ur det innan det tog över! Ett tips är att ladda ner appen Academia och läsa boken: reasons to stay alive! Den kan hjälpa dig att kämpa vidare och förstå vad du går igenom lite mer på djupet! Testa!❤️✨

Shia1
2019-11-12 21:35
#2

❤️

Kan relatera väldigt mkt. Att de inte tog det på allvar har inte att göra med att de inte bryr sig- för det gör dem. Utan på okunskap.

jag förstod inte själv innan jag föll in i det mörka hålet hur det kunde vara, för ärligt det är inget man kan föreställa sig. 

kämpat drygt 5.6 års tid nu ätstörningar, depression, självmordsförsök, självskadebeteende,  och sorgligt nog blivit vardag. 

Men. 

ska inte predika om hur bra allt kan bli osv. för ärligt, inte upplevt det längre stunder än själv. MEN, det ska gå. 

du kommer inte kunna sluta med allt å må bra på en gång. börja där du känner att du kan fixa det. att inte äta gör att man mår sämre, mitt tips är att börja där.  (för antar du redan får höra redan hundra gånger att prata med någon)

ta många små steg. ta mat, första gångerna. framöver smaka. framöver äta mer, framöver kunna ta mer osv. 

om du måste skära sig, ta det som det blir minst sår utav och gör "bara" ett streck. 

försök att minska ned det såpass. så det blir mindre å mindre. 

och så håller du på så, vet inte vad för tips jag ska ge… för börjar smått ge upp själv, men det e ok att ge upp och börja om. för börja om gör man varje dag <3

taxarärbäst
2019-11-13 08:32
#3

Prata med skolkuratorn eller skolsjukskötaren om hur du mår! Skit i vad dina vänner tycker dom vet inte hur det känns för dig.

Upp till toppen
Annons: